Brandpreventieforum Forums Gebruik vluchtwegplattegronden

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #1711 |

Hallo,

Een tijd geleden kwam ik een wetsartikel tegen wat het hebben van vluchtwegplattegronden in bepaalde panden verplicht stelde. Voor alle duidelijkheid: ik doel in dit geval op een ontruimingsplattegrond welke in een lijst aan de muur bevestigd is in een bepaalde ruimte.

Ik weet nu helaas niet meer waar ik dat wetsartikel kan vinden, weet iemand toevallig zo waar ik deze verplichtingen na kan zoeken?

Vriendelijk dank.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Hallo,

Een tijd geleden kwam ik een wetsartikel tegen wat het hebben van vluchtwegplattegronden in bepaalde panden verplicht stelde. Voor alle duidelijkheid: ik doel in dit geval op een ontruimingsplattegrond welke in een lijst aan de muur bevestigd is in een bepaalde ruimte.

Ik weet nu helaas niet meer waar ik dat wetsartikel kan vinden, weet iemand toevallig zo waar ik deze verplichtingen na kan zoeken?

Vriendelijk dank.

Gebruiksbesluit artikel 2.3.6. + bijlage pagina 68.
    Hierin wordt aangegeven wanneer een ontruimingsplan vereist is enz.
    NTA8112 is een leidraad voor het opzetten van een ontruimingsplan. Ik denk dat de bedoelde tekeningen onderdeel zijn van het ontruimingsplan.
    De NTA8112- wordt indirect aangewezen door het bouwbesluit.

J. Nieuwland

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

@Nieuwland,

Laat eens zien waar dat staat, want het lijkt me stug dat de NTA’s via het bouwbesluit zijn aangewezen, want het bouwbesluit zegt niets over ontruiming of brandmelding. Daar is het Gebruiksbesluit voor.

Het gebruiksbesluit vereist een ‘ontruimingsplan’, een verzameling van gegevens die aangeven wat er gebeurt bij een calamiteit, maar er staat volgensmij nergens dat je een plattegrond fysiek moet ophangen. De toelichting bij het Gebruiksbesluit zegt echter wel dat het ontruimtingsplan bedoeld is om te zorgen dat: "gebruikers van een gebouw weten wat zij bij een brandmelding moeten doen, zodat de risico’s bij brand zoveel mogelijk worden beperkt".

Wanneer je dat kunt bereiken met BHV-inzet, of met ‘wat te doen’-bordjes, zou dat ook voldoende kunnen zijn. Je kunt je namelijk ook afvragen wie er op zo’n plattegrond gaat kijken, terwijl je het gebouw ook zonder hulp bent binnengekomen, en er overal groene bordjes hangen die aangeven waar je moet zijn.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

volgens mij worden zelfs de NTA’s niet meer aangewezen :H:

@Koen
    Ik ga opnieuw op cursus als je mij dat wettelijke artikel kunt geven :twisted:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

NTA´s worden genoemd in de toelichting van het Gebruiksbesluit.

In regelgeving verwijzen naar een NTA mag niet. Voor de totstandkoming van een NTA is geen inspraak noodzakelijk. Dit is voor wet- en regelgeving niet wenselijk.

ton van hoof
    Bijdrager
    Post count: 29

De Nen 1414 word tegenwoordig vaker genoemd alleen nog niet expliciet voor vluchtplannen. Nu alleen nog maar verwijzing voor het maken van tekeningen voor vergunningaanvraag. De Nen 1414 is echter wel bedoeld als leidraad voor vluchtplantekeningen en ontruimingsplantekeningen.

groeten Ton

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Wanneer je dat kunt bereiken met BHV-inzet, of met ‘wat te doen’-bordjes, zou dat ook voldoende kunnen zijn. Je kunt je namelijk ook afvragen wie er op zo’n plattegrond gaat kijken, terwijl je het gebouw ook zonder hulp bent binnengekomen, en er overal groene bordjes hangen die aangeven waar je moet zijn.

Helaas zijn er nog veel "toetsers" waarbij het aan lef en kunde ontbreekt om alternatieven voor de verzinsels van de NEN serieus te beoordelen. Alleen zaken die bij naam en toenaam in de diverse regelgevingen staan opgenoemd worden geaccepteerd. Hierdoor moet er in het ene geval met een kanon op een mug worden geschoten, terwijl er soms voor grote complexe gebouwen met grote bezoekersaantallen of verminderd zelfredzame personen wordt volstaan met een kopietje van de NTA, zonder dat er vragen worden gesteld over de uitvoerbaarheid.

