Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Vluchtwegen vanuit parkeergarage voorzien van rookmelders?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #49278 |

Ik ben installatiedeskundige en ik zit met de volgende vraag:

Wanneer je vanuit een parkeergarage naar buiten wilt vluchten en er zijn daarvoor 2 mogelijkheden, dienen de vluchtroutes die door bijvoorbeeld bergingsgangen voeren, voorzien te worden van rookmelders? De bergingsgangen zijn 60 min gescheiden van de parkeergarage.

Ik vindt het raar dat het ene branddetectiebedrijf zegt dat het wel moet en het andere bedrijf zegt van niet. Ik moet een offerte maken hiervoor en wil weten wat ik mee moet nemen.

Als het wel moet, waar staat dit dan.

Alvast bedankt voor de reactie.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Rob
    Als er 2 volledig onafhankelijke (onderling brandwerend gescheiden) vluchtrouten zijn vanuit de garage, geldt deze eis niet. Het kan wel zo zijn dat er ergens een specifieke gelijkwaardigheid is toegepast in je project, waardoor het vanuit die gelijkwaardigheid nodig zou zijn, maar dat zou je opdrachtgever je moeten kunnen vertellen.

It burns us, preciousssss !!!

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 321

Beste Koolifant, zou je een voorbeeld van een specifieke gelijkwaardigheid kunnen geven waardoor het nodig is de bergingsgangen, die voldoende brandwerend gescheiden zijn van de parkeergarage, te voorzien van rookmelders.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Beste Paul,
    Nee zou ik zo niet kunnen bedenken, maar de mogelijkheden met gelijkwaardigheid zijn legio. Maar als daar niks over aangegeven is in de stukken (bv. pve/brandconcept/bestek), is er geen reden om aan te nemen dat een dergelijke situatie speelt. Het was meer een algemene opmerking.

It burns us, preciousssss !!!

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Ben benieuwd naar de motivatie van de verschillende branddetectiebedrijven. Ervan uitgaande dat er BMI met volledige bewaking moet worden toegepast in de parkeergarage en de ruimten met een andere gebruiksfunctie afdoende brandwerend van de parkeergarage gescheiden zijn, lijkt me het niet waarschijnlijk dat daar ook brandmelders noodzakelijk zijn.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

Een reden om het WEL te moeten doen zou kunnen zijn dat de gangen gedeelde voorzieningen met andere functies zijn. Een tijdje geleden had de ATGB een gelijksoortige casus daarover.

http://www.atgb.nl/wp-content/uploads/2016/01/Adviescommissie-brandveiligheid-Advies-1508-branddetectie-in-gemeenschappelijke-vluchtroute.pdf

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Beste Joachim,

De casus waarnaar je verwijst is volgens mij wezenlijk anders. Rob beschrijft dat er twee vluchtmogelijkheden zijn via de bergingsgangen. De bergingsgangen leiden naar buiten en hebben geen verbinding met de woningen voorzover ik begrijp. Het enige wat ik kan bedenken dat er branddetectiebedrijven zijn die gewoon gaan voor een verhoogde brandveiligheid. Daar is natuurlijk niks op tegen.

Beste Christiaan,

Wat is jouw mening eigenlijk? Als operator heb je toch ook wel een eigen visie op de brandveiligheid. Je doet er toch ook melders in om de brandveiligheid te verhogen of laat je die kans schieten omdat het qua regelgeving niet echt verlangd wordt.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden geleden door Paul Wendt Paul Wendt.
    • Deze reactie is gewijzigd 8 maanden geleden door Paul Wendt Paul Wendt.
    Moderator

Het staat er niet letterlijk in, maar ik gok dat die bergingen ergens voor zijn en niet bij de parkeergarage an sich horen. Zou dus best wel eens kunnen dat de casussen op elkaar lijken, maar we hebben er nu nog wat te weinig info voor om dat te beoordelen.

Moderator

Beste Paul, dat mag je wel vragen;-D maar zoals Joachim en ikzelf al aangeven, ontbreekt het aan informatie. Aan de andere kant en om de discussie gaande te houden, zou je kunnen zeggen: als de parkeergarage beschikt over afdoende uitgangen, is in deze het bewaken van de gangen van de bergingen niet noodzakelijk. Deze uitgang heeft dan geen formele status en dus niet meer van belang om in de bewaking op te nemen.

Natuurlijk zijn er redenen genoeg om meer te doen, maar dat moet dan wel ook zo worden aangegeven en wellicht ontbreekt het daar aan…

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Beste Joachim en Christiaan, als jullie beide stellen dat meer informatie wenselijk zou zijn waarom vragen jullie dat dan niet aan Rob? Dat is toch geen rare gedachte. Sowieso beter dat allemaal dingen te veronderstellen en met uitspraken van het ATGB te komen. Ik denk dat Rob weinig wijzer is geworden van de reacties. Ik weet ook nog steeds niet waarom branddetectiebedrijven verschillend hier invulling aan geven. Misschien toch vanuit de commerciële gedachte … meer meer meer.

Moderator

Waar ben je naar op zoek Paul… volgens mij geven wij informatie waarop inhoudelijk gereageerd kan worden, ook door Rob. Tevens vraag ik ook in eerdere reactie naar de motivatie van de branddetectiebedrijven.

Moderator

@Paul,

De vraag gaat er in eerste instantie om of het plaatsen van die melders verplicht is. De vraag of, en zo ja waarom, sommige bedrijven meer schrijven dan volgens de regels nodig is (ja, dat gebeurt, wauw, nieuws!), is daarvoor niet relevant. Als je dat gegeven sensationeel genoeg vindt moet je daar denk ik een eigen thread over opzetten.

De enige manier om onze aannames bevestigd of ontkracht te krijgen is wanneer de OP reageert op zijn eigen bericht. Daarnaast zegt hij installatiedeskundige te zijn, dus ik zou het ook wel interessant vinden te horen of hij zelf denkt dat het vanuit de regel verplicht is.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Ruim twee weken later … ik denk dat Rob zijn offerte wel af heeft.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.