Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie vraag over branddeuren en vluchtroutes

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1342 |

Ik werk in een groot kantoorgebouw (14 verdiepingen; ongeveer 1000 kantoren en vier grote vergaderzalen). Elke verdieping bestaat uit vier gangen die uitkomen op een centraal gedeelte met liften. In elke gang en in het centrale gedeelte bevindt zich een brandtrap. De brandtrap in een gang is niet in alle gevallen de dichtstbijzijnde brandtrap voor alle kantoren in die gang. Bij een brandalarm wordt elke gang van het centrale gedeelte afgesloten door twee branddeuren.

Bij een brandalarm luidt de instructie: "volg de pijlen naar de brandtrap". Voor veel gebruikers betekent dit dat zij niet de brandtrap in de eigen gang moeten nemen maar twee branddeuren moeten openen om bij de dichtsbijzijnde brandtrap te komen.

Deze gang van zaken lijkt mij onlogisch om meerdere redenen:

– Branddeuren dienen om het gebouw te compartimenteren en het vuur zo lang mogelijk in een compartiment te houden; daartoe moeten zij dichtblijven
    – Branddeuren zijn zwaar en moeilijk te hanteren, waardoor de vluchtroute in meters gemeten misschien wel korter is, maar in tijd niet.

Volgens mij dient de instructie te luiden: "neem de brandtrap in uw gang" en moeten de pijlen ook naar die brandtrap wijzen.

Heb ik het bij het rechte eind?

Met dank aan iedereen die zich over deze vraag wilt buigen

Frans de Graaf

Frans de Graaf

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Tegen de tijd dat de branddeurendeuren werkelijk hun functie moeten vervullen als brandcompartimentsscheiding is het voor mensen al niet meer mogelijk op die plaats te zijn en zullen per definitie een andere weg moeten kiezen.
    Als de branddeuren zo moeilik te bedienen zijn is de vraag of ze wel voldoen aan de uitgangspunten voor veilig vluchten. misschien moeten er eigenlijk wel aanvullende voorzieningen worden aangebracht (loopdeur o.i.d).

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

2 dingen. U heeft het over een kantoorpand en u geeft aan dat er 14 verdiepingen zijn.
    Dat betekend gedeeltelijke bewaking omdat het pand hoger zal zijn dan 50m.
    Nu moeten op basis van bijlage C van de NEN2535 aan weerszijden van de compartimentsdeuren rookmelders zijn geplaats die die deuren moeten schakelen. (in het boek een Brandveilig gebouw bouwen staat zelfs "bij voorkeur")
    Nergens staat dat dit bij een algemeen alarm moet gebeuren of ook door handbrandmelders.
    Effectief dus alleen schakelen bij een melding van rookmelders. Daarnaast zou je kunnen stellen dat je dat alleen doet voor de betreffende verdieping en de daaronder en daarboven gelegen verdieping. (veiligheidshalve)
    Het overgrote deel van het pand kan dus "normaal" van de vluchtwegen gebruik maken.
    Er moet dus goed nagedacht worden over de wijze van schakelen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.