Voor een kantoor in een voormalig woonhuis met 3 bouwlagen wordt alleen een 30 pagina’s dik docoment geaccepteerd, waar in staat wat te doen bij een bommelding enz. terwijl voor een zorgcomplex wordt geaccepteerd dat het enig aanwezige personeelslid in haar eentje de rol van zeven of meer functies binnen de ontruimingsorganisatie vervult, waarbij ze verantwoordelijk is voor de veiligheid van 30 bewoners.

j. nieuwland
    Bijdrager

Bijgaand mijn verklaring van de tekst dat de NTA indirect wordt aangewezen. Ik heb het niet zelf verzonnen, zie afbeelding:[attachment=0]NTA.pdf[/attachment]

J. Nieuwland
    NTA.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    Moderator

@ Nieuwland,

Dat is geen verklaring, dat is een quote van de NEN-site. Zou je mij willen aangeven waar in het bouwbesluit (artikel of toelichting) dat ding dan staat aangewezen?

Moderator

… Ik ga opnieuw op cursus…

Ben nog niet wakker… ik las ‘ik ga opnieuw naar het circus’…

Wel een grappig beeld! Ik vroeg mezelf gelijk af wat je functie daar was. :lol:

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

vroeger toen we nog een bouwverordening hadden waarin de bepalingen omtrent brandveilig gebruik waren opgenomen heeft dit voorschrift er nog ingestaan. Ik kom het bij voorschriften van oude gebruiksvergunningen nog wel eens tegen. Ik vermoed ergens tussen de 6de en 8ste wijziging van de MBV.

Met de huidigde regelgeving kun je volgens mij alleen terug vallen op artikel 2.9.1 gebruiksbesluit als je het zou willen eisen.

j. nieuwland
    Bijdrager

@ Nieuwland,

Dat is geen verklaring, dat is een quote van de NEN-site. Zou je mij willen aangeven waar in het bouwbesluit (artikel of toelichting) dat ding dan staat aangewezen?

Ik heb met mijn reactie bedoeld om iemand op weg te helpen waar je voorschriften over een tekening zou kunnen vinden. In de NTA’s staat een hoofdstuk over tekeningen en op de site van de NEN vond ik dat deze indirect worden aangewezen. Als dit niet klopt..jammer, ik heb gewoon geciteerd van de site. Ik ga ook geen moeite doen om dat in het bouwbesluit op te zoeken, zeker niet gezien de reacties. Dit heb ik bedoeld met verklaring.

J. Nieuwland

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Bijgaand mijn verklaring van de tekst dat de NTA indirect wordt aangewezen. Ik heb het niet zelf verzonnen, zie afbeelding:[attachment=0]NTA.pdf[/attachment]

J. Nieuwland

Dit heet (misleidende) reklame……geen wetgeving.

Ik vind bijna € 50,- trouwens veel geld voor een folder van 16 pagina’s

Moderator

Met de huidigde regelgeving kun je volgens mij alleen terug vallen op artikel 2.9.1 gebruiksbesluit als je het zou willen eisen.

Ook niet eens, want 2.9.1. is ten eerste een , geen gebod (hoewel, het is ‘verboden handeling na te laten’…). Het is daarnaast bedoeld om belemmering te voorkomen. Ik denk niet dat het wel of niet aanwezig zijn van een vluchtplattegrond iemand zal belemmeren een gebouw te ontvluchten.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

het is wat dun dat ben ik met je eens, maar het zou kunnen vallen onder ‘het is verboden handelingen na te laten waardoor het gebruik van vluchtmogelijkheden bij brand wordt belemmerd’. Als de aanwezigen in een gebouw niet zijn gewezen op de beschikbare vluchtroutes dan worden ze daardoor belemmerd in het ontvluchten.

Ik verwacht overigens dat een vluchtwegplattegrond geen grote meerwaarde is m.b.t. ontvluchting en bekendheid van aanwezigen met vluchtroutes. Veel mensen kijken niet eens naar de vluchtrouteaanduidingen, laat staan dat ze kijken naar een vluchtwegplattegrond

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.