6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #1879 |

Geachte leden,

In een bestek kwam ik het volgende tegen.
    Voor een doormeld installatie moet het volgende worden doorgemeld:
    Van de brandbluspomp(Diesel)
    – Storingen volgens NFPA-20
    – Statussen volgens NFPA-20

Nu heb ik de NFPA-20 door gelezen maar het is mij onduidelijk welke meldingen nu van belang zijn om onder bovengenoemde te vallen.

Het enige wat ik kon vinden dat onder de Statussen valt zijn parragraaf 5.16.1 en 5.16.2 betreffende supervisie meldingen van afsluiters.

Kan iemand mij in het kort een opsomming geven van meldingen die in iedergeval in de bovengenoemde catagorieen valt en gemeld dienen te worden volgens NFPA-20.
    Zit er een verschil in de meldingen met b.v. het VAS? Of kan ik deze meldingen ook aan houden.

Alvast bedankt.

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Paragraaf 5.16? Dan gebruik je in ieder geval niet de laatste versie uit 2010. Zoek eens op het woord "signal" of kijk achterin in de index voor dit woord, dan zal je al veel vinden. Een lijst heb ik niet en die verschilt ook per installatie natuurlijk. Het wijkt wel iets af van de VAS, dus als je de VAS lijst aanhoudt loop je zeker kans wat te missen. Veel zit overigens al in de controller van de pomp, die "listed" moet zijn, dus die krijg je al aangeleverd zoals het hoort.

ed scheffers
    Bijdrager
    Post count: 6

paragraaf 5.16 komt uit uitgave 2007. Ik heb inmiddels versie 2010 digitaal.
    Een zoek opdracht op "signal" levert een heleboel hits op. Voorlopig wat te lezen dus.:-)

eruk
    Bijdrager
    Post count: 29

ED
    zie hieronder genoemde hoofdstukken uit nfpa:
    In Nederland wordt voor meldingen de V.A.S. toegepast (Hoofdstuk 9 Sprinklermeldinstaliatie).
    Ook als je NFPA pomp gebruikt wordt V.A.S. toegepast.
    Wat je in V.A.S. Hoofdstuk 9 leest is ook tevens nfpa meldingen.
    Sprinklermeld centrale en Brandmeld centrale zijn hoofdzakelijk conform V.A.S. of VDS hier Nederland.

nfpa13:
    D.5 Supervision.
    3.14.10 Supervision
    7.3.2.3* Supervision
    8.15.1.1.2* Supervision
    17.3.3 System Piping Supervision
    A.8.15.1.1.2
    A.8.16.1.6

NFPA20 2007 edition:
    5.16* Valve Supervision
    10.8.2.2 Arrangement II
    10.8.3.12 Additional Requirements
    NFPA 72:
    chapter 26

Mocht je nog vragen hebben hoor ik dat graag.

jansen
    Bijdrager
    Post count: 81

Hierboven wordt geschreven over de VAS 2010. Op de site van het ccv staat nog de versie 1996.

Heeft iemand een idee waar de versie 2010 is te downloaden??

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Heeft iemand een idee waar de versie 2010 is te downloaden??

Het VAS 2010 bestaand niet, het VAS wordt waarschijnlijk in 2010 opgevolgd door de NEN-12 12845 en de NEN 1073

De NFPA 20 heeft wel een 2010 versie.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.