Brandpreventieforum Forums Bouw Vraagstuk WBDBO kamerverhuur

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 181
    #1877 |

Ik zit even met een vraagstuk hier. Er loopt bij ons namelijk een discussie, en ik heb mijzelf opgeofferd om daar helderheid in te zoeken.
    Het is natuurlijk zo, dat bij kamerverhuur, de sponningen van de kamerdeuren moeten voldoen aan de wbdbo van minstens 30 minuten. Hierbij moeten de sponningen dus 25 mm dik zijn, eventueel(en vaak) opgedikt met hardhouten latten.

Ik zit even met een vraagstuk hier. Er loopt bij ons namelijk een discussie, en ik heb mijzelf opgeofferd om daar helderheid in te zoeken.
    Het is natuurlijk zo, dat bij kamerverhuur, de sponningen van de kamerdeuren moeten voldoen aan de wbdbo van minstens 20/30 minuten. Hierbij moeten de sponningen dus 25 mm dik zijn, eventueel(en vaak) opgedikt met hardhouten latten.

Artikel 2.113 Weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag

De Volgens NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van een brandcompartiment naar een ander brandcompartiment, een besloten ruimte waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert, en een niet besloten veiligheidstrappenhuis, is niet lager dan 20 minuten.

Nu is hier de regel ontstaan dat die latten gelijmd én geschroefd moeten worden gemonteerd.
    We komen ze veel gespijkerd of geniet tegen. De vraag is daar, wat doet zo’n lat met spijkers bij hitte, vervormt dit en laat de lat los?

Met andere woorden, hoe kunnen we goed motiveren of de latten volledig gelijmd en geschroefd moeten worden, of is dat niet eens nodig?[/u]

Hoe gaat dit bij jullie, en wat voor regel hanteren jullie hierbij?

Groeten Sander Voogel

PS: dit topic ook gestart op: http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=29919.0

bj boon
    Bijdrager
    Post count: 15
    Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Probleempje is dat er weinig onderzoek naar is gedaan, en het onderzoek wat IS gedaan is altijd uitgevoerd met gelijmde en geschroefde latten.

Van die oplossing ‘weten’ we dus dat dat ze voldoet. Je mag met een andere oplossing komen (spijkeren, nieten), maar je moet dan zelf gaan aantonen dat dit OOK voldoet. Dat wordt een kostbare operatie. Kostbaarder in ieder geval dan een paar schroeven indraaien.

Kort gezegd weten we dus niet of gespijkerde latten voldoen, en daar om voldoen ze niet… :)

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Uitgaande dat er geen sprake is van een bijbehorend attest is de reden waarom glaslatten niet gespijkerd mogen worden volgens mij als volgend:

Glaslatten aan de vuurzijde zullen (kunnen) door verhitting krom trekken. Wanneer de latten gespijkerd zijn zullen de spijkers tijdens het kromtrekken van de latten gewoon door de latten heen worden getrokken. Als de glaslatten weg zijn kan dus het raam in zijn geheel uit zijn sponning vallen.

Het schroeven van de latten voorkomt bovenstaande problematiek!

anonymous
    Bijdrager

dat is duidelijk maar als ik dit niet kan aantonen of hardmaken, kan ik het toch ook niet eisen?

roel laghuwitz
    Bijdrager
    Post count: 12

@Sander:
    In jouw vraag wordt gevraagd om een goede motivatie. Volgens mij zijn bovengenoemde reacties goede motiveringen om schroeven (incl lijm) i.p.v. spijkers voor te schrijven.
    En zoals Joachim al aangaf, de onderzoeken worden ook zo uitgevoerd, dus als iemand/aanvrager van mening is dat gespijkerde sponninglatten ook (kunnen) voldoen, dan laat je hem/haar dit toch aantonen ?

albert van den hoek
    Bijdrager
    Post count: 27

Hallo,

Wij hebben dit probleem ook gehad en moesten toe ruim 12000 schroeven plaatsen! Je kan de testen en eisen terug vinden in een test rapport van TNO in Delft. Hierin staat precies vermeld hoe er is getest en waarom je moet schroeven.

:) groet Albert

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Hallo,
    Wij hebben dit probleem ook gehad en moesten toe ruim 12000 schroeven plaatsen! Je kan de testen en eisen terug vinden in een test rapport van TNO in Delft. Hierin staat precies vermeld hoe er is getest en waarom je moet schroeven.
    :) groet Albert

Heb je een link naar dat testrapport?

albert van den hoek
    Bijdrager

Hallo,

Ik adviseer je om TNO in delft te bellen ik heb dat toen ook gedaan ze hebben het rappoort toen opgestuurd.
    Via internet lukte het niet.

Groet Albert

albert van den hoek
    Bijdrager

Sander,

Ik heb nog even gezocht dit is het rappoort: 93-CVB-R1063 beoordelingmethode voor de bepaling van de brandwerendheid m.b.t het criterium thermische isolatie betrokken op de warmtestraling volgens NEN 6069 van spiegel draadglasbeglazing

Telefoonnummer:0152763000

Groet Albert :lol:

anonymous
    Bijdrager

Albert, bedankt voor je moeite, ik ga vanmiddag even bellen en ik laat het hier nog even weten..

anonymous
    Bijdrager

hmm… ze kunnen niet zomaar het rapport aan derden geven zonder toestemming van de opdrachtgever ofzo… heb jij het rapport zelf nog???

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Nuttig:
    TNO rapport 98-CVB-R0517; Brochure hout en brand, Deel E: raam- en deurconstructies

Daarin ga je overigens niet terugvinden dat glaslatten geschroefd moeten worden. Deze borchure spreekt van een bevestiging middels nagels of schroeven van voldoende lengte. Spijkeren mag dus; dit neemt niet weg dat in verreweg de meeste testrapporten geschroefde glaslatten zijn omschreven. Het risico van voortijdig loslaten van glaslatten wordt bij schroeven kleiner geacht door degene die de proef moet betalen…

Overigens is alleen een sponningdiepte van 25 mm (gerealiseerd met geschroefde of gesprijkerde latten) niet zaligmakend. Bij de beoordeling komt nog wel wat meer kijken :( .

Veel succes en wijsheid toegewenst!

albert van den hoek
    Bijdrager

Ik heb het rapport nog, DS&V van Rotterdam gebruiken dit als leidraad voor de regelgeving als je het rappoort wil kopieren neem dan even contact met mij op via mijn mobiel stuur dan eerst even een mail met gegevens dan kan ik hem kopieren of jij kan het doen.

Groet Albert :bwt:

anonymous
    Bijdrager

nou ik zie hem wel verschijnen, alvast heel erg bedankt ervoor!! ik laat het ff weten als hij er is..

Gr. Sander

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.