Brandpreventieforum Forums Bouw vraag mbt slaapkamer zoon

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #1321 |

Mijn zoon slaapt sinds kort op zolder.
    Nu willen we de wanden op zolder opnieuw bekleden met triplex of iets anders.
    Uiteraard willen we dit zo brandveilig gaan doen. Welk materiaal is dan het beste geschikt hiervoor ?
    Ik heb namelijk nog 3 grote platen triplex staan, maar vraag me nu af of dit wel brandveilig is.

Ik kom hier voor de 1e keer en weet niet goed of de vraag hier of ergens anders thuishoort.

Graag jullie reactie,

Mvrgr
    Aag

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Triplex bestaat uit hout en is dus brandbaar.
    Hoe dik is het triplex? Als een 18 mm dik triplex (dan is het eigenlijk mulitplex) hebt zal dit niet snel branden, triplex van 6 mm is een stuk meer vatbaar voor brand.

Als je de brandveiligheid van de wand wil verhogen zal je bijvoorbeeld gipskartonplaat toe kunnen passen.

Bedenk wel dat een brand niet zal ontstaan door de toegepaste materialen.
    Let ook op je ontstekingsbronnen. Denk aan:
    – electrische bekabeling/schakelaar -> goed aansluiten;
    – halogeenspots -> naast bovenstaande ook vrij houden van brandbare goederen (kunststof, stof).

En hopelijk een open deur. Met een rookmelder wordt je zoon en andere bewoners ook wakker in het geval er wel een brand uitbreekt. Dit voorkomt geen brand, maar het zorgt er wel voor dat iedereen tijdig gewaarschuwd wordt.

Mijn advies is: begin met de rookmelder, kijk even goed naar je bedrading, en pas gipsplaat toe als het dunne platen triplex zijn.

Succes

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Zorg er dan wel voor dat je die rookmelder niet alleen op zolder ophangt, maar ook op de andere verdieping(en). Op die manier verklein je de kans dat je vluchtweg (de trap/overloop) geblokkeerd raakt en je opgesloten zit op zolder.

aag de velt
    Bijdrager

Dank voor jullie racties. Ons huis heeft 3 verdiepingen en heeft in iedere kamer een rookmelder. Ook 1 in de gang en 1 bij de droger en een koolmonoxidemelder bij de ketel……..
    Er zijn op zolder 2 vluchtdeuren voor onze zoon en we hebben een touw aan de muur zitten waarmee hij zo in de dakgoot kan…….
    We hopen dat het nooit nodig zal zijn, maar je kunt maar beter goed voorbereid zijn….

Groet,
    Aag

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

(..)

En hopelijk een open deur. Met een rookmelder wordt je zoon en andere bewoners ook wakker in het geval er wel een brand uitbreekt. Dit voorkomt geen brand, maar het zorgt er wel voor dat iedereen tijdig gewaarschuwd wordt.

Mijn advies is: begin met de rookmelder, kijk even goed naar je bedrading, en pas gipsplaat toe als het dunne platen triplex zijn.

Succes

Alle deuren binnen de woning kunnen beter afgesloten zijn zodat de rookverspreiding binnen de woning verminderd wordt. De sleutels van de voordeur op een vaste plaats in de buurt van de voordeur hangen/neerleggen. Ook de sleutel van de achterdeur opbergen in de buurt van de achterdeur.

Dank voor jullie racties. Ons huis heeft 3 verdiepingen en heeft in iedere kamer een rookmelder. Ook 1 in de gang en 1 bij de droger en een koolmonoxidemelder bij de ketel……..
    Er zijn op zolder 2 vluchtdeuren voor onze zoon en we hebben een touw aan de muur zitten waarmee hij zo in de dakgoot kan…….
    We hopen dat het nooit nodig zal zijn, maar je kunt maar beter goed voorbereid zijn….

Groet,
    Aag

Als je ooit nog eens wilt gaan klussen dan zou je de rookmelders kunnen vervangen met rookmelders die onderling (draadloos) communiceren. Bijvoorbeeld: http://www.firealert.nl/?page=catalog&v … uct_id=123 (ff googlen op draadloos of koppelbare rookmelders). Als er dan één rookmelder afgaat, gaan ze allemaal af! :wink:
    Als je het helemaal ‘mooi’ wil doen kan je rookmelders kopen die je naast een batterij voeding ook kan aansluiten op 230V.

De dakgoot is echt een laatste redmiddel. Als je 3 verdiepingen naar beneden valt gaat het ook niet goed komen :( . Als je alle binnendeuren dicht houd heb je veel meer tijd om desnoods te kunnen schuilen totdat de brandweer er is. Als je niet meer langs de brand kan moet je, als dat mogelijk is, wachten aan de straat kant bij een raam. Dan weet de brandweer direct waar je bent en kan je gaan redden.

Misschien nog een tip voor de mensen die een DECT telefoon hebben… Als de door de brand kortsluiting ontstaat kan je ook niet meer bellen… want je basisstation heeft dan geen stroom. Daarom kan je beter op de slaapkamer of een mobiel (alleen kom je dan uit bij de 112 centrale in Driebergen (KLPD) die je dan weer door moet verbinden naar de juiste regio of zorgen dat er op de slaapkamer een vaste lijn ligt… :wink:
    Dit geld natuurlijk ook voor de mensen die met ‘vaste lijn’ via een router bellen (UPC, internetenbellen, enz)… geen stroom is geen verbinding… :wink: Alleen de mobiel is dan een oplossing.

Hier een Engelse reclame voor een ontvluchtingsplan voor woningen. Zorg dat je van te voren weet wat je moet doen:
    http://direct.gov.uk/en/groups/dg_digit … 074016.mpg

(meer filmpjes op: http://www.campaigns.direct.gov.uk/fire … llers.html )

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Goede tips!

