Brandpreventieforum Forums Bouw vraag over brandwerendheid dakramen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 53
    #2007 |

Hallo,

Ik weet dat onderstaande vraag niet echt thuishoort in dit forumonderdeel, maar bij waar hij wel hoort reageert er niemand, wellicht wordt die minder goed gelezen. Dus vandaar dat ik maar even zo ‘brutaal’ ben hem hierin te zetten.

Ik heb een tweetal vragen over het gebruik van de SKD brandkaart.

Het betreft een schuine kap haaks op de perceelsgrens. In deze schuine kap zitten tien dakramen (het is een lange kap).

Nu begrijp ik dat ik e.e.a. zou kunnen berekenen met de formule zoals die rechtsonder op pagina 3 op de SKD brandkaart staat en dat ik dan verder geen programma’s als Brando nodig heb, die formule is gebaseerd op NEN6068. Klopt dat? Verder moet je in de betreffende formule de parameter ‘n’ invullen. Deze is 1 als je maar één raam hebt, en Wortel2 als je er twee hebt. Maar wat nu als je er 10 hebt zoals in mijn situatie? Dan is het Wortel10 misschien? Of werkt dat zo niet.

Hopelijk zijn er mensen die hier ervaring in hebben, en mij kunnen helpen, ik verneem het graag z.s.m. mogelijk!

Alvast bedankt,

Ronald

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

Goh, de SKD brandkaart… nog nooit van gehoord. Tja één keer moet de eerste keer zijn.

Geldt deze wel "officieel"? Ik zie verwijzingen naar een rapport uit 1996 van TNO (vorige eeuw) en naar artikelen uit het vorige Bouwbesluit van 1992.

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

Ha, onderaan de brandkaart:

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Goh, de SKD brandkaart… nog nooit van gehoord. Tja één keer moet de eerste keer zijn.

Geldt deze wel "officieel"? Ik zie verwijzingen naar een rapport uit 1996 van TNO (vorige eeuw) en naar artikelen uit het vorige Bouwbesluit van 1992.

Ook de normen die aan de berekeningen ten grondslag hebben gelegen zijn, onder invloed van voortschrijdend inzicht, de laatste jaren nog wel eens aangepast.

sinds enige tijd is trouwens ook electrische verlichting verplicht. :F:

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.