Brandpreventieforum Forums Bouw Vragen over veiligheidsvoorzieningen in een parkergarage die buiten werking zijn

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • harmeij
    Bijdrager
    Post count: 1
    #49478 |

    [attachment file=”tekst voor brandforum 15-4-2017.docx”]

    Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

    Het betreft een appartementencomplex met 60 wooneenheden en ca. 7 verdiepingen in de vrije huursector te Amsterdam met een daaronder op ca. 300cm minus maaiveld (openbare weg) een natuurlijk geventileerde (één zijde open) parkeergarage met 45 plekken.

    Het aaneengesloten vloeroppervlak is ca. 1230m2 met een brand(rol)scherm zodat de compartimenten bij brandsignalering kleiner dan 1000m2 worden. Er zijn 3 duidelijke en gemakkelijk bereikbare 60min. vluchtdeuren (uitmondend in noodtrappenhuizen) daardoor hoeft er niet door het andere brandcompartiment worden gevlucht. Er zijn drie brandslanghaspelkasten met daarbij handmelders en tegen het plafond een akoestische alarm. Vlakbij de 3 brandslanghaspelkasten zijn er ook 3 droge brandblusleidingen/aansluitingen. In het garageplafond zitten op regelmatige plekken (rook? brand?)melders verbonden met de BMI, gesitueerd nabij het open garage rol-hek c.q. de in/uitgang. Vlak voor en achter het brandscherm tegen het plafond zitten 2 andere type melders en aan één zijde een oranje alarmlicht. Dit brandscherm met noodaccu wordt aan de sticker te zien wel nog ieder jaar gekeurd. Er loopt ook een separate elektraleiding vanaf de rookschermregelkast naar de BMI.

    Gebouw is eind 2009 opgeleverd. Waarschijnlijk was het 2003 bouwbesluit van toepassing in de ontwerp- en bouwfase. De laatste tijd gebeuren er merkwaardige dingen die met veiligheidszaken te maken hebben die erg verbazen en een merkwaardig beeld geven van hoe nu in 2017 met de noem het oude veiligheidsinstallaties wordt omgegaan. Ondanks melding van deze gebreken aan de verhuurder gebeurt er niets vooral niet in de P-garage:
    – De BMI staat al tijden op alarm en er zijn drie lampjes/blokjes rood opgelicht.
    – Op de drie natte brandblussers staat al vanaf het begin geen water en de laatste (Ansul) inspectie was in 2014 opnieuw zonder water. Op de slanghaspel zelf zit een sticker niet gebruiksklaar.
    – De drie droge brandblusleidingen/aansluitingen nabij de haspelkasten hebben geen keurmerk-plaatje/bandje dat ze na de 2009 gebouwoplevering nog eens zijn geïnspecteerd ook is er geen herkenning te zien van een 5 jaar controle na de oplevering.
    – Boven/nabij de haspelkasten/handmelders zitten dikke dubbele TL bakken die waarschijnlijk ooit functioneerde als decentrale noodverlichtingsarmaturen t.b.v. de haspels of handmelders. Echter een paar maanden geleden is vanuit energiebesparing ca. 50% van de garage TL-armaturen overdag uitgeschakeld dus ook die boven de melders en het groene acculampje werkt niet meer.
    – De 3 vluchtdeuren uit de P-garage hebben H-en sluitwerk (beslag) met een profielknop aan de binnenzijde van de vluchtdeur/weg die daardoor regelmatig op slot zitten omdat men bang is voor inbraak in bergingen vanuit de P-garage. Ook voor (heen en weer) boodschappen uit de auto halen wordt de nachtschoot uitgezet de branddeuren staan daardoor regelmatig (kier)open.
    – In het complex zijn recent alle decentrale 1 Lux vluchtweg- of oriëntatie noodarmaturen vervangen voor simpele LED armaturen (goed voor de servicekosten) maar nu bij stroomuitval wel aardedonker in het hele woongedeelte, wat regelmatig gebeurde.
    – Positief. Recent zijn wel alle vluchtweg bebordingen in het hele complex nagekeken en voorzien van een controlesticker (hoera).

    Bovenstaande zaken zijn aangekaart helaas zonder enige vervolginzet van verhuurder/eigenaar deze reageert verder niet en heeft een houding van: veel van deze voorzieningen zijn niet meer wettelijk verplicht en daarom gebeurt er verder niets en waar gaat het eigenlijk om het hoeft niet meer.
    Mijn vraag. Wat is er nu eigenlijk verplicht om goed te onderhouden en in stand te houden ondanks veiligheidsvoorzieningen die zelfs bij oplevering/verhuur al boven het BB 2003 zijn uitgaan, zoals de 1 Lux loopverlichtingen in alle algemene ruimten/gangen, en in de garage een volledig BMI systeem en brandslanghaspels. Ook het heden blijkbaar niet meer jaarlijks MOETEN keuren van de DBL (volgens BB 2012) is opmerkelijk zeker bij een 7 verdiepingen flat gebouw.

    Nu is er een soort vreemde schijnzekerheid zoals recent bleek bij een klein brandje door spelende kinderen want met droogwater blussen lukt niet en bovendien ging de BMI in storing waardoor de rookmelders niets signaleren. Een nare onveilige fake situatie wordt er zo gecreëerd.
    Tenslotte. Waar kan eigenaar/verhuurder feitelijk op aangesproken en afgerekend worden want veiligheidszaken zo laten zitten zonder dat ze werken geeft een geheel verkeerd (veiligheids)beeld.

    NB. het blijkt dat bij meerdere gebouwen op IJburg zich dit fenomeen van door de tijd ingehaalde veiligheidsvoorzieningen voordoet en niet adequaat wordt opgepakt. Komt nog bij dat BoWoTo/-Stadsdeel en Brandweer niet echt meer handhaven (alleen bij levensbedreigende situaties) en het vooral aan de markt overgelaten is om als een goed – huisvader – met je gebouwen/huurders om te gaan. Dat is dan ook direct de crux van dit verhaal want commerciële verhuur zal zoals blijkt altijd aan het randje van de wet opereren en zo weinig als mogelijk niet verplichte zaken onderhouden of dat op de lange baan schuiven. Vast bedankt voor een reactie.
    HMe/EA

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.