Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek vroeger …… meldergroep , systeemuitval etc.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 321
    #49361 |

Vroeger in de prehistorie van de regelgeving mochten er maximaal 30 automatische melders deel uitmaken van een meldergroep. De maximale brandcompartimentsgrootte was toen 1600 m2. Vroeger bedoel ik mee zo rond 1985. Wie nog onder ons kan uitleggen hoe de “evolutie” heeft plaatsgevonden van 30 naar 32, van 1600 m2 naar 2500 m2. Vroeger was de verkenningstijd van de Brandweer de drijfveer achter het aantal melders. Tegenwoordig nog steeds…. of niet. In dat laatste geval kan een hoop bouw- en installatieregelgeving op de schop.

m
    Bijdrager
    Post count: 20

Allemaal van vóór mijn tijd maar ik ga het toch proberen…
    1) ik kan me voorstellen dat de 32 i.p.v. 30 een elektronica en/of wiskundige reden heeft (2 tot de macht 5 = 32).
    2) de maximale omvang voor een meldergroep wordt beperkt voor het scenario dat een storing in de melderlus ontstaat en is als het goed is onder andere gebonden aan de maximale detectiezone, waarmee automatisch nog een link bestaat naar verkenningstijd (de 2.500 m2 detectiezone is immers alleen bedoeld voor overzichtelijke hallen en voor een detectiezone met cellenstructuur wordt ook nog eens een maximaal aantal ruimten gegeven).

Als je trouwens een bron hebt voor die 1.600 m2 zou je mij daar gelukkig mee kunnen maken! De NEN 2535:1986 en/of gemeentelijke bouwverordeningen uit die tijd zijn niet zo makkelijk te vinden…

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 321

Beste M. bedankt voor het meedenken. Dat kan ik zeer waarderen.

De NEN2535 heette toen “Richtlijnen voor het stellen van eisen aan automatische brandmeldinstallatie” en was uitgegeven door het Inspectie voor het Brandweerwezen. De getallen staan er echt in en is geschreven door de heer Ing. M.J. Kruidenier toentertijd werkzaam bij het Ministerie van Binnenlandse zaken. Ik neem aan dat de IFV nog een openbare bibliotheek heeft waar de hele geschiedenis is terug te vinden.

Maar ik zoek de verklaring waarom we zijn gegaan van 30 naar 32 … daar moet toch een logische uitleg voor zijn. En als er geen verklaring is voor het huidige aantal van 32 is waarom staat dit dan nog steeds in de huidige norm? Kortom: wat is de intentie van de regel eigenlijk geweest? Waarom is systeemuitval niet gelinkt aan de detectiezone, dus in functionele zin? En als de Brandweer überhaupt niet naar binnengaat, dus geen verkenning meer doet, waarom dan nog die beperking in aantal melders? En systeemuitval en een beginnende brand, een doemscenario van twee “calamiteiten” tegelijkertijd, dat denken is toch al lang al achterhaald. Opvolgen van een storing hebben we toch geregeld in een verplichte storingscontract.

Zelf denk ik dat er een verband bestond met de dataverwerking van de allereerste digitale brandmeldcentrales die een 32-bits besturing systeem kenden toentertijd.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.