Brandpreventieforum Forums Bouw Vuurbelasting en brandwerendheid

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1380 |

Hallo allemaal,

Voor een project zoek ik uit wat de brandwerendheid van mijn gebouw moet zijn. Volgens het bouwbesluit zou de hoofddraagconstructie een brandwerendheid moeten krijgen van 120 minuten.

Mijn draagconstructie bestaat uit staal en deels uit prefab beton (de kern). Nu staat er een lid in het bouwbesluit dat je de brandwerendheid met 30 minuten mag verlagen wanneer de vuurbelasting lager is dan 500 mj.

Nu is mijn vraag is dit lid van toepassing wanneer ik prefab beton en staal toepas? Ik heb al zitten zoeken in google, maar kon niet achterhalen wat de vuurbelasting van prefab beton is.

Alvast bedank,

Erwin

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Hallo allemaal,

Voor een project zoek ik uit wat de brandwerendheid van mijn gebouw moet zijn. Volgens het bouwbesluit zou de hoofddraagconstructie een brandwerendheid moeten krijgen van 120 minuten.

Mijn draagconstructie bestaat uit staal en deels uit prefab beton (de kern). Nu staat er een lid in het bouwbesluit dat je de brandwerendheid met 30 minuten mag verlagen wanneer de vuurbelasting lager is dan 500 mj.

Nu is mijn vraag is dit lid van toepassing wanneer ik prefab beton en staal toepas? Ik heb al zitten zoeken in google, maar kon niet achterhalen wat de vuurbelasting van prefab beton is.

Alvast bedank,

Erwin

Daar kun je idd lang naar zoeken – prefab beton is onbrandbaar, en levert dus geen bijdrage aan de vuurbelasting.

Het gaat om de brandbare materialen (isolatie, dakbedekking) die de vuurbelasting vormen.

erwin de bruijn
    Bijdrager
    Post count: 2

Ook dus je praat om de omliggende materialen welke er toegepast zijn in het gebouw.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Heb je de NEN 6090 al geraadpleegd?

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Het gaat hier enkel om de permanente vuurbelasting. Ik heb de norm even niet bij de hand, maar de definitie van de permanente vuurbelasting is ongeveer:

De hoofddraagconstructie zelf heeft inderdaad doorgaans geen invloed, omdat het vaak van beton of staal is. De opbouw van de gevels en toe te passen isolatiematerialen vormen veelal de grootste invloed. Als het binnenspouwblad bijvoorbeeld is opgebouwd uit houtskelet wordt het lastig om de 500 MJ/m² niet te overschrijden. Indien dit gecombineerd is met een brandbaar isolatiemateriaal is het vrijwel onmogelijk daar onder te blijven.
    Succes.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.