5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1521 |

Beste mensen,

De volgende situatie doet zich voor
    Het betreft een bijeenkomstgebouw voor maximaal 100 personen. In de verblijfsruimte is een nooduitgang rechtstreeks uitkomend op het aansluitende terrein en een uitgang die via een verkeersruimte en uitgang ook op het aansluitende terrein uitkomt. Deze nooduitgang en uitgang (naar verkeersruimte) zijn voorzien van verlichte vluchtrouteaanduiding.
    De verlichtingsinstallatie is niet aangesloten op een voorziening voor noodstroom.
    De (nood)uitgang vanuit de verkeersruimte (is tevens entree van het gehele object) is boven de deur voorzien van een vluchtrouteaanduiding in de vorm van een sticker die voldoet aan de NEN-EN 1838.
    Mijn vraag is nu of de betreffende sticker is toegestaan? Wat is de relatie van lid 4 van artikel 2.3.7 van het Gebruiksbesluit hierop?

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

wat is de oppervlakte van het gebouw en wanneer is het gebouwd?
    wat staat er in de bouwvergunning over noodverlichting?

rookmelder
    Bijdrager
    Post count: 7

Je geeft aan dat de vluchtrouteaanduiding boven de nooduitgang en de uitgang (naar de verkeersruimte) is verlicht. Dus zal er waarschijnlijk toch een eis voor noodstroom zijn?! (hoe groot is deze ruimte, wat is de bezettingsgraad en wat staat er in de bouwvergunning?)
    Je geeft tevens aan dat de vorm van de sticker voldoet aan de NEN1838??? in neem aan dat je de NEN6088 bedoeld want die 1838 zegt iets over het verlichtingsniveau en daar voldoet een sticker op dit moment waarschijnlijk niet aan. Of deze wordt aangelicht door een noodverlichtingsarmatuur?! Dus met deze laatste opmerking kan een sticker dus wel volstaan mits deze wordt aangelicht door een noodverlichtingsarmatuur…. maar ik denk dat het mooier en functioneler zal zijn als je een daarvoor bedoelde armatuur gaat plaatsen.
    Maar om echt te weten of de vluchtrouteaanduiding in het gebouw verlicht dient te zijn moet je idd wel weten wat er in de vergunning wordt aangegeven en wat is de bezettingsgraad B1? deze heeft als grenswaarde voor een verblijfsruimte 60m2, dus wanneer er een verblijfsruimte is die groter is dan heb je een eis voor noodstroom.

Dan kun je kijken naar lid 4 van artikel 2.3.7 van het Gebruiksbesluit. Deze geeft aan dat wanneer je vlucht vanuit een ruimte waar volgens het bouwbesluit (artikel 2.59 en 2.66) noodstroom is vereist de zichtbaarheidseisen voldoen aan het gestelde in lid 1 van dat artikel (en dus ook aan de NEN-EN 1838….)

Je hebt dus nog enig speurwerk te doen…. :bwt:

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

En ben je iets nieuws aan het bekijken of een bestaand gebouw 8)

Op niveau bestaande bouw hoeft pas bij een verblijfsruimte met een vloeroppervlakte >500 m2 noodverlichting.

rookmelder
    Bijdrager
    Post count: 7

En ben je iets nieuws aan het bekijken of een bestaand gebouw 8)

Op niveau bestaande bouw hoeft pas bij een verblijfsruimte met een vloeroppervlakte >500 m2 noodverlichting.

Moeilijk te verkopen in de praktijk!!! een "nieuw" gebouw moet aan "strenge" eisen voldoen en een bestaand gebouw heeft zoals we weten een ruime marge als het gaat om aanpassingen en voorzieningen (bouwkundig) Voor ontvluchting zou In mijn ogen dit net als het gebruiksbesluit gelijk moeten zijn tussen nieuw- en bestaande bouw… maarja (zucht…) we leven in een land met grote regeldruk althans zo beweren de bouwers en ontwerpers dit…. (sorry ik wijk af) Het lijkt mij erg wijs om ontvluchting goed (lees: zeer goed) te regelen. Voor alle duidelijkheid wil ik iedereen toch maar weer een wijzen naar een les uit Amerika.(the station nightclub fire) Een brand in een relatief kleine discotheek met toch na het uitbreken van een brandje…100 doden. Nu heeft dit waarschijnlijk niets met een eis tot noodstroom te maken en meer met het gebruik en het toepassen van materiaal in het gebouw. Wat ik wil aangeven is dat we ondanks dat we het allemaal zo goed denken te weten en alles keurig op papier staat. Het toch tijdens het daadwerkelijke gebruik is dat het mis gaat. En we stonden er (allemaal) bij en keken erna….. hoezo eigen verantwoordelijkheid?!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.