Brandpreventieforum Forums Bouw Vrije ruimte voor NU

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 311
    #1286 |

Hallo mensen
    Iemand enig idee of er een eis is hoeveel ruimte je voor een nooduitgang moet vrijhouden. Specifiek heb ik het dan over een parkeergarage: ze willen een nooduitgang achter pakeerplaatsen hebben. Gezien de lage bezetting, vind ik tussen de auto’s door vluchten wel acceptabel (voldoende uitgangen met acceptabele loopafstan), maar er moet natuurlijk wel fatsoenlijke ruimte voor de uitgang zijn. Alleen vind ik hier geen eisen voor. Het GB zegt wel iets over ruimten met podia, kramen e.d. (1,1 m vrije breedte) dus dat zou een richtlijn kunnen zijn maar het gaat daar niet over garages (zie ook toelichting: gaat specifiek om de genoemde ruimten). Nou lijkt me ook niet dat je veel minder dan 1,1 m wilt hebben maar goed, het gaat me er even over of hier wettelijk iets over gezegd is. Voor de duidelijkheid: het gaat over vrije ruimte het rookcompartiment, dus de eisen voor RVVR zijn niet van toepassing op deze ruimte.

It burns us, preciousssss !!!

sam
    Participant
    Post count: 118

het gaat me er even over of hier wettelijk iets over gezegd is

Nee dit wordt nergens expliciet geregeld. Hier is recent zelfs nog in een soorgelijke case een uitspraak over geweest (café in Wageningen). Niet exact dezelfde kwestie, maar de strekking was ongeveer gelijk: in een rookcompartiment ben je vogelvrij! :? :F:

Mocht je de indruk hebben dat het in de praktijk te gevaarlijk is, dan zou je een beroep kunnen doen op Gebruiksbesluitartikel 2.9.1. Maar dat is dus alleen in het gebruik pas mogelijk!

johan
    Participant
    Post count: 621

Nee dit wordt nergens expliciet geregeld. Hier is recent zelfs nog in een soorgelijke case een uitspraak over geweest (café in Wageningen). Niet exact dezelfde kwestie, maar de strekking was ongeveer gelijk: in een rookcompartiment ben je vogelvrij!

Ben ik het niet helemaal mee eens, in wageningen was de vergunning al verleend toen men er achter kwam dat het op die manier niet handig geregeld was.

Het lijkt me vrij makkelijk om te motiveren dat er geen parkeerplaats van auto’s voor een nooduitgang kan worden geprojecteerd. Het is natuurlijk onmogelijk om alle regeltjes en uitzonderingen daarop letterlijk te vangen in de regelgeving. Een aantal zaken kunnen we met zijn allen op een logische manier oplossen lijkt mij en als dat we dat dan weer vooraf vastleggen in de vergunning is er niets aan de hand.

sam
    Participant
    Post count: 118

Dat het niet erg handig is een parkeerplaats voor een nooduitgang te projecteren lijkt me vrij duidelijk. De vraag is alleen: op welke manier wil je dat in je vergunning vast gaan leggen? Op grond van welk Bouwbesluitartikel mag ik als toetser de vergunning weigeren/voorwaarden eraan stellen? Naar mijn idee is dat een gebruiksaspect.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.