5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 19
    #2793 |

Moet een 230 v voeding van een geografisch paneel of een nevenpaneel op een aparte groep zitten. Waar vind ik dit? NEN 2535 of NEN 1010? Graag jullie reacties

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

In de NEN2535:1996 staat dat mooi omschreven in 7.10.1:
    De primaire energie moet in principe worden geleverd door het elektriciteitsnet. Een brandmeldcentrale en alle tot het brandmeldsysteem behorende energievoorzieningen moeten daarop via een uitzonderlijke eindgroep zijn aangesloten. De desbetreffende groepsschakelaar moet zijn aangeduid met: "NIET UITSCHAKELEN BRANDMELDINSTALLATIE".

J. Nieuwland

vincent hilkes
    Bijdrager
    Post count: 19

Beste heer Nieuwland,

Waar vindt ik dit in de NEN 2535:2009+C1:2010?
    Misschien lees ik er over heen.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Waar vindt ik dit in de NEN 2535:2009+C1:2010?

Niet meer, omdat dit in de NEN 1010 geregeld is staat het niet meer in de NEN 2535. Heb zo even niet de NEN 1010 bij me om je een artikel nummer te geven.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

NEN2535:2009 artikel 10.9.2. …veiligheidsvoorziening als bedoeld in NEN1010….

Daarom verwees ik in mijn eerdere reactie naar de 1996 versie, omdat het daar letterlijk staat geschreven.

Toelichting bij het antwoord:
    In de NEN 2535:2009 wordt verwezen naar de NEN 1010 d.m.v. de tekst “Een brandmeldinstallatie is een veiligheidsvoorziening als bedoeld in NEN 1010. Derhalve moet aan alle relevante eisen van de NEN 1010 worden voldaan”.
    In art. 56.4.3 van de NEN 1010 staat, voor wat betreft de eindgroep, het volgende: “Schakel-, beveiligings- en besturingsmaterieel voor de voeding van installaties voor veiligheidsvoorzieningen moeten fysiek zijn gescheiden van onderdelen van de normale elektrische installatie”. (met dank aan Obex site)

zie ook hier: http://www.brandpreventieforum.nl/forum/brandmeldinstallatie-ontruimingsinstallatie/voeding-brandmeldinstallatie-t2492.html
    J. Nieuwland

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.