Brandpreventieforum Forums Gebruik Vluchtrouteaanduiding

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #1349 |

Tijdens een brandveiligheidsinspectie door een preventist van een gemeente komt deze met een opmerking dat de vluchtwegaanduiding niet voldoet. Het betreft hier een grote winkel. De preventist zegt (overig alleen dit jaar en afgelopen jaren niet) dat de vluchtwegaanduiding niet voldoet aan de zichtbaarheidseisen. In zijn schrijven meldt hij dat het niet voldoet volgens de NEn 1838. NA telefonisch contact meldt hij dat dit een rekensom is van afstand en hoogte van de aanduiding. De beste man kan best gelijk hebben maar hij kan ook niet vertellen waar grotere pictogrammen te koop zijn.
    Overigens ben ik wel verplicht ze aan te sluiten op een noodvoorziening vanwege oppervlakte. Kan iemand vertellen of deze beste man het bij het juiste eind heeft of dat ik weer mag investeren. Indien wel noodzakelijk zijn er leveranciers voor grotere vluchtwegaanduidingen en wie zijn dat?

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Tijdens een brandveiligheidsinspectie door een preventist van een gemeente komt deze met een opmerking dat de vluchtwegaanduiding niet voldoet. Het betreft hier een grote winkel. De preventist zegt (overig alleen dit jaar en afgelopen jaren niet) dat de vluchtwegaanduiding niet voldoet aan de zichtbaarheidseisen. In zijn schrijven meldt hij dat het niet voldoet volgens de NEn 1838. NA telefonisch contact meldt hij dat dit een rekensom is van afstand en hoogte van de aanduiding. De beste man kan best gelijk hebben maar hij kan ook niet vertellen waar grotere pictogrammen te koop zijn.
    Overigens ben ik wel verplicht ze aan te sluiten op een noodvoorziening vanwege oppervlakte. Kan iemand vertellen of deze beste man het bij het juiste eind heeft of dat ik weer mag investeren. Indien wel noodzakelijk zijn er leveranciers voor grotere vluchtwegaanduidingen en wie zijn dat?

Van Lien (http://www.vanlien.nl ) zal ze vast en zeker wel hebben.

De zichtbaarheidseisen staan in twee normen de NEN6088 en de NEN-EN1838.

In de NEN6088 staat de volgende formule:

In de NEN-EN1838 staat het volgende:

Beide normen komen bij dezelfde afstand tot gelijke grote van de vluchtweg aanduiding.

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

De grootste transparantverlichtingsarmaturen hebben ongeveer een pictogramhoogte van 200mm. Daarbij hoort dus een zichtafstand van 40 meter.

Uiteraard is de vraag over welke afstand de pictogrammen in dit geval zichtbaar moeten zijn. De zichtafstand voor standaard pictogrammen bedraagt ongeveer 26 meter (afhankelijk van type).

Bij Cooper/Menvier Blessing hebben ze grotere armaturen; bijv. type BLF 7120
    http://www.coopermenvier.nl/product.html?EAN=8714112011978

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Het plaatje uit de NEN-EN1838 heb ik als bijlage bijgevoegd.

De grootste transparantverlichtingsarmaturen hebben ongeveer een pictogramhoogte van 200mm. Daarbij hoort dus een zichtafstand van 40 meter.

Uiteraard is de vraag over welke afstand de pictogrammen in dit geval zichtbaar moeten zijn. De zichtafstand voor standaard pictogrammen bedraagt ongeveer 26 meter (afhankelijk van type).

Bij Cooper/Menvier Blessing hebben ze grotere armaturen; bijv. type BLF 7120
    http://www.coopermenvier.nl/product.html?EAN=8714112011978

Als je niet in de ‘specials’ wil gaan vallen (als er inderdaad geen grotere standaard maat is???) dan zou je een ‘tussen’ bordje kunnen plaatsen waardoor de afstand verminderd. :wink:
    4.gif

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.