Brandpreventieforum Forums Gelijkwaardigheid algemeen Voorheen gelijkwaardigheid maar nu niet meer?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 801
    #2944 |

Ik heb de volgende kwestie:
    Kantoor- en industriefunctie. In 2004 is een brandmeldinstallatie met volledige bewaking en doormelding naar RAC aangebracht als gelijkwaardigheid voor brandcompartimenten > 1000 m2. Is ook alszodanig in de vergunning(en) opgenomen.

Er is nu een nieuw PvE gemaakt waarin door de PvE opsteller de doormelding naar de RAC als vereist is aangegeven op grond van de vergunning(en) uit 2004. Nu is echter de discussie ontstaan of de doormelding nog vereist is of kan zijn. De maximale grootte van een brandcompartiment is in BB2012 behoorlijk verhoogd.

Mijn concrete vraag luidt: Kan en mag bevoegd gezag de doormelding in het PvE gewoon schrappen zonder dat procedures of iets dergelijks doorlopen moeten worden?

J. Nieuwland

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Als het bevoegd gezag van mening is dat ook zonder doormelding nog steeds sprake is van een gelijkwaardige oplossing zie ik geen probleem. Als er geen gebruiksmelding voor het gebouw is gedaan, hoeft er geen formele aanpassing ergens plaats te vinden (vergunning oid). Lijkt me wel zaak om dit goed vast te leggen, zodat er later geen discussie kan ontstaan over de inhoud van de gelijkwaardige oplossing.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

De situatie die je nu hebt vanuit het verleden is beter dan de nieuwbouw-eis van nu. Er is dus geen noodzaak meer voor een ‘gelijkwaardige oplossing’ omdat je prima aan het bouwbesluit voldoet. Het schrappen van de doormelding op zich is geen vergunningsplichtige of meldingplichtige bezigheid, het valt niet onder ‘bouwen’ en ook niet onder het wijzigen van een gelijkwaardige oplossing op installatiegebied.

Ik zou dus zeggen dat je de doormelding kunt schrappen zonder administratieve acties. Nu kan het zijn dat de brandweer daar moeilijker over doet, en vraagt om een toestemming van de gemeente (in de vorm van een melding ofzo) Voordat ze je afkoppelen. Juridisch gezien kunnen ze dat niet vragen, maar wellicht is het praktisch om voor de vorm toch een melding hiervan te doen naar de gemeente zodat je niet tegen die drempel op loopt. Kost je alleen wat tijd. En wanneer de gemeente dan zegt dat een gebruiksmelding niet noodzakelijk is, heb je ook iets om mee te zwaaien.

Belletje met de RAC kan je duidelijkheid geven over de instelling van de brandweer. Wie weet valt het mee.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

De situatie die je nu hebt vanuit het verleden is beter dan de nieuwbouw-eis van nu. Er is dus geen noodzaak meer voor een ‘gelijkwaardige oplossing’ omdat je prima aan het bouwbesluit voldoet. Het schrappen van de doormelding op zich is geen vergunningsplichtige of meldingplichtige bezigheid, het valt niet onder ‘bouwen’ en ook niet onder het wijzigen van een gelijkwaardige oplossing op installatiegebied.

Ik zou dus zeggen dat je de doormelding kunt schrappen zonder administratieve acties. Nu kan het zijn dat de brandweer daar moeilijker over doet, en vraagt om een toestemming van de gemeente (in de vorm van een melding ofzo) Voordat ze je afkoppelen. Juridisch gezien kunnen ze dat niet vragen, maar wellicht is het praktisch om voor de vorm toch een melding hiervan te doen naar de gemeente zodat je niet tegen die drempel op loopt. Kost je alleen wat tijd. En wanneer de gemeente dan zegt dat een gebruiksmelding niet noodzakelijk is, heb je ook iets om mee te zwaaien.

Belletje met de RAC kan je duidelijkheid geven over de instelling van de brandweer. Wie weet valt het mee.

In je reactie ga je er vanuit dat de principaal de doormelding wil opheffen. Het is echter andersom, principaal wil doormelding juist behouden, liefst vastgelegd in het PvE en verankerd in de gelijkwaardigheid. Bevoegd gezag geeft aan dat de doormelding mag blijven, maar wil deze eigenlijk niet in het PvE zien, althans niet in een gelijkwaardigheidsverhaal.
    Dat geeft hen natuurlijk de mogelijkheid om op termijn de doormelding op te heffen omdat deze dan van overheidswege niet vereist is.

J. Nieuwland

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.