10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2285 |

Op mijn werk is er een discussie ontstaan of de voeding van een brandmeldinstallatie vóór of na de hoofdschakelaar aangesloten dient te worden. Staat dit ergens beschreven of maakt het niet uit?

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Een afzonderlijke eindgroep is voldoende, zie 10.9 uit de nen 2535. Verder zie ook het voorbeeld PvE uit de NEN 2535. Ik heb trouwens alleen de NEN 2535:2009 nagekeken.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

In de NEN2535:2009 staat letterlijk het volgende:

10.9.2 Primaire energie

De primaire energie moet worden geleverd door het openbare elektriciteitsnet. Een brandmeldinstallatie is een veiligheidsvoorziening als bedoeld in de NEN 101. Derhalve moet aan alle relevante eisesn van de NEN 1010 worden voldaan.

Dit houd dus in dat de BMC op een separate aangesloten moet worden, welke voorzien is van een eigen aardlekschakelaar.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

De NEN2535:2009 verwijst naar de NEN1010.

Als je eerst artikel n 783.56.1 en dan artikel n 56.5.2.2 leest dan zie je dat deze zich inderdaad vóór de eindschakelaar bevind.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

Voor alle duidelijkheid: ik ben een leek als het om elektra gaat. Maar jullie commentaren maken mij niet veel wijzer.
    Rob vraagt of de voeding van de BMI voor of na de hoofdschakelaar aangesloten dient te worden. Vervolgens reageert Richard dat deze inderdaad voor de eindschakelaar moet zitten. Kunnen jullie dat verder toelichten. Is een hoofdschakelaar hetzelfde als een eindschakelaar? Het zal wel een domme vraag zijn.

richard visser
    Bijdrager

Beste Paul, wel grappig dat je jezelf een leek noemt, er staat letterlijk in de NEN1010:

Installaties die onder de verantwoordelijkheid van een leek staan, behoren te zijn voorzien van een
    hoofdschakelaar om de installatie bij een noodgeval met één handeling te kunnen scheiden van de
    voeding (536.2. 1 .5)

Het moet overigens hoofdschakelaar zijn, want de term eindschakelaar komt in de NEN1010 niet voor.

mippie esser
    Bijdrager

Beste Paul, wel grappig dat je jezelf een leek noemt, er staat letterlijk in de NEN1010:

Installaties die onder de verantwoordelijkheid van een leek staan, behoren te zijn voorzien van een
    hoofdschakelaar om de installatie bij een noodgeval met één handeling te kunnen scheiden van de
    voeding (536.2. 1 .5)

Het moet overigens hoofdschakelaar zijn, want de term eindschakelaar komt in de NEN1010 niet voor.

Dus moet de brandmeldcentrale zijn voeding niet vóór maar ná de hoofdschakelaar krijgen. Voor zover bij mij bekend mag alleen een sprinklerpomp zijn voeding voor de hoofdschakelaar krijgen. Die wordt ook helemaal niet beveiligd met smeltveiligheden (zekeringen). Doordraaien tot ie uitfikt, zeg maar.

peerke2602
    Bijdrager
    Post count: 15

Heren,

Jullie dwalen af van het onderwerp. De term "leek" mag je niet in deze context plaatsen.
    Deze discussie hebben we hier intern ook wel eens.
    De brandmeldinstallatie moet gewoon aangesloten worden op een separate eindgroep. D.w.z. geen andere "vreemde" verbruikers aangesloten op deze eindgroep.
    De eindgroep behoeft geen preferente eindgroep te zijn.
    In de huidige toegewezen NEN 2535 gaat men er van uit dat de BMI gecertificeerd is.

richard visser
    Bijdrager

Peerke,

Dat we het wel eens omslachtiger aanpakken is waar.
    Ik ga er toch even op in……
    Tuurlijk heb je gelijk, gewoon een separate eindgroep, welke ook niet achter een gezamelijke aarlekschakelaar mag zitten.
    Ook nog even wat vraagjes…….
    Waarom zou de NEN uit gaan van gecertificeerde installaties?
    Waarom is iedereen toch zo bezig met het certificaat? Als of niet-gecertificeerd installaties niet 100% in orde hoeven te zijn….Ik kan nergens vinden dat we bij niet gecertificeerde installaties mogen rommelen, knutselen en knoeien.

mippie esser
    Bijdrager

Richard,

De NEN 2535 is toch alleen maar voor gecertificeerde installaties? :H: :F: :H: :F: :H:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.