Brandpreventieforum Forums Bouw Vluchtroute in utiliteitsbouw

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #1152 |

Geachte forumleden,

Voor school ben ik bezig met een project (al reeds uitgevoerd). Betreffende klein schalig Utiliteitsbouw [zie bijlage].
    Problemen die ik heb, zijn o.a. de vluchtroute. Vanaf verste punt (leslokaal, 1e verdieping (links bovenin)) tot aan het begin van het trappenhuis bedraagt 22m.

Bijlage is een DO-tekening van de 1e verdieping (in ontwikkeling). Grote (afgesloten) ruimte links onderin de tekening is de remise op de begane grond. De gang is niet afgesloten, maar voorzien van een balustrade (open).

1.) Wordt voorgeschreven dat er altijd in twee richtingen gevlucht moet kunnen worden. In welke situatie, voorwaarden of aanpassingen zou ik moeten doen om ervoor te zorgen dat ik met een enkel trappenhuis voldoe?
    2.) De vraag in welke mate de rookontwikkeling bij brand op de begane