Brandpreventieforum Forums Bouw Vluchtroute woongebouw

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 74
    #1135 |

Ik heb de volgende situatie;

Appartementen gebouw: met een totaal van 10 appartementen waarvan er 8 op de verdiepingen.
    Hoogste vloer VG: 12 meter
    GO totaal woningen: 1300m²
    GO woning: 150m²

Dit zou betekenen dat ik niet voldoe aan de eisen voor een portiekontsluiting (GO toaal woningen is groter dan 800m²) dus minimaal 2 rookvrije vluchtroutes (onafhankelijk) moet hebben of 1 samenvallende in een veiligheidstrappenhuis.
    Een veiligheidstrappenhuis is in het ontwerp niet toe te passen, de trap ligt midden in het gebouw.
    In deze situatie zouden we ervoor kunnen kiezen om een wokkeltrap toe te passen, die onafhankelijk van elkaar zijn en de scheiding ervan ook de minimale WBDBO eis. Mag dit?

En dan nog de situatie op de begane grond:
    De 2 trappen komen uit in een besloten voorportaal (rookvrij) die aansluit op het openbaar terrein. Echter op dit voorportaal sluiten ook de garages aan. De scheiding tussen de garages en het voorportaal zal worden voorzien van de minimale WBDBO eis. Maar mogen de loopdeuren (8 stuks) uitkomen in dit voorportaal? Deze worden dan zelfsluitend uitgevoerd.

Graag weer jullie mening en deskundig advies hierover?
    :brwman:

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Wokkeltrap mag, maar ik zie bij toepassing hiervan vaak dat er zo wordt geknutseld met toegangen etc. dat de vluchtroutes niet meer daadwerkelijk onafhankelijk zijn. Let er op dat van de toegang tot de woning to de uitgang van het gebouw het twee daadwerkelijk afzonderlijke routes moeten zijn met een WBDBO van 30 minuten ertussenin.

De meeste preventisten staan toe dat de twee vluchtroutes naast elkaar uitkomen bij de gevel, maar wanneer je het heel puur zou zien, zou er ook nog een afstand van 5 mtr. tussen die uitgangen aanwezig moeten zijn om ze daadwerkelijk onafhankelijk te maken.

Let er ook op dat je aardige ventilatiehoeveelheden krijgt in zo’n trappenhuis, en dat er soms vergeten wordt waar die lucht dan vandaan moet komen. Een rooster in de deur is vaak een breuk in je WBDBO-grens.

miek
    Bijdrager

en de situatie op de begane grond, is dit toegestaand?

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

wat betreft de situatie op beg grond, ik mag aannemen dat beiden trappenhuizen in een afzonderlijk voorportaal uit komen ?
    zo ja, woningen en garages mogen hierop uit komen maaruh, tussen het woongebouw en de garages (ik neem aan parkeergarage) dient een wbdbo van 60 minuten te worden aangebracht.

miek
    Bijdrager

de beide trappenhuizen komen 1 voorportaal uit.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267