Brandpreventieforum Forums Bouw vluchtwegen atrium

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 47
    #780 |

Hallo,

Volgende situatie: Een woongebouw van 4 bouwlagen, per bouwlaag liggen 13 woningen aan een atrium. Dit atrium is een niet besloten ruimte d.m.v. een RWA installatie.
    Aan de kopse zijden zijn trappen aanwezig en in het midden ligt de hoofdtrap.
    Dienen deze trappen nu afgescheiden (rookwerend) te zijn van het atrium of kan ik stellen dat er in het atrium geen rook aanwezig is en zodoende alle trappen rookvrij zijn?

2advise
    Participant
    Post count: 53

Er van uitgaande dat je je atrium als niet besloten vkr gaat beschouwen (bv middels RWA systeem) is het zo dat er inderdaad inprincipe geen rookwerende scheiding tussen je galerijen en je traphuizen hoeft te zijn. Dan ga ik even uit van een ‘standaard’ atriumgebouw, dus met aan alle zijden rondom het atrium woningen/appartementen die allemaal hun voordeur hebben in het atrium/galerij. (Als je het atrium al besloten vkr gaat beschouwen wordt het (hoogstwaarschijnlijk) een ander verhaal).

s vreeman
    Participant
    Post count: 273

Wel eens een RWA-berekening laten maken door een niet-rwa-luiken-verkopende partij? Een atrium in een 4 laags woongebouw (toch gouw een meter of 12 hoog, met galerijen etc) blijkt dan in eens erg lastig uit te voeren te zijn. Voorlopig geloof ik nog niet dat je dit zonder grote dakopbouw ‘rechtgerekend’ krijgt. :(

Het antwoord van 2advise klopt wel, als het een niet besloten ruimte kan zijn.

Laat eens weten of je eruit komt met de RWA.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.