Brandpreventieforum Forums Bouw vluchttrappenhuis

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #1585 |

goedemorgen.

Als ontwerp heb ik een wonncomplex (flat) getekend. 4 bouwlagen hoog bovenste verblijfsgebied 12 meter hoog.

Nu kan men vanuit de woningen twee kanten op vluchten. Links een buitentrap aan de gallerij. Aan de andere zijde een besloten trappenhuis. Nu is er een discussie ontstaat of dit trappenhuis een rookvrije vluchtroute is of een brand- en rookvrije vluchtroute.

Het bouwbesluit meldt dat men vanuit de woning twee rookvrije vluchtroutes moet hebben. Hieraan voldoet het plan dus.

Nu komt de gemeente met het idee dat het trappenhuis vanwege zijn hoogte > 8 m een brand en rookvrije vluchtroute is.

Als ik het bouwbesluit erop na sla is artikel 2.158 niet van toepassing. Ten minste hij wordt hier niet aangestuurd. Wordt dit misschien in een ander artikel gedaan. Als ik de SBR boeken erop na sla, te weten SBR ontwerprichtlijnen woningen en woongebouwen wordt er onder hoofdstuk 2.12 wel weer gesproken over vluchttrappenhuis. Beoordeel ik deze situatie verkeer of is de beoordeler verkeerd

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

ff de gemeente er op wijzen dat dit artikel niet wordt aangestuurd bij woongebouwen…;)

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Er ook dan even op wijzen dat het geen veiligheidstrappen zijn (omdat er 2 zijn vallen de vluchtroutes niet samen), anders geldt ook nog een wbdbo naar de trappen van 60 minuten.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.