Palmpie schreef:
    Als je alle binnendeuren dicht houd heb je veel meer tijd om desnoods te kunnen schuilen totdat de brandweer er is.

Met de huidige deurhoogten van 2,3 m en het vervallen van een brand- of rookwerendheidseis op binnendeuren van een standaard woning, is het maar de vraag of je lang genoeg kunt schuilen. Gelet op rookverspreiding gold dit overigens ook al voor de deuren in het ‘oude’ BB (praktisch zo rookdicht als een mandje…). Wellicht dan toch maar de deuren openhouden zodat je de aangesproken melder wat beter kan horen (als deze onderling niet gekoppeld zijn).

palmpie
    Bijdrager

Goede tips!

Palmpie schreef:
    Als je alle binnendeuren dicht houd heb je veel meer tijd om desnoods te kunnen schuilen totdat de brandweer er is.

Met de huidige deurhoogten van 2,3 m en het vervallen van een brand- of rookwerendheidseis op binnendeuren van een standaard woning, is het maar de vraag of je lang genoeg kunt schuilen. Gelet op rookverspreiding gold dit overigens ook al voor de deuren in het ‘oude’ BB (praktisch zo rookdicht als een mandje…). Wellicht dan toch maar de deuren openhouden zodat je de aangesproken melder wat beter kan horen (als deze onderling niet gekoppeld zijn).

Trust me… rookmelders en dichte deuren redden levens… Een brand houd een binnendeur niet echt lang tegen maar rook redelijk.

Bij woningen met dubbelglas zal een brand eerder uit de woning dan vanaf buiten zuurstof gaan halen om de brand te onderhouden. Als de de binnendeur openstaat weet je wel wat er gaat gebeuren… :roll: :evil:

Bij onderstaande filmpje was één muur niet aanwezig (kant van de opname)… Hoeveel rook zou er anders richting je trap gaan… binnen hoeveel tijd is de trap onbruikbaar (rook trekt via trap omhoog).. Let ook even op de tijd…

Ik zeg gewoon… deur dicht…

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TKPfkrGDv7U&feature=related[/youtube]

palmpie
    Bijdrager

Hier een filmpje wat er gebeurt bij een woningbrand (met een openverbinding naar de trap). Zelfs met een rookmelder heb je maar max 2 minuten om je huis te verlaten. Dus kinderen van de slaapkamers halen, en weer naar beneden. Misschien wel in het pikke donker als de stroom ook uitgevallen is…

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jQV_MJwYQ3k&NR=1[/youtube]

Voor de mensen die Frans kunnen wat uitleg van de processen tijdens een brand:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ct5YIkM9nMc&NR=1[/youtube]

Hier het orginele filmpje dat in bovenstaande uitleg gebruikt werd:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v3Fi1cpXJvI&feature=PlayList&p=637447FA40ABFADF&playnext=1&playnext_from=PL&index=10[/youtube]

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

@ Palmpie:

Het lijkt me dat Kruislijst het volgende bedoelt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ … zegden_A-E:

Een open deur intrappen
    Een stelling verkondigen, waarover iedereen het al eens is. Het voor-de-hand-liggende uitspreken.

palmpie
    Bijdrager

Goede tips!

Palmpie schreef:

Eerste optie is natuurlijk altijd proberen de woning te ontvluchten! :wink: 8)

@ Palmpie:

Het lijkt me dat Kruislijst het volgende bedoelt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ … zegden_A-E:

Een open deur intrappen
    Een stelling verkondigen, waarover iedereen het al eens is. Het voor-de-hand-liggende uitspreken.

Dat zou natuurlijk ook kunnen… :lol:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

een open deur in de zin van de NEN 6068 is een deur met een brandwerendheid van minder dan 30 minuten.

Sorry Palmpje: sommige zien overal :BRAND: :BRAND: in! ik bedoelde hier het gezegde

palmpie
    Bijdrager

een open deur in de zin van de NEN 6068 is een deur met een brandwerendheid van minder dan 30 minuten.

Sorry Palmpje: sommige zien overal :BRAND: :BRAND: in! ik bedoelde hier het gezegde

:lol: Ok… soms zie je overal spoken… 8)

aag de velt
    Bijdrager

Oeps wat een reacties !
    Ik weet dat een dakgoot niet geweldig is, het is ook een uiterst noodmiddel zeg maar….De trap naar boven of naar beneden zou natuurlijk afgesloten kunnen zijn door vuur en dan is het toch handig om een touw naar buiten te kunnen gooien en dit als steun te gebruiken om naar de dakgoot van de buren te vertrekken. Niet ideaal, ik weet t, maar ook beter dan niks.
    In 1e instantie hadden we een brandladder, maar dat ding was LOODzwaar, ik kreeg m na 5 minuten niet meer uit of in elkaar en het aanhaken aan de vensterbank leek me ook niks, daarnaast was het raam weer te smal zodat het ding er haast onmogelijk doorheen kon. Uiteindelijk heb ik zelf een ring in de muur gemaakt waaraan een touw wat erg gemakkelijk door het raam naar buiten gegooid kan worden…..

Afijn, hoe dan ook, dank voor alle tips, ook van dat draadloze rookmelder systeem, nooit van gehoord maar wel heel handig ! (behalve als je met je stoomstrijkijzer in de buurt komt)

Aag

palmpie
    Bijdrager

Als je echt nog wat geld ergens heb liggen dan kan je dit nog aanschaffen: http://www.roossien.nl/vluchtslurf.html :wink: :lol: :wink:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.