Brandpreventieforum Forums Bouw Vraag: mag besloten gang in meerdere stukken van 30 meter?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #48868 |

Op basis van artikel 2.106 lid 3c mag de loopafstand in een ruimte (in dit geval een gang) gemeten over beide vluchtroutes ten hoogste 30 m bedragen.

Nu heb ik een nieuwbouw woongebouw met een centrale gang met aan iedere uiteinde een trappenhuis. Het is een breed gebouw dus de totale lengte van de gang is 80 meter. Mijn vraag is: moet er dan ergens rond het midden een trappenhuis bij komen, of mag ik de gang in stukken van maximaal 30 meter opknippen? Dan zou ik dus feitelijk een oneindig breed gebouw mogen hebben met maar 2 trappenhuizen…

Graag reactie,

Dank,

Ron

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door  ronald.
    1 user thanked author for this post.
    m
    Bijdrager
    Post count: 20

De corridor mag opgeknipt worden in stukken van 30 meter. Aan beide zijden dan een rookscheiding (20 min WBDBO o.b.v. vlamdichtheid, zie art 2.117) en de vluchtroutes moeten daarna onafhankelijk zijn. Aanbevolen maar nog niet verplicht is om bij deze scheiding ook rekening te houden met wering van koude rook.

De corridor mag overigens niet ‘oneindig’ lang worden; de gehele vluchtweg (elk punt IN de woning) tot de toegang van het trappenhuis mag maximaal 75 meter zijn (art. 2.121 lid 1)

ronald
    Bijdrager
    Post count: 8

Bedankt! Ik zie overigens dat ik 80 meter getypt heb maar dat is niet correct, dat moet 117 meter zijn. Het zou dus in dit geval gaan om 4 segmenten van circa 29 meter. Dus dan moet men vanuit de ongunstigst gelegen woningen (die in het midden van het gebouw) maximaal door 2 segmenten heenlopen voor men het trappenhuis bereikt. Maar dat mag dan dus inderdaad? Met inderdaad als vangneteis de 75 meter voor de toegang door de brandweer.

Graag nog even bevestiging hiervan,

enorm bedankt!

Ron

m
    Bijdrager
    Post count: 20

Voorzover ik het kan beoordelen wel.

Overigens correctie op wat ik schreef m.b.t. koude rook: als men de zelfsluitende deuren in open stand wil vastzetten (bijv met kleefmagneten) moet wel gereageerd worden op koude rook; smeltzekeringen zijn niet toegestaan).

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.