Brandpreventieforum Forums Bouw vragen over artikel 2.85 bouwbesluit2012

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 9
    #2539 |

Een bestaand pand met een brandcompartiment van 1500 m2 wil 250 m2 aanbouwen.

gegevens :
    bestaande bouw geeft voor de functie aan max brandcompartiment van 2000m2.

De nieuwe aanbouw / vergroten bouwwerk valt onder verbouw, dus onder artikel 2.85. Dit artikel geeft aan van rechtens verkregen niveau geldt, de 1500 m2. Daar kan je niets aan doen.
    Wbdbo eisen mogen minimaal 30 minuten zijn, MAAR ook dat artikel 2.82-2.84 van toepassing zijn.
    2.83 geeft aan een max brandcompartiment van 1000m2.

250m2 valt daar ruim onder zou je zeggen. Maar als ze het aanbouwen aan het bestaande pand waar geen compartimentsgrenzen inzitten krijg je opeens een compartiment van 1750m2..

Kan dat zomaar zonder wbdbo eisen ? naar mijn idee moet er een scheiding tussen oud- en nieuwbouw ?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Wat voor een gebouwtype is het? en hoe is die 1500 m2 tot stand gekomen? Het kan voor het RVN (rechtens verkregen niveau) wel interessant zijn om te beoordelen in welk bouwjaar het gebouw is neergezet, of het destijds al 1 groot compartiment was, of dat dit later zo is gerealiseerd. Wanneer het geen antiek gebouw is, heeft er wellicht zelfs nog iets van gelijkwaardigheid meegespeeld met het realiseren.

Wanneer die 1500 m2 op basis van het RVN al de acceptabele grens is (of misschien zelfs boven de grens van het acceptabele ligt) kun je daar niet nog eens met het verbouwartikel op uitbreiden. Dan wordt het dus inderdaad een brandscheiding van minimaal 30 minuten tussen bestaand en nieuw, OF je beoordeeld het complete, vergrote compartiment op basis van nieuwbouw (+ stukje gelijkwaardigheid ivm beheersbaarheid omdat je de wijziging daar in het geheel betrekking op ziet hebben.

Het is maar net hoe graag de eigenaar één groot BC wil behouden.

dick vd watering
    Bijdrager

Het betreft een huisartenpraktijk (gezondheidszorgfunctie).
    In welk bouwjaar het is gebouwd en of het gelijk 1 bc was of geworden is, is niet bekend.

Moderator

Fikse praktijk dan! Dat laatste zul je toch echt moeten weten wil je een beetje een inschatting kunnen maken van het RVN… navraag doen bij het bouwarchief van de gemeente dus.

Als je het pand zo ziet, in welk decennium schat je dat het is gebouwd?

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Wanneer het geen antiek gebouw is, heeft er wellicht zelfs nog iets van gelijkwaardigheid meegespeeld met het realiseren.

Wel leuk om dan het rechtens verkregen niveau vast te stellen. Ik denk dat verdedigbaar is dat je dan (althans theoretisch) weer terug moet naar de oorspronkelijke regelgeving om te bezien waar de gelijkwaardigheid op gebaseerd is, en van daaruit weer een nieuwe gelijkwaardigheid te bedenken. Voor de praktijk zal dit een weinig zinvolle overweging zijn, maar puur theoretisch is dat wel een toegestane mogelijkheid. Denk ik.

Moderator

Nee, volgens mij wordt het dan juist een stuk makkelijker, omdat een gelijkwaardig niveau een SPECIFIEK niveau is, zonder enige marge of afwijkingsmogelijkheid. Dan ben je qua beoordeling vlug uitgekletst, omdat het RVN vaststaat, en er geen enkele verandering op mogelijk is.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Mja, ik denk eigenlijk dat je wel gelijk hebt… Het is wel mogelijk om gelijkwaardigheid tov het RVN te realiseren. Maar dat zal net zo lastig zijn als gelijkwaardigheid tov niveau bestaande bouw.

dick vd watering
    Bijdrager

Ik had de vraag ook uitgezet bij VROM en het volgende antwoorden gehad :

1. Er moet een scheiding komen van 30 minuten WBDBO, maar deze hoeft niet op de scheiding van oud en nieuw te komen.
    Enige voorwaarde is dat het bestaande brandcompartiment van 1500m2 (RVN) niet groter wordt.
    Aanvrager mag bv een scheiding aanbrengen in het bestaande bouwwerk zodat je 2 even grote BC krijgt.

2. Mocht de aanvrager geen scheiding aan willen brengen, dan zal hij dit via gelijkwaardigheid moeten oplossen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.