Brandpreventieforum Forums Gebruik Vluchtwegen en noodverlichting

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 10
    #1981 |

Ik moet (van de brandweer) een aantal vluchtweg bordjes (noodverlichting) aanbrengen en ook een tweetal deuren voorzien van andere sloten zodat ze van binnen open gemaakt kunnen worden zonder sleutel (cilinder met knop). Het gaat om twee (gespiegelde) panden die middels 2 doorbraken tot één gemaakt zijn. Het ‘rechter-pand’ heeft ook nog een ‘voordeur’ maar deze is niet in gebruik (zit permanent dicht).

Zij stellen dat achterdeuren 2 & 3 voorzien moeten worden van andere sloten (knop cilinder). Deur 1 is een ‘gewone’ voordeur. Nu is het pand inbraak gevoelig en wil ik dus zo min mogelijk inbraakgevoelige deuren hebben. Ik wil eigenlijk deur 3 van binnen vergrendelen met schuiven zodat deze goed beveiligd is. Daarmee verlies ik de nooddeur functie van deze deur. Ik heb echter nog steeds 2 vluchtwegen over in de ruimte, namelijk deur 1 & 2. Volgens mij is dat voldoende, toch? Ik heb met groen de plekken van de noodverlichting (met vluchtweg aanduiding) aangegeven. Er zit ook een kelder onder die in gebruik is, deze is met 2 trappen te bereiken. Zie tekening.
    Ik heb begrepen dat wanneer je (bij nood) een ruimte verlaat, je in de ruimte waarin je vervolgens komt, een vluchtweg bordje moet kunnen ontwaren.

(Ik ben op de hoogte van de werking/installatie van de noodverlichting en de juiste pictogrammen op de bordjes/verlichting. )

Lijkt dit in orde?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Ik kan de loopafstand zo niet uit de tekening halen, maar dit lijkt mij prima in orde.

Wat is de motivatie van de brandweer? Geven zij nog iets aan met artikelen uit het bouwbesluit of gebruiksbesluit?

kj van der nar
    Bijdrager
    Post count: 10

De afstand tussen punt 3 (de achterdeur) en de doorbraken (tussenmuur tussen beide winkelruimtes) is ongeveer 6 tot 8 meter.
    Verder motiveert de brandweer niet echt hun wens voor 3 vluchtwegen (dus béide achterdeuren), er staat alleen iets over het openen van deze deuren (art. 2.3.5 lid 1 Gebruiksbesluit) en dan een aantal verwijzingen naar de werking en onderhoud van noodverlichting.

En nog iets anders: normaal hang je boven een ‘normale’ uitgang (bijv. deur 1) het volgende bordje:

Nu heb ik nog 2 armaturen liggen tbv vluchtwegen met deze afbeelding:

Deze mag toch ook gewoon boven deur1 & deur2 geplaatst worden?

louis van wijk
    Moderator

De brandweer heeft het dan wel goed gezegd, maar dat geldt voor de deuren die in een vluchtroute liggen.
    Je mag i.d.d dan alleen deur 1 en 2 aanwijzen als vluchtweg.
    En je mag ook die andere 2 armaturen daarvoor toepassen.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Ik zou deze voorgelegde situatie niet zo makkelijk goed vinden als ik en overheids/brandweerpet op zet.

Ik zou eerst eens willen weten;

-Is dit een oud of vrijwel nieuw pand ? Wanneer is de bouwvergunning afgegeven ? oftwel waar kan ik op toetsen ?
    -voorheen waren dit afzonderlijke panden. Nu is er een doorbraak gemaakt maar is het ook 1 perceel ? Anders kan ik enkel vluchten via een ander perceel en dien ik dit naar mijn idee goed vast te leggen.
    -wat zijn nu eigenlijk de voordeuren ? het lijkt er op dat deur 2 en 3 fungeren of fungeerden als voordeur.

Verder klopt naar mijn mening de ontvluchting van het gedeelte van het pand wat is gelegen aan de rechterzijde niet. Uitgaande van het feit dat de voordeur (3) wordt geblokkeerd en dus niet meer bruikbaar is als vluchtroute. Hierdoor ontstaan een behoorlijk doodlopend eind vanuit de kantoren en keuken want in elk geval niet voldoet aan het BB op basis van nieuwbouw.

louis van wijk
    Moderator

Hij heeft het over 6 – 8 meter vanaf deur 3 naar de doorbraak. Afstand naar deur 2 is dus ongeveer het dubbele. Dus nog geen 20 mtr in een ingedeelde ruimte.

