Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Vluchtrouteaanduiding – Locatie

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • keith l
    Bijdrager
    Post count: 20
    #2504 |

    Dag allemaal,

    In een kantoor (open werkplekken) is vluchtrouteaanduiding vereist.
    Maar waar staat de eis over de locaties van deze borden.

    Als we een 30 meter straal tekenen, dan zijn alle gebieden gecoverd. Lichtsterkte is allemaal correct. Maar in veel gebieden is het zicht naar deze borden belemmerd door hoge wandkasten en;
    in de verkeersruimte (is een groot open ruimte samen met de werkplekken) ziet men de borden in de verte niet helemaal goed, doordat er (architectonishe) doorlooppoorten zijn (vrije hoogte ong. 2,3m) die het zicht wordt belemmerd. Als je gaat bukken dan zie je de vluchtrouteaanduidingen in de verte wel.

    Nu krijg ik te horen dat het dan niet veilig genoeg is, omdat niet iedereen de borden even goed zien. Dus er moeten meer vluchtrouteaanduidingen komen, zodat ieder werknemer de borden even goed kan zien.

    Klopt dat? moet ik nu extra vluchtrouteaanduidingen ophangen?

    THNX

    gr.
    K

    louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

    Is er een soort van verkeersroute/gang door die open ruimte?
    Kan je als je daar staat de bordjes wel zien? Dan zo laten.
    Het is niet noodzakelijk dat iedere medewerker vanaf zijn bureau de bordjes moet zien. Dat is als je in een kantoortje zit ook niet het geval.

    keith l
    Bijdrager
    Post count: 20

    Ja er loopt dus een (fictief) verkeersroute door de die grote open werkplek verblijfsruimte.

    Situatie:
    Het is een langwerpige ruimte van ongeveer 50 m. Aan het begin is bij de entree een vluchtrouteaanduiding en aan de achterzijde is er een vluchtrouteaanduiding bij een nooduitgang.
    Aan de linkerzijde zijn de open werkplekken en aan de rechterzijde zijn wat kleine werk-/vergaderruimtes, deze ruimtes zijn dan wel met een glazenwand afgesheiden van de rest.
    Tussen het linker en het rechtergedeelte is een loop-pad (de enige verkeersroute). In de loop-pad zijn in totaal 4 brede wandkasten (tot aan het plafond, 3 m hoog) gecreerd. Elk wand kast heeft een doorgang van 1m x 2.3m hoog, men loopt dus eronder door.

    Als men middenin de looppad staat dan kan men de vluchtrouteaanduidingen niet zien, alleen als je bukt dan zie je de vluchtrouteaanduidingen.

    Betekent dit dat ik wel extra vluchtrouteaanduidingen moet ophangen?

    Thnx,
    gr.
    K

    johan
    Bijdrager
    Post count: 621

    Er is een klein beetje houvast te halen uit het BB art 6.24 lid 1

    NEN EN 1838 lid 5.6:
    Aangezien een intern verlichte veiligheidssignalering herkenbaar is op een grotere
    afstand dan een uitwendig verlichte veiligheidssignalering, moet de maximale
    kijkafstand (zie figuur 4) worden bepaald op basis van de volgende formule:
    d = s × p
    waarbij:
    d is de kijkafstand;
    p is de hoogte van het pictogram;
    s is een constante: 100 voor uitwendig verlichte signaleringen; 200 voor inwendig verlichte signaleringen.

    keith l
    Bijdrager
    Post count: 20

    Thnx Johan.
    idd, er wordt gesproken over de zichtbaarheid van het pictogram. Dus het pictogram mag niet te klein zijn of te weinig licht afgeven.

    Maar er wordt niet gesproken over hoe men het bord moet kunnen zien, staand of zittend of liggend.
    Als men in het looppad gebukt naar de vluchtrouteaanduidingen kijkt, dan ziet men genoeg verlichting en het formaat voldoet aan de NEN EN 1838.

    Iemand nog ervaring hierover?

    kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

    GBV gebruiken! (gezond boeren verstand)

    Van je werkplek loop je naar de route (net als dat je in een traditioneel kantoor je kamer uitloopt), van daar moet je kiezen, links of rechtsaf, dit keuzemoment vraagt meestal om een hulpje dmv pictogram(men)

    keith l
    Bijdrager
    Post count: 20

    Mijn GBV gebruiken wil ik ook wel doen, echter vragen mensen om verschillende bewijzen.

    1) architect/ gebruiker wilt geen VLR-aanduidingen hebben midden in het kantoor
    2) toetsende instantie wilt het wel hebben

    De open kantoorruimte is zodanig ingedeeld waardoor er een fictieve gang is ontstaan door de gebruiker.

    Maar we kunnen het natuurlijk ook zien als 1 groot VG ruimte met VLR aanduidingen boven de uitgangen en nabij de uitgangen. Dan voldoen we toch ook aan de huidige eisen?

    thnx alvast

    henk hollander
    Bijdrager
    Post count: 21

    BB2003.
    De maximale loopafstand in een verblijfsruimte is 20 meter. Indien de ruimte 50 meter lang is, zal daar waarschijnlijk niet aan worden voldaan. De ruimte bezien als één verblijfsruimte kan dus niet. Vluchtwegverwijzig moet dan zichtbaar zijn vanaf de toegang van de (niet besloten) verblijfsruimte. De centraal gelegen verkeersruimte dus.

    BB2012.(2.102 lid5)
    De maximale DAADWERKELIJK loopafstand mag niet meer zijn 30 meter tot aan de uitgang van het subbrandcompartiment.
    Als daar aan voldaan wordt, kan de ruimte als een verblijfsruimte worden gezien. Bij minder dan 50 personen helemaal geen vluchtwegverwijzing en bij meer enkel verwijzing bij de uitgangen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.