Brandpreventieforum Forums Gebruik Voorzieningen rolstoelers t.p.v. trap

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2742 |

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met voorzieningen die aangebracht kunnen worden ten behoeve van rolstoelers ter plaatse van een trap. Zo ja, wat betreffen het voor voorzieningen en zijn er nog nadere voorschriften/randvoorwaarden aan gesteld om deze voorzieningen te mogen toepassen.

Het betreffen hier voorzieningen die moeten voorkomen dat rolstoelers van de trap af rijden.

In voorkomend geval zijn er vaste paaltjes toegepast waarmee de vluchtroute geen vrije doorgang
    meer heeft van 0,5 meter (bestaande bouw) en dus zeker geen 0,85 meter (nieuwbouw).
    Men moet zijdelings tussen de paaltjes door (ca. 40 cm. vrije ruimte over) waarvan ik heb geoordeeld
    dat dit het vluchten belemmert. Dit niet alleen voor de personen die wel kunnen lopen maar ook voor de eventuele verticale ontruiming van de rolstoelers met bijv. een evac chair.

Alvast bedankt voor de reacties.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

… voorzieningen die moeten voorkomen dat rolstoelers van de trap af rijden…

???

Hoe vaak gebeurt dat? :P

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Niet doen zou ik inderdaad zeggen. een trap is niet voor rolstoelen.

Met deze belemmering belemmer je het vluchten ook. Je zou wel men belijning op de vloer de trap kunnen markeren.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Misschien kun je in plaats van het paaltje bovenaan de trap, een mat onderaan de trap plaatsen. :F:

Maar zonder gekheid waarom zouden de paaltjes een belemmering vormen tijdens het vluchten, ook al is de individuele doorgang naast de paaltjes minder dan 0,5 m. Ik heb de paaltjes vaker gezien, met name in woongebouwen voor verminderd redzame personen (ouderenhuisvesting). Ik denk dat het risico dat je elke week een bejaarde met een rolstoel onderaan de trap vindt zonder de paaltjes groter is dan het risico dat iemand niet kan vluchten ten gevolge van de van de paaltjes zelf. Volgens mij is het hier zinvoller over meer beschikbare vluchtroutes (evt. horizontaal) na te denken, dan er van uit te gaan dat je tijdens een calamiteit met de beschikbare ontruimers (ook in de nacht) binnen een kwartier alle rolstoelers langs een paaltje naar beneden hebt getransporteerd.

Uiteraard moet je voldoen aan de regels van het bouwbesluit, maar ook het gezond verstand niet uitschakelen.

s oome
    Bijdrager
    Post count: 2

… voorzieningen die moeten voorkomen dat rolstoelers van de trap af rijden…

???
    Hoe vaak gebeurt dat? :P

Schijnbaar zijn de instellingen hier erg bang voor. Ook zijn er gevallen bekend van gehandicapten die suïcidaal zijn en moedwillig met hun rolstoel van de trap af willen rijden. Ook dit wil de instelling natuurlijk voorkomen.

Natuurlijk heb ik hier bij de gebruiker op aangestuurd om de oplossing met name te zoeken in een horizontale ontruiming zodat men tijd wint en daarna verticaal kan vluchten/ontruimen, echter dan nog zorgen de paaltjes voor een belemmering. De paaltjes middels een sleutel eruit halen is dan mogelijk een oplossing.

Ik vroeg me gewoon af of andere brandweerkorpsen/instellingen hier ervaring mee hebben en of er beleid voor ontwikkeld is / welke randvoorwaarden eraan gesteld worden. Je ziet immers dat ook hier de meningen verschillen van "niet toestaan" tot "het hoeft geen probleem te zijn".

Uiteraard moet je voldoen aan de regels van het bouwbesluit, maar ook het gezond verstand niet uitschakelen.

Het is ook daarom dat de gebruiker aan mag tonen te voldoen aan de functionele eis. Het is echter wel handig als wij handvaten hebben of kunnen bieden in voorkomende situaties.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.