Hoe lang mag die vluchtweg wezen dan?
    a) nieuwbouwnivo
    b) bestaande bouw

johan
    Bijdrager

de loopafstand mag afhankelijk van de bezettingsgraad 30 of zelfs 45 meter zijn als ik op nieuwbouw toets. Bij bestaande bouw mag dit 45m zijn. Maar niet enkel de loopafstand is van toepassing, toch ?

Als ik toets op nieuwbouw wordt niet voldaan aan 2.146 lid 12 want vanuit het kantoor en en keuken aan de rechter zijde vlucht ik via een verkeersruimte en vervolgens via 2 verblijfsruimten (winkelruimten)

Als de afstand van het kantoor tot de doorbraak inderdaad <10 meter is een bmi niet nodig maar de tekening is niet op schaal (altijd link ;) ) en wekt bij mij de indruk dat het wel een meer dan 10m zou kunnen zijn.

louis van wijk
    Moderator

Waarom zie jij dit als 2 verblijfsruimten?

En dat van die BMI moet je me eens uitleggen.

johan
    Bijdrager

Ik ga er van uit dat de winkelruimten verblijfsruimten zijn en als deur 3 vergerendeld wordt heb ik vanuit de kantoortjes en het keukentje aan de rechterzijde van het pand toch samenvallende vluchtroutes ?
    Als de loopafstand van het kantoor tot aan de doorbraken >10m is moet er voor mijn gevoel een bmi worden aangebracht op basis van het GB art 2.2.1. lid 4

mark breet
    Bijdrager
    Post count: 34

Ervan uitgaand dat de aangegeven plattegrond één rookcompartiment is, heeft dit rookcompartiment twee toegangen die toegang geven tot het aansluitend terrein.
    Dan is er geen sprake van samenvallende vluchtroutes volgens het Bouwbesluit.

johan
    Bijdrager

Formeel heb je inderdaad gelijk, pas bij artikel afd 2.18 van het BB wordt gesproken over het samenvallen van vluchtroutes. Maar toch, men is vanuit de kantoren en het keukentje aan de rechterzijde op slechts 1 vluchtroute aangewezen en dat is naar mijn idee zo ongeveer hetzelfde als het samenvallen van vluchtroutes.

mark breet
    Bijdrager

Er wordt toch voldaan aan beide leden van het volgende Gebruiksbesluit-artikel:

Het vierde lid bepaalt wanneer, in aanvulling op het eerste lid, een besloten ruimte in beginsel een brandmeldinstallatie met ruimtebewaking moet hebben. Dit is het geval als er vanuit een verblijfsruimte slechts in één richting kan worden gevlucht en:
    a. de loopafstand van de deur van die ruimte naar een plaats waar de vluchtroute zich splitst in meerdere vluchtmogelijkheden meer dan 10 meter is of
    b. de ruimte van waaruit in slechts één richting kan worden gevlucht groter is dan 200 m2.

johan
    Bijdrager

Klopt helemaal als de afstand vanaf het kantoortje tot de doorbraak (het punt van waaruit in 2 richtingen kan worden gevlucht) niet meer is als 10m.

Maar feit blijft dat ik (als ik aan de nieuwbouw eisen van het BB toets) nog steeds niet wordt voldaan aan 2.146 lid 12.

mark breet
    Bijdrager

Wat dat betreft kan je beter uitgang 2 dichtmetselen.
    Vanuit de kelder en het ‘linker’ kantoor kom je dan het ‘linker’ winkelgedeelte binnen, waarvanuit je twee vluchtmogelijkheden hebt. Daarmee wordt dan wel aan lid 12 voldaan.

louis van wijk
    Moderator

m.i. is het nog erger…

Het 4e lid bepaalt "in aanvulling op" het 1e lid
    Als volgens het 1e lid geen BMI nodig is, dan gaat het 4e lid niet nu ineens gelden om alsnog een bmi te krijgen.

Het 4e lid is bedoeld voor situaties waar een niet-automatische bmi wordt toegepast (de grotere panden), dan pas daar waar doodlopende einden ontstaan extra ruimtebewaking te eisen.

In dit kleine pandje is m.i. geen bmi nodig, en dus ook niet nog eens "doodlopende eind bewaking"

Dan zou je opeens in ieder winkelpandje dat 15 meter diep is, en waar aan het eind een kantoortje zit, opeens een bmi met ruimtebewaking moeten toepassen. Dat is m.i. niet de bedoeling van dit 4e lid.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.