Brandpreventieforum Forums Bouw vrije doorgang

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #1422 |

In een woongebouw is een wokkeltrappenhuis aanwezig.
    1 trap gaat rechtstreeks naar buiten.
    De andere via de halfverdiepte stallingsgarage.

Moet deze 2e vluchtroute (rookvrij) voldoen aan een vrije hoogte van 2300mm.
    Zowel in de garage onder de leidingen als t.p.v. de vluchtdeuren wordt dit niet gehaald.

(loopdeur in overheaddeur naar buiten vrije doorgangshoogte ca. 2060mm en deur vanuit trappenhuis naar kelder vrije hoogte ca. 2200mm)

Verder moet er na het verlaten van de stallingsgarage, door de loopdeur in de overheaddeur, via een hellingsbaan (max. 24%) gevlucht worden. Mag dit zomaar?

Michel

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Op basis van artikel 2.167 lid 1 is dit dus niet toegestaan. Ook de halfverdiepte stallingsgarage is in dit geval onderdeel van de rookvrije vluchtroute waarvoor deze hoogte wordt vereist. In de toelichting van het Bouwbesluit op dit artikel staat:

Kortom deze situatie voldoet niet en kan niet (volledig) aangemerkt worden als rookvrije vluchtroute. Wellicht kan worden volstaan met 1 trappenhuis als deze als veiligheidstrappenhuis wordt uitgevoerd (denk hierbij ook aan gelijkwaardige oplossingen zoals overdruk in het TH, maar overleg dit goed met de brandweer want niet elke brandweer is hier dol op).

Voor wat betreft de hellingbaan moet in principe worden voldaan aan afdeling 2.6. Dit zou strikt gezien betekenen dat dit niet kan. Deze eisen zijn echter speciaal bedoeld voor rolstoelgebruikers (zie toelichting BB). Het lijkt mij logisch dat deze niet met de rolstoel eerst via de trap naar beneden gaan, dus is het ook zeer aannemlijk dat zij deze hellingbaan ook niet gebruiken. Persoonlijk heb ik daar dan ook niet zoveel problemen mee.

Veel succes :adviseur:

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

(…)

Voor wat betreft de hellingbaan moet in principe worden voldaan aan afdeling 2.6. Dit zou strikt gezien betekenen dat dit niet kan. Deze eisen zijn echter speciaal bedoeld voor rolstoelgebruikers (zie toelichting BB). Het lijkt mij logisch dat deze niet met de rolstoel eerst via de trap naar beneden gaan, dus is het ook zeer aannemlijk dat zij deze hellingbaan ook niet gebruiken. Persoonlijk heb ik daar dan ook niet zoveel problemen mee.

Veel succes :adviseur:

waar staat dat dit gebasseerd is voor rolstoelen? :roll: Er staat nu gewoon een wettekst die een helling van 1:20 voorschrijft, zonder enige uitzondering. Een BC is ook gebasseerd op 60 kg vurenhout per m2… maar ik geloof dat ik afgeschoten wordt als ik dat op neem in een bouwvergunning…

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Klopt ook, daarin heb je helemaal gelijk. Daarom zeg ik ook dat het strikt gezien niet mag. In de toelichting van het Bouwbesluit kun je herleiden dat deze verhouding 1:20 eigenlijk in het leven is geroepen voor rolstoelgebruikers.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.