Brandpreventieforum Forums Bouw Vluchtwegen wel op tekening niet in praktijk

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2181 |

Goedendag allemaal,

Ik heb de volgende situatie mee gemaakt in een pand van het leger des heils in Spijkenisse waar meerdere gezinnen verblijven. Aan het eind van de gang naar de slaapkamers zijn deuren en een trap getekent met de tekst nieuw aan te brengen echter deze zijn niet aanwezig.

De deuren aan de bovenkant van de tekening komen uit op een afgeschermde tuin met een poort die tot voor kort alleen te openen was met een sleutel die in het bezit is van de dienstdoende leiding was. het heeft heel lang geduurd voor dat ze dat verandert hebben. Telkens werd me verteld dat dat volgens de regels toegestaan was.

En verder zou ik graag weten wie nu verantwoordelijk is voor de vluchtwegen de verhuurder of de gebruiker. De gebruiker wijst steeds naar de verhuurder en verhuurder zegt dat het aan de gebruiker ligt.

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Michel,

volgens mij zijn beide verantwoordelijk.
    Heb je ook een gebruiksvergunning afgegeven? zo ja dan kan je de gebruiker een beperking opleggen.
    Bestuursdwang toepassen.
    De eigenaar is verantwoordelijk voor het gebouw.

eric bosma
    Bijdrager

@Michel Vrauwdeunt,

Kijkende naar de tekeningen kan worden gesteld dat de verhuurder verantwoordelijk is voor het plaatsen van de vluchttrap.
    Dit vanwege het feit dat er op twee manieren gevlucht moet kunnen worden.( volgens mij staat dit in het bouwbesluit en gebruikersbesluit ) Ieder pand, met meerdere verdiepingen, wordt daarom altijd met minimaal twee trappen uitgerust. Meestal één inpandig en één uitpandig. De eigenaar van het pand is daarom dan ook verantwoordelijk voor het plaatsen van de vluchttrap.

De gebruiker is verplicht om de betreffende vluchtwegen vrij van obstakels te houden.

m.vr.gr.
    Eric Bosma

michel vrauwdeunt
    Bijdrager

@ Eric Bosma

Het pand is voorzien van 2 inpandige trappen waarvan de trap in de gangen op de eerste verdieping met een sleutel op slot zit. De sleutel hangt naast de deur in een sleutelkastje zonder venster. En de deur op de begane grond is alleen te openen vanaf de trap zijde.

@ all

Ik ben niet zo thuis in deze materie het is niet mijn vakgebied. Ik heb zelf met mijn vrouw en dochter in het pand gewoond. En vond het vreemd dat je vanuit de slaapkamers eigenlijk maar 1 kant op kon vluchten. Juist in de richting van de keuken wat toch wel iets is waar je een risicofactor heb.

Tenminste dat zegt mijn gevoel er over.

mvg Michel

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Michel ,

Ik zou de afdeling brandpreventie van de betreffende gemeente hierover inlichten.
    Zij zullen dan verder actie ondernemen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.