Brandpreventieforum Forums Gebruik vluchtrouteaanduiding buiten

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 312
    #2347 |

ik heb een gebouw met een vluchtweg over een langgerekt balkon (buiten) met op de kop trappen (lengte ca. 120 m). Er vluchten hier veel mensen over vanuit de ruimte die in de lengterichting grenst aan dit balkon. Zou hier nou vluchtrouteaanduidingen moeten zijn. Ik denk van wel, zeker omdat de ruimte ook ‘savonds gebruikt wordt. Maar uit de norm+GB kom ik er niet echt uit. En probleem is ook dat er alleen een ballustrade is en je dus niet zomaar bordjes kan ophangen (tenzij je die op paaltjes plaatst maar dat is nogal ontsierend ben ik bang).

Any suggestions?

It burns us, preciousssss !!!

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

ik begrijp dat dit lange balkon aan weerszijden een trappenhuis heeft?
    wat is er voor meerwaarde aan het plaatsen van bordjes?
    de mensen kunnen alleen maar over het balkon lopen, ze wonen er dus ze weten de weg, en verdwalen is er niet bij.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Nee, het is geen woongebouw maar een bijeenkomstgebouw dus ze zijn er niet bekend en het balkon is alleen vluchtweg dus ze zullen niet zonder meer weten dat er trappen zitten. Overdag zullen ze die wel zien maar ’s nachts is dat maar de vraag.

It burns us, preciousssss !!!

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2259

Ik denk wel dat het vereist is vanuit Gb, maar of het toegevoegde waarde heeft kun je je afvragen. Vooral wanneer de galerijen goed verlicht zijn, en verder aan de vereisten voor een niet-besloten ruimte voldoen (zie toelichting Bb op art. 2.169) lijkt me dit geen toegevoegde waarde hebben. Welke kant je ook opgaat, er is ‘no wrong door’. Ontheffinkje/gelijkwaardigheidje toepassen?

albert van den hoek
    Bijdrager
    Post count: 27

Misschien een idee om boven de deuren noodverlichting met een pictogram te plaatsen en binnen de tekeningen zo danig duidelijk te maken dat iedereen weet wat hij of zij moet doen. Ook de BHV organisatie trainen op het ontruimen via die vluchtweg.

Albert

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2259

@Albert:
    Wat zou het nut van die picto’s zijn?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.