15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1222
    #1011 |

Even een vraagje.

Als je een vultijden model (TNO) gebruikt in een ruimte die ook gesprinklerd is, mag je na aanspreken van de sprinkler nog uitgaan van een twee zone model of krijg je dan een homogene opmenging van de rook?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

Ik zag vorige week ergens een onderzoeksrapport langskomen van sprinklers i.c.m. RWA, maar al sla je me dood, ik ben vergeten waar…

Ik ga zoeken.

*even later*

Check!

http://www.fmglobal.com/fmglobalregistr … ds0110.pdf

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Als je een vultijden model (TNO) gebruikt in een ruimte die ook gesprinklerd is, mag je na aanspreken van de sprinkler nog uitgaan van een twee zone model of krijg je dan een homogene opmenging van de rook?

In het Vultijden model is niet aangegeven dat bij het activeren van de sprinkler uitgegaan dient te worden van een bepaald model. De model keuze hangt af van het brandvermogen en de temperatuur van de rooklaag. Als de sprinkler snel inkomt zal er veelal sprake zijn van een brand met een beperkt vermogen waardoor er vaak een situatie ontstaat met een homogene opmening.

Maar sprinkler voor persoonlijke veiligheid? nog aanvullende eisen in het kader van betrouwbaarheid van de installatie?

Moderator

En dan is de volgende vraag of de sprinkler snel in KAN komen, juist omdat een gedeelte van de rook en de hitte die noodzakelijk zijn voor het aanspreken weggevoerd worden.
    Ook bij afwezigheid van RWA, het vultijdenmodel gebruik je voor hoge gebouwen. Ook de hoogte heeft effect op de aanspreeksnelheid van de sprinkler.

De twee installaties werken elkaar enigszins tegen, en verminderen elkaars functionaliteit.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

En dan is de volgende vraag of de sprinkler snel in KAN komen, juist omdat een gedeelte van de rook en de hitte die noodzakelijk zijn voor het aanspreken weggevoerd worden.
    Ook bij afwezigheid van rook en warmte afvoer, het vultijdenmodel gebruik je voor hoge gebouwen. Ook de hoogte heeft effect op de aanspreeksnelheid van de sprinkler.

De twee installaties werken elkaar enigszins tegen, en verminderen elkaars functionaliteit.

Vultijden model is toch geen installatie.

En volgens mij gaat het vultijden model toch juist uit van het bufferen van de rook en temperatuur, in plaats van het afvoeren, zoals een rwa dat doet.

Verder worden er bij het ontwerp van een sprinkler installatie gewoon eisen gesteld aan plaatsing van sprinklerkoppen en hoogte, waardoor een sprinklerkop een aanspreektijd heeft die niet anders is als bij een ander gebouw. Dat wil zeggen, een sprinklerkop mag niet lager dan X aantel cm van het plavont af geplaatst worden en de hoogte van het gebouw mag ook niet hoger dan Y meter zijn. Ik weet dat sprinkler regelmatig word toegepast icm het vultijdenmodel, anders was sprinkler ook niet meegenomen in het vultijden model he.

Moderator

Vultijden model is toch geen installatie.

Je hebt gelijk, ik zit te pitten… tijd voor vakantie!

palmpie
    Bijdrager

Sprinkler voor beheersing van de brand en vultijden model voor te lange loopafstanden. Het is een magazijn B5 met loopafstanden van 75 m (inclusief factor 1,5). Oppervlak brandcompartiment 13000 m2, hoogte 9 meter.

Volgens mij vind er na activering van de sprinkler een dusdanige verstoring van de rooklaag plaast dat er een homogene opmening ontstaat in de buurt van de brandhaard. Hoe groot het gebied waar dit optreed kan in niet beredeneren.

Moderator

Kunnen ze voor de loopafstanden niet de ‘handreiking grote brandcompartimenten’ gebruiken, van VROM. Hierin staat dat je bij toepassing van een sprinkler onder bepaalde voorwaarden de loopafstanden mag verdubbelen (bij B5 dus 2×40 op VG-niveau, 80 mtr.). Staat op blz. 17 rechtsboven.

een van die voorwaarden is dat er altijd 1 uitgang ‘buiten gebruik’ moet worden aangenomen, best streng dus…. maar wie weet dat het soelaas biedt.

palmpie
    Bijdrager

Ik lig er ook niet erg wakker van, alleen was ik benieuwd of de invloed van de sprinkler mee genomen wordt in het zone model.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ik lig er ook niet erg wakker van, alleen was ik benieuwd of de invloed van de sprinkler mee genomen wordt in het zone model.

Ik heb nooit direct met het vultijden model gewerkt, maar heb er wel het een en ander over gehoord. En zover ik had begrepen is de optie sprinkler specifiek opgenomen in de berekeningsmethodiek.

–kruisje–
    Bijdrager

Kunnen ze voor de loopafstanden niet de ‘handreiking grote brandcompartimenten’ gebruiken, van VROM. Hierin staat dat je bij toepassing van een sprinkler onder bepaalde voorwaarden de loopafstanden mag verdubbelen (bij B5 dus 2×40 op VG-niveau, 80 mtr.). Staat op blz. 17 rechtsboven.

Hetgeen hier instaat is gebaseerd op berekeningen gemaakt met het TNO vultijden model.

Moderator

Vraag beantwoord! :wink:

palmpie
    Bijdrager

klopt, als reductie van het brandvermogen. Alleen ben ik benieuwd wat het voor invloed heeft op de verstoring van de rooklaag. Als je bijvoorbeeld het filmpje ziet van een stelling met ESFR sprinklers dan zie je dat er echt geen gestratificeerde rooklaag meer is… :wink: Waar ik nu benieuwd naar ben is of dat alleen lokaal gebeurt of dat in de gehele ruimte de rooklaag verstoort gaat worden.

–kruisje–
    Bijdrager

klopt, als reductie van het brandvermogen. Alleen ben ik benieuwd wat het voor invloed heeft op de verstoring van de rooklaag. Als je bijvoorbeeld het filmpje ziet van een stelling met ESFR sprinklers dan zie je dat er echt geen gestratificeerde rooklaag meer is… Waar ik nu benieuwd naar ben is of dat alleen lokaal gebeurt of dat in de gehele ruimte de rooklaag verstoort gaat worden.

Maar maar een berekening dan zie je wat er met de rooklaag gebeurd;) alleen moet je je afvragen of je een brandgrote van 9 m2 moet aanhouden als moment dat de sprinkler wordt geactiveerd of dat je daar wat critischer naar moet gaan kijken.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Is dit geen flauwekul eerste klas (van onze VROM dus het is goed :?: :?: )?

Uitgangspunt Bouwbesluit is een ontruimingstijd van een minuut. Is de sprinkler effectief binnen deze tijd?

paragraaf 5.3
    ……………. Heren VROM/V2BO willen jullie deze gelijkwaardigheid even onderbouwen (zoals alle gelijkwaardigheden onderbouwd dienen te worden)?

en NFPA 13R [10]. De sprinklerinstallatie dient te worden
    ontworpen met de doelstelling veilig vluchten mogelijk te maken. Dat houdt in dat de installatie bij brand snel in
    werking moet treden.[/i]

De liefhebbers van ons moeten de NFPA 101 eens goed doorlezen. Dan zul je er achter komen dat een "life safety sprinkler" (wat het ook moge zijn) iets meer is dan alleen een fast response kop.

Ik ben bang dat de heren van V2BO iets te veel naar een bepaalde meneer hebben geluisterd, en niet hebben doorgehad dat het "life safety concept" naast potentiële bescherming (in potentie biedt het veiligheid tot er een brand uitbreekt) meer een marketing uiting is dan een daadwerkelijke verhoging van de veiligheid.

De NFPA 101 is een mooi uitgangspunt, alleen dan wel ALLE randvoorwaarden uit de 101 meenemen!

nu weer even on-topic:
    Het vultijdenmodel is een 2-zone model, bij homogene opmenging komt er een 1-zone model uit. De sprinkler komt na enige tijd in lokaal zal de rooklaag zeker beïnvloed worden. Dit is echter een lokaal effect omdat (behalve in Hollywood) de sprinkler lokaal aktief wordt. OP die 13.000 m2 zal het effect beperkt zijn. Het vultijdenmodel houdt geen rekening met het "verstorende" effect van het water.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.