7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 19
    #2224 |

Mag een voeding t.b.v. kleefmagneten ( GTV bijv. ) op dezelfde 230 volt groep als de BMC worden aangesloten?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Strikt genomen wellicht niet. Maar dit geldt ook voor de eventuele voeding van de alarmoverdrager!
    Het is echter algemeen geaccepteerd dat deze installaties op dezelfde eindgroep zijn aangesloten.
    Het is voor het gebruik wellicht niet handig; voor de periodieke controles (maandelijks) moet je de doormelding voor storing testen. Het is gebruikelijk om daarvoor de netspanning te onderbreken door de eindgroep uit te schakelen. In dat geval sluiten dus ook alle aangesloten deuren. Wanneer het gaat om enkele deuren is het meestal niet zo’n probleem. Wanneer het een zorggebouw is (looprekjes/krukken/rolstoelen) wordt het een ander verhaal.

J. Nieuwland

henry temmermans
    Bijdrager
    Post count: 13

Een GTV mag (NOOIT) op dezelfde 220Vac eindgroep als de BMC, de BMC dient op een eigen 220Vac eindgroep te zitten en daar mag verder niets anders op zitten. De GTV mag verder op een willekeurige 220Vac behalve die van de BMC dus.
    Bij een inspectie wordt het systeem hierop afgekeurd.

Henry

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

7.10.1 De primaire energie moet in principe worden geleverd door het openbare elektriciteitsnet. Een brandmeldcentrale en alle tot het brandmeldsysteem behorende energievoorzieningen moeten daarop via een afzonderlijke eindgroep zijn aangesloten. De betreffende groepsschakelaar moet zijn aangeduid met: "NIET UITSCHAKELEN BRANDMELDINSTALLATIE".

In mijn optiek is een GTV te beschouwen als een energievoorziening die tot het brandmeldsysteem behoort.

Een GTV mag (NOOIT) op dezelfde 220Vac eindgroep als de BMC, de BMC dient op een eigen 220Vac eindgroep te zitten en daar mag verder niets anders op zitten. De GTV mag verder op een willekeurige 220Vac behalve die van de BMC dus.
    Bij een inspectie wordt het systeem hierop afgekeurd.

Henry

Als je zo redeneert, mag de alarmoverdrager ook niet op dezelfde 230V eindgroep zitten. Gaat aardig wat nee conclusies geven dan.

jeffrey n
    Bijdrager
    Post count: 33

In mijn optiek is een GTV te beschouwen als een energievoorziening die tot het brandmeldsysteem behoort.

Een GTV is een (automatische) brandbeveiligingsinstallatie, en dus geen onderdeel van de brandmeldinstallatie. Een GTV mag dus niet op dezelfde eindgroep zitten als de BMC.

Als je zo redeneert, mag de alarmoverdrager ook niet op dezelfde 230V eindgroep zitten. Gaat aardig wat nee conclusies geven dan.

Dat zijn van die dingen die gedoogd worden. Zie ook mijn eerder geopende topic over de voeding van een sleutelkluis. Het wordt altijd vanaf de BMC gevoed, maar strict gezien mag het niet.

henry temmermans
    Bijdrager
    Post count: 13

Een GTV is een (automatische) brandbeveiligingsinstallatie, en dus geen onderdeel van de brandmeldinstallatie. Een GTV mag dus niet op dezelfde eindgroep zitten als de BMC.

Precies het wordt soms nog gedoogd en omdat inspectiebureau’s strenger worden doen wij vanaf dit jaar (2011) bij nieuwe installatie’s op een andere 220Vac eindgroep en dus niet meer bij de BMC op.

Dat zijn van die dingen die gedoogd worden. Zie ook mijn eerder geopende topic over de voeding van een sleutelkluis. Het wordt altijd vanaf de BMC gevoed, maar strict gezien mag het niet.

Klopt ook het wordt gedoogd en wij adviseren om deze ook op een andere 220Vac eindgroep te doen.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Tja, maar waar staat dit alles? Want als ik het zo lees moeten we allemaal de NEN er eens op naslaan…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.