Brandpreventieforum Forums Bouw Voorportaal bij brandweerlift en trappenhuis

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 20
    #2365 |

Dag allemaal,

Ik heb een vraag wat betrekking tot het BB2012.

Ik heb een kantoorgebouw waarbij de hoogste VG vloer boven de 20 meter is gelegen.
    In dit geval heb ik het volgende nodig:
    – Een brandweerlift
    – Voorportaal bij brandweerlift (WBDBO 60 min)
    – Voorportaal bij trappenhuis (WRD 30 min)

Situatie:
    – Ik heb 1 personenlift, 1 brandweerlift en 2 trappenhuizen (waarbij de toegang meer dan 5 meter van elkaar zijn gelegen).

(vraag)
    1) Mag een voorportaal van een brandweerlift samenvallen met het voorportaal van een trappenhuis, dus 1 voorportaal. Het voorportaal dient dan WBDBO 60 min zijn en minimaal 2 meter lang zijn?
    2) Een voorportaal (WRD 30min) van een trappenhuis mag niet samenvallen met een andere trappenhuis? (klopt dat?)
    3) Mag ik 1 groot voorportaal maken met een WBDBO van 60 min. waarin een lift, een brandweerlift en allebei de trappenhuizen zijn opgenomen?

Alvast bedankt.

gr.
    K

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Dag allemaal,

Ik heb een vraag wat betrekking tot het BB2012.

Ik heb een kantoorgebouw waarbij de hoogste VG vloer boven de 20 meter is gelegen.
    In dit geval heb ik het volgende nodig:
    – Een brandweerlift
    – Voorportaal bij brandweerlift (WBDBO 60 min)
    – Voorportaal bij trappenhuis (WRD 30 min)

Situatie:
    – Ik heb 1 personenlift, 1 brandweerlift en 2 trappenhuizen (waarbij de toegang meer dan 5 meter van elkaar zijn gelegen).

(vraag)

1) Mag een voorportaal van een brandweerlift samenvallen met het voorportaal van een trappenhuis, dus 1 voorportaal. Het voorportaal dient dan WBDBO 60 min zijn en minimaal 2 meter lang zijn?

2) Een voorportaal (WRD 30min) van een trappenhuis mag niet samenvallen met een andere trappenhuis? (klopt dat?)

3) Mag ik 1 groot voorportaal maken met een WBDBO van 60 min. waarin een lift, een brandweerlift en allebei de trappenhuizen zijn opgenomen?

Alvast bedankt.

gr.
    K

keith l
    Bijdrager
    Post count: 20

Ik vraag me dan af of tussen de toegangsdeur van de brandweerlift en het voorportaal (extra beschermde vluchtroute) nog een WBDBO eis van 60 min. geldt?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ik vraag me dan af of tussen de toegangsdeur van de brandweerlift en het voorportaal (extra beschermde vluchtroute) nog een WBDBO eis van 60 min. geldt?

Indien je liftschacht voldoet aan de eisen dat die niet in een brandcompartiment behoeft te liggen mag deze direct zonder brandscheiding in verbinding staan met de EBVr. Wat voor meerwaarde zou een 60 minuten lift deur nog hebben?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.