Brandpreventieforum Forums Gebruik vluchtwegen in basisscholen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 37
    #2233 |

Hallo allen,

Steeds meer kom ik tegen dat in gangen van scholen complete computerlokalen worden in gericht.
    In een bouwplan wat ik onlangs kreeg zag een soort leerplein in de gang, Het bouwwerk is rond van vorm. De lokalen komen uit op dit plein. Op de bouwtekening was dit niet ingetekend met stoelen en tafels. Maar voor het gebruik verandert de vuurlast wel degelijk.

In hoerverre kan een vluchtweg gebruikt worden als les lokaal

:bwt:
    groet Saar

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

niet

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Begrijp ik het goed dat de school is gecompartimenteerd op basis van gelijkwaardigheid? Dan is in principe de vuurlastberekening bindend en kun je daar niet zondermeer van afwijken. Wel vind ik dat je dit toch praktisch kunt benaderen. Ik neem even aan dat de vluchtweg niet rookvrij is… Vaak zit er enige ruimte in een vuurlastberekening (10% onvoorzien van totaal, o.i.d.). Je moet je afvragen of dit nog binnen die overcapaciteit past. Zo ja, dan zie ik niet zo’n probleem, mits voldaan wordt aan alle eisen met betrekking tot ontvluchting e.d. Als het pand al opgeleverd en in gebruik is, dan is er sprake van bestaande bouw (let op: ineens kan veel meer). Tenzij artikel 13 van Woningwet wordt toegepast, waarbij het redelijk is hogere eisen te stellen dan bestaande bouw, maar niet hoger dan nieuwbouweisen (onderbouwing van de gemeente vereist).
    Levert het voor de ontvluchting geen probleem op, maar past het niet binnen de vuurlast, dan een aangepaste vuurlast indienen (kunnen daarvoor nog aanvullende leges in rekening worden gebracht?).
    Zonder enige tekst en uitleg melden dat dit niet kan vind ik te kort door de bocht. Als het nog niet is opgeleverd, zou dit met betrekking tot handhaving echter wel kunnen…

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Omdat het over meerdere scholen gaat, lijkt het mij niet dat dit allemaal scholen zijn met grote compartimenten, maar om een algemene vraag. Kortom om scholen welke volgens het Bouwbesluit zijn gebouwd. Met de vuurlast zal, dan waarschijnlijk de brandlast in relatie tot de materiaaleisen van afdeling 2.12 worden bedoeld.
    Je moet dan voorzichtig zijn om elke verkeersruimte in de school ook vluchtweg te noemen, maar je er eerst in verdiepen welke status de te beoordelen verkeersruimte heeft. Is het een verkeersruimte die in een verblijfsgebied ligt, een rookvrije vluchtroute, of een brand- en rookvrije vluchtroute.
    In een brand- en rookvrije vluchtroute kun je natuurlijk geen tafeltjes en stoeltjes neer gaan zetten, maar brand- en rookvrije vluchtroutes beperken zich vaak tot de vluchttrappenhuizen. Hier is ook meestal geen plaats voor meubilair of inrichting.
    Voor rookvrije vluchtroutes in gebouwen waar niet wordt geslapen gelden in principe dezelfde materiaaleisen als voor overige ruimten (verblijfsgebieden) en deze kunnen dus ook in het verblijfsgebied liggen en mag er ook meubilair en apparatuur worden geplaatst. Uiteraard geldt dit ook voor de overige verkeersruimten.
    Als de rookvrije vluchtroute echter ook rookvrije vluchtroute is voor bijvoorbeeld een bijeenkomstfunctie voor kinderen jonger dan 4 jaar (slapen), gelden zwaardere materiaaleisen, hier zou ik dergelijke ‘lokalen’ in de gang wel verbieden.
    Tweede punt is dat de bezetting van het gebouw wellicht nogal toeneemt. Ik zou de ontvluchting opnieuw willen toetsen op basis van de nieuwe bezetting, het geplaatste meubilair en de daarna overgebleven vrije doorgangsbreedte.

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

Ik zou de ontvluchting opnieuw willen toetsen op basis van de nieuwe bezetting, het geplaatste meubilair en de daarna overgebleven vrije doorgangsbreedte.

Bijkomend "probleem" is ook dat er feitelijk geen fysieke afscheiding hoeft te zijn tussen verblijfsgebied / verblijfsruimte en verkeersruimte. Het Bouwbesluit schrijft niet voor dat er bijv. een wand aanwezig hoeft te zijn. Hoe ga je daar mee om? Gebruiker op zijn verantwoordelijkheid wijzen?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Hoe ga je daar mee om? Gebruiker op zijn verantwoordelijkheid wijzen?

Hoe anders? Als de inventaris/inrichtingselementen of hoe je ze ook wilt noemen voldoen aan het gebruiksbesluit:
    Artikel 2.1.3.
    Artikel 2.1.4.
    Artikel 2.3.1.
    Artikel 2.3.2.
    Artikel 2.9.1.
    mag het. Verder kun je ook met Artikel 2.12.4. gemotiveerd nog nadere voorwaarden stellen.

saar
    Bijdrager
    Post count: 37

Bedankt,

Voor de reactie’s tot zover. Het betreft een nieuw te bouwen basisschool dus zal er in de toetsingsfase goed moeten worden opgelet. M.i. zal er dus de vluchtroute op een ander punt moeten beginnen, en fysiek aanwezig moeten zijn. Ik ben benieuwd of dan weer niet met de loopafstanden in de knel komt.
    Ik wacht het bouwplan wel af.
    Ik moet wel zeggen dat de nieuwbouwplannen van scholen steeds architectonische hoogstandjes zijn maar een ramp op het gebied van brandveiligheid :?
    Er dient zich nog een extra probleem met de ventilatie, omdat de lokalen kleiner zijn wordt de ventilatie hier op aan gepast. Terwijl het aantal leerlingen per klas hoger is en dus leerlingen uit het lokaal moeten :shock:
    je zou maar leraar zijn moet je met de deur open lesgeven omdat de helft op de gang zit.

Saar :H:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.