7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #2776 |

Heren,

Gemeente heeft toezicht en handhaving langs een kennis van mij gestuurd voor een inspectie op oa bouwbesluit (2012). Pand is van bouwjaar 2004.

De punten die ze tegen kwamen zijn in grote lijnen redelijk te noemen, alleen is er gezeik over ‘uitbordjes’ waar ik werkelijk geen hol van snap.

overtreding

– Vluchtrouteaanduiding [nooduitjes]

Op basis van artikel 6.24 lid 1 van het bouwbesluit 2012 hebben een ruimte waardoor een verkeersroute voert en een ruimte voor meer dan 50 personen een vluchtrouteaanduiding die voldoet aan NEN6088 en aan de zichtbaarheidseisen , bedoeld in de artikelen 5.2 tot en met 5.6 van de NEN-EN 1838,
    Een goede werking van de vluchtrouteaanduiding dient te allen tijde gewaarborgd te zijn.

Er is geconstateerd dat vluchtrouteaanduidingen ontbreken. E.e.a staat ook aangegeven op bijgevoegde plattegrondtekening[en].

Op die tekeningen refereren ze aan het trappenhuis. Op de 2e en hoogste verdieping hangt een noodbordje die zichtbaar is bij het verlaten van het kantoor aldaar met een pijl naar links. Daar is slechts een trap, dus route spreekt voor zich. Maar ze missen blijkbaar wel iets… Op de eerste verdieping aangekomen (2 halve trappen lager) is rechtdoor via het kantoor een vluchtweg, maar uiteraard ook naar beneden. Ook hier missen ze iets om vervolgens op de begane grond aan te komen, waar ze ook weer iets missen. Op deze laatste plek zou ik een pijl naar rechts eventueel voor kunnen stellen, al kun je daar geen andere kant op.

Op de 2e verdieping staat ie op mijn plattegrond niet ingtetekend, deze heb met groene stift erop gezet, op de plattegrond van de eerste heb ik alle aanwezige bordjes omcirkeld, evenals op de begane grond. Op de begane grond heb ik een rood vraagteken gezet, waar ik dus evt een bordje zou kunnen voorstellen. Het trappenhuis op 1e en 2e blijft me een raadsel…

Weet iemand dit verhaal te motiveren?

[attachment=2]Scan0001.jpg[/attachment]
    [attachment=1]Scan0002.jpg[/attachment]
    [attachment=0]Scan0003.jpg[/attachment]
    Scan0001.jpg
    Scan0002.jpg
    Scan0003.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Vincent,

Volgens mij heb je te maken met 3 aspecten;
    – pictogrammen conform NEN 6088 (tegenwoording NEN-EN-ISO 7010);
    – zichtbaarheid conform NEN-EN 1838;
    – richtingverandering in je vluchtroute.

Dus als je in het trappenhuis een vluchtroute door het kantoor aan wilt aanwijzen zul je deze richtingsverandering d.m.v. een pictogram aan moeten geven.

vincent l
    Bijdrager

Die vluchtroute door het kantoor is al aangegeven (al twijfel ik nu of ie klopt)

Deze hangt boven de deur die door het kantoor heen loopt: (volgens tekening)

[attachment=0]vluchtweg1.jpg[/attachment]

Maar je kunt dus zowel voor de deur als na de deur rechtsaf een uitgang bereiken. Overigens hebben ze op de bestaande bordjes geen commentaar, punt is dus dat ze aangeven dat er in het trappenhuis bordjes missen. Alleen volgens mij is 1 per verdieping in het trappenhuis toch niet weinig?
    vluchtweg1.jpg

Attachments:
    Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Waarom zou je IN het trappenhuis met bordjes werken? Belangrijkere plek lijkt me op de verdieping boven de deur naar het trappenhuis. Wanneer je die weg eenmaal gevonden hebt, loop je zo door naar beneden (één logische vluchtrichting), tot je beneden weer in het kantoor staat en daar de weg weer moet vinden. Dan kun je het beste de deur naar buiten gebruiken. Dat zou betekenen dat je op de begane grond van kantoor naar werkplaats moet laten vervallen. Dat is om meerdere redenen logisch, maar voornamelijk omdat je anders vanuit de 1e verdieping een samenvallende vluchtroute krijgt.

Wat zegt het bouwbesluit over deze situatie? Is elke deur echt nodig als vluchtroute? Wat is het plan achter het vluchten, waar wil je de mensen heen hebben?

Ik zou ze liever niet door de werkplaats laten vluchten, alleen al vanwege het probleem van materiaal daar, en de loopdeur in de overhead die meestal nogal een forse opstap heeft…

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Het bordje op de begane grond ontbreekt inderdaad. Dit in verband met de richtingverandering die je daar moet maken (zie ook het commentaar van AB).
    Verder klopt ook het bordje boven de deur. Het bordje geeft (voorkeurs) richting aan, namelijk via het beschermde trappenhuis. Of boven de deur de meest ideale plaats is, vraag ik mij af. De verleiding is dan namelijk groot om, net als jij zelf al deed, toch de deur als de belangrijkste vluchtroute te beschouwen.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Wat volgens mij bedoeld wordt is / wat ze willen is dat je behalve de verwijzing route trappenhuis, ook in het trappenhuis een verwijzing krijgt boven de toegangsdeur kantoor 1e verdieping, zodat je komende vanaf de 2e verdieping ziet dat er een 2e vluchtroute is door het kantoor die je uiteindelijk achter een rookscheiding brengt.

Dat ze dat willen vind ik op zich wel logisch omdat de begane grond (volgens tekening) in open verbinding staat met het trappenhuis. Ik weet niet hoe oud het pand is maar als het van na 2003 is krijg je natuurlijk te maken met de maximale hoogteoverbrugging (4 m) binnen je rookcompartiment (art. 2.136, lid 4). Wellicht dat ze daarom een duidelijke verwijzing van de 2e vluchtroute willen zien.

Overigens zou ik hen adviseren om het trappenhuis op de Bgg bouwkundig dicht te zetten en de toegangsdeur trappenhuis zelfsluitend te maken. De bouwkundige voorziening hoeft niet eens brandwerend te zijn; de aanwezigheid van rookmelders in combinatie met de geringe oppervlakte zullen dan een veilige ontruiming via de 2e vluchtroute altijd mogelijk maken. Immers, de 1e en 2e verdieping zijn wel d.m.v. een rookscheiding van het trappenhuis gescheiden.

vincent l
    Bijdrager

Heel hartelijk dank voor jullie reacties! Heel leerzaam om zo de zaken eens met elkaar te bekijken!

Ik heb, om de route even te verduidelijken, vanmiddag op de locatie even wat plaatjes geschoten.

Op de 2e verdieping stap je vanuit het kantoor het gangetje in, waar je feitelijk niet anders kan dan linksaf de trap naar beneden. Dat is op het bordje ook duidelijk te zien.

[attachment=5]foto 1.JPG[/attachment]

En zo ziet de trap er dan uit naar beneden.

[attachment=4]foto 2.JPG[/attachment]

En vervolgens komt de 1e verdieping in zicht, waar je dan de onvermijdelijke keuze moet maken voor vluchten via de trap of via kantoor.

[attachment=3]foto 3.JPG[/attachment]

En dan geeft het bordje dus aan dat je naar rechts de trap af moet, maar je kunt dus ook door het kantoor vluchten.

[attachment=2]foto 4.JPG[/attachment]

Hier gaat de vluchttrap dus weer verder..

[attachment=1]foto 5.JPG[/attachment]

Om vervolgens beneden aan te komen, waar je toch echt rechts naar de buitendeur moet. Daar kan ik inkomen dat daar een bordje moet komen.

[attachment=0]foto 6.JPG[/attachment]

Pand is uit 2004, de noodverlichting die hier op foto is weergegeven is met de bouw (volgens de toen geledende eisen!) geinstalleerd. Trappenhuis dichtzetten is niet direct een optie die de voorkeur heeft, maar inderdaad wel een optie als het ooit problemen zou geven m.b.t. de eisen.

Maar? Bordje boven kantoordeur 1e verdieping vervangen door een pijl omlaag en dan eventueel een bordje aan plafond met een pijl omlaag rechts boven de trap hangen? Om ze nou strak tegen elkaar te hangen lijkt me nou ook geen oplossing.. En uiteraard een bord onder aan de trap met een pijl naar rechts.
    foto 1.JPG
    foto 2.JPG
    foto 3.JPG
    foto 4.JPG
    foto 5.JPG
    foto 6.JPG

Attachments:
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.