Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s vluchtrouteaanduiding ruimte > 50 personen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 621
    #1758 |

Ik heb een vraag over de invulling / uitleg van artikel 2.3.7. van het GB.

Hierin staat aangegeven een ruimte voor >50 personen een vluchtroute aanduiding moet hebben die voldoet aan ..en verder.

Mijn casus is dat ik nu in een gebouw (onderwijsfunctie) meerdere ruimten heb voor >50 personen waarbij de installateur enkel de nooduitgangen voorziet van een pictogram, en in dit geval zijn de pictogrammen uitgevoerd als transparantverlichting. De "normale" toegangsdeuren naar de verkeersruimten toe worden niet voorzien van pictogrammen.
    Voldoe ik nu aan het GB met het aanbrengen van vluchtrouteaanduiding enkel boven de nooduitgangen ? Het gaat hier met name om de uitleg van de tekst "een vluchtrouteaanduiding" uit art 2.3.7. wat sugeereert dat niet boven alle deuren vluchtrouteaanduiding hoeft te worden aangebracht.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Artikel 2.3.7 Vluchtrouteaanduidingen
    1. Een ruimte waardoor een verkeersroute voert en een ruimte voor meer dan 50 personen hebben een vluchtrouteaanduiding die voldoet aan NEN 6088: 2002 en aan de zichtbaarheidseisen, bedoeld in de artikelen 5.2
    tot en met 5.6 van NEN-EN 1838: 1999.
    2. Een vluchtrouteaanduiding als bedoeld in het eerste lid is aangebracht op een duidelijk waarneembare plaats.
    3. Een vluchtrouteaanduiding als bedoeld in het eerste lid voldoet binnen 15 seconden na het uitvallen van de voorziening voor elektriciteit gedurende een periode van ten minste 60 minuten aan de zichtbaarheidseisen, bedoeld in de artikelen 5.2 tot en met 5.6 van NEN-EN 1838: 1999.
    4. Op een vluchtrouteaanduiding als bedoeld in het eerste lid, op een vluchtroute vanuit een ruimte met een verlichtingsinstallatie die niet is aangesloten op een voorziening voor noodstroom als bedoeld in de artikelen 2.59 en 2.66 van het Bouwbesluit 2003, zijn bij het uitvallen van de voorziening voor elektriciteit de in het eerste lid bedoelde zichtbaar-
    heidseisen niet van toepassing.
    5. De controle en het onderhoud van een vluchtrouteaanduiding vindt ten minste eenmaal per jaar op adequate wijze plaats.

Wat zijn de vluchtroutes? Als je alleen met de nooduitgangen kunt volstaan in je doorstroomcapaciteit, zou je deze alleen als vluchtroute kunnen aanmerken. Als je de reguliere deuren echter ook nodig hebt, liggen deze op een vluchtroute, en dient dit te worden aangeduid.

De beoordeling hangt dus af van het brandveiligheidsconcept. Hier kan eigenlijk geen generiek ja of nee op gegeven worden.

johan
    Bijdrager

Vlucht concepten zitten vrijwel nooit bij bouwaanvragen, die mogen we over het algemeen zelf bedenken, toch ? Maar ik denk dat het zo bedoeld is inderdaad, en zo beoordeel ik ook de tekeningen maar formeel ligt het woordje "een" wat staat voor vluchtrouteaanduiding in de tekst van lid 1 een beetje dwars. Ik denk dat men dit woord achterwege had moeten laten dan was het duidelijker geweest. Nu voldoe je formeel aan het artikel als je maar 1 deur voorziet van een pictogram. Dan heb je tenslotte een deur van de ruimte voorzien van vluchtrouteaanduding.

1. Een ruimte waardoor een verkeersroute voert en een ruimte voor meer dan 50 personen hebben een vluchtrouteaanduiding die voldoet aan NEN 6088: 2002 en aan de zichtbaarheidseisen, bedoeld in de artikelen 5.2
    tot en met 5.6 van NEN-EN 1838: 1999.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

Zie ook de begripsomschrijving in het begin van het Gb. de term ‘vluchtroute’ is een verzamelterm voor de routes die in het bouwbesluit worden bedoeld.

De eis geldt alleen voor de deuren die als ‘vluchtroute’ zijn aan te merken, deuren dus die tijdens de bouwaanvraag ook zijn meegenomen in bijv. de uitgangsbreedte en capaciteitsberekeningen. Wanneer er extra deuren zijn toegevoegd die niet vereist zijn volgens de eisen van het bouwbesluit, hoeft daar ook geen pictogram boven.

Over het algemeen worden bijna alle deuren meegenomen in die toets, maar de installateur mag aangeven waarom hij picto’s weglaat, toch?

Dit aspect is zo ‘bouwkundig’ relevant dat het in de meeste gevalen ook in de bouwvergunning wordt getoetst. Staat er daarin dus niets wat je kunt gebruiken?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

let er ook op dat 2.3.7 het heeft over vluchtrouteAANDUIDING, niet over vluchtroutes op zich. Dat wil dus zeggen dat ‘de vluchtroutes’ (enkelvoud of meervoud, doet er niet toe) voorzien moeten zijn van een aanduiding. Het woordje aanduiding kent verder geen getal, die is er of die is er niet.

trouwens, wanneer het in wet- of regelgeving staat betekent ‘een’ eigenlijk ‘alle’, totdat het artikel waar het instaat hierin een verbijzondering maakt. Je moet het niet als telwoord lezen maar als lidwoord. Als er ‘de’ had gestaan was het een ander verhaal geweest, dan ging het over een specifieke vluchtroute.

johan
    Bijdrager

let er ook op dat 2.3.7 het heeft over vluchtrouteAANDUIDING, niet over vluchtroutes op zich. Dat wil dus zeggen dat ‘de vluchtroutes’ (enkelvoud of meervoud, doet er niet toe) voorzien moeten zijn van een aanduiding. Het woordje aanduiding kent verder geen getal, die is er of die is er niet.

trouwens, wanneer het in wet- of regelgeving staat betekent ‘een’ eigenlijk ‘alle’, totdat het artikel waar het instaat hierin een verbijzondering maakt. Je moet het niet als telwoord lezen maar als lidwoord. Als er ‘de’ had gestaan was het een ander verhaal geweest, dan ging het over een specifieke vluchtroute.

wat mij betreft duidelijk, en wat het woordje "een" betreft, dat inderdaad wel algemeen bekend maar in dit geval staat het er in dit geval wat ongelukkig tussen gepropt.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.