Brandpreventieforum Forums Bouw Vluchttrappenhuis brand- en rookvrij?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 14
    #2197 |

Ik heb te maken met een gezondheidsfunctie, 3 bouwlagen. 1e 2 bouwlagen een apart RC, 3e bouwlaag ook apart RC i.v.m. vluchthoogte in RC van 4 meter. Op beide uiteinden van de bouwlagen bevindt zich een trappenhuis, wat ik heb aangemerkt als een vluchttrappenhuis, deze ligt buiten het RC i.v.m. het hoogteverschil groter dan 4 meter.

Volgens de brandweer moet dit vluchttrappenhuis brand- en rookvrij zijn, kan dit?

Bvd

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Yep, dit kan en wel op basis van art 2.158 van het BB.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Ik heb te maken met een gezondheidsfunctie, 3 bouwlagen. 1e 2 bouwlagen een apart RC, 3e bouwlaag ook apart RC i.v.m. vluchthoogte in RC van 4 meter. Op beide uiteinden van de bouwlagen bevindt zich een trappenhuis, wat ik heb aangemerkt als een vluchttrappenhuis, deze ligt buiten het RC i.v.m. het hoogteverschil groter dan 4 meter.

Volgens de brandweer moet dit vluchttrappenhuis brand- en rookvrij zijn, kan dit?

Bvd

Waar staat dan dat een RC geen hoogteverschil kan hebben groter dan 4 m?

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

:roll:

Drie bouwlagen = hoogte-overbrugging twee verdiepingen = 2 x 3 meter = 6 meter = < 8 meter

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

:roll:

Drie bouwlagen = hoogte-overbrugging twee verdiepingen = 2 x 3 meter = 6 meter = < 8 meter

omdat inderdaad niet duidelijk is over hoeveel hoogteverschil we praten heb ik aangegeven dat is art 2.158 van het BB

mabr elenbaas
    Bijdrager
    Post count: 11

4 meter hoogte overbrugging geldt alleen binnen een rookcompartiment.
    Indien je in het trappenhuis een hoogte verschil van > 8 meter kan overbruggen is hij van brand- en rookvrij zie artikel van Johan.

albert dunning
    Bijdrager
    Post count: 14

Bedankt voor jullie reactie, hoogste vloer ligt lager dan 8 meter, trappenhuis is dus een rookvrije vluchtroute, en niet zoals de brandweer aangeeft een brand- en rookvrije vluchtroute.

mvg

roel laghuwitz
    Bijdrager
    Post count: 12

Ik weet niet wat de oppervlakte per bouwlaag is, maar het kan natuurlijk wel zijn dat de brandweer misschien heeft bedoeld dat de scheiding t.p.v. het trappenhuis brandwerend moet worden uitgevoerd i.v.m. je brandcompartimentering.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Er kunnen meer redenen zijn om een van brand en rook gevrijwaard trappenhuis te moeten hebben, hoogte is er één van. niet tweezijdig kunnen vluchten kan een andere reden zijn. Wanneer de brandweer u dit oplegt, mogen zij uitleggen waarom. (dus ook op basis van welk artikel)

Let er vooral ook op dat bij de aanwijzing vanwege de hoogte, waar we het hierboven over hebben, het trappenhuis . Het is een RVVR die voor het verticale gedeelte moet voldoen aan de inrichtingseisen zoals die voor een BRVVR gelden. Het lijkt van geen belang, maar het houdt in dat de eigenlijke status van je trappenhuis niet wijzigt, en dat je voor eventuele horizontale gedeeltes terug mag naar de (lagere) eisen voor rookvrije vluchtroutes.

maarten klerken
    Bijdrager
    Post count: 17

Even praktisch; wat is het probleem?
    Het enige daadwerkelijk verschil is de materiaalklasse m.b.t. brandvoortplanting en rookproductie.
    Aangezien trappenhuizen meestal niet ingericht zijn met allerlei gezellige materialen zal het in de praktijk niet zo snel een probleem zijn.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.