Brandpreventieforum Forums Bouw Vrije breedte NEN 2580?!?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 312
    #2551 |

Volgens Bouwbesluit 2012 moet je de doorstroomcapaciteit van een vluchtroute betrekken op de vrije breedte van een doorgang. De vrije breedte moet volgens artikel 1.1 bepaald worden volgens NEN 2580.. En toen hield het lijntje op.. Of ik moet erg kippig zijn, maar mijn NEN 2580 geeft helemaal geen definitie van vrije breedte.. Het enige wat ik vind is dat er ooit een definitie van vrije doorgang in heeft gestaan maar dat die vervallen is (inleiding).. uhm.. did I miss the point?
    :F:

It burns us, preciousssss !!!

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Nee, je ziet het helemaal correct… :wink: ook voor ‘vrije hoogte’ is er niet echt een handige omschrijving. Op dat moment ben je denk ik afhankelijk van het spraakgebruik, en moet je per geval gaan bepalen hoe je die termen wilt gaan interpreteren zodat je in ieder geval aan de functionele eis uit het bouwbesluit gaat voldoen.

Duidelijk is anders. Ik heb zojuist een mailtje aan de helpdesk VROM gestuurd om eens te zien of ze hier al van weten, en er een mening over hebben.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Okej, nou ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen..

Moderator

Antwoord:
    In NEN 2580 wordt in paragraag 2.3.4 de definitie gegeven voor de vrije hoogte. Inderdaad voor de vrije breedte geeft NEN 2580 geen definitie. Echter, hierbij kan de definitie van de vrije hoogte worden gebruikt. Met andere worden er hoeft geen rekening gehouden te worden met inrichtingselementen.

Met vriendelijke groet,
    Helpdesk Bouwregelgeving

Uw vraag:
    Voor het bepalen van diverse veiligheids-gegevens wordt in het bouwbesluit gebruik gemaakt van de termen ‘vrije doorgang’ en ‘vrije hoogte’, bijvoorbeeld voor de beschikbare vluchtwegen, opvang- en doorstroomcapacteiten etc.
    In de begripsbepalingen (art. 1.1) lees ik dat de invulling van deze termen is bepaald door de NEN 2580. Hierin vind ik echter voor beide geen nadere omschrijving terug. In een vorige versie heeft er ooit eens iets gestaan hierover, maar dit is komen te vervallen.

Hoe moet ik de beide termen op dat moment interpreteren? De wijze waarop het nu in het Bouwbesluit staat geeft veel ruimte voor interpretatie, en dus ook voor discussie, op het scheidsvlak tussen bouwen/gebruiksvoorzieningen/inrichting. Ook kunnen op dat moment vraagtekens worden gezet bij de invullingen die het praktijkboek aan deze termen geeft, juist omdat het praktijkboek geen juridische status heeft.

mijn vraag is tweeledig: is het ministerie op de hoogte van deze omissie, en is er een reparatie gepland hiervoor? en hoe dient de bouwbesluit-gebruiker deze termen tot die tijd te interpreteren?

koolifantkoolifant
    Bijdrager

grappig ;)

Moderator

Ja, funny… en ze gaan ook totaal niet in op de juridische implicaties. :? dat ik zelf iets kan verzinnen was me eerlijk gezegd al wel duidelijk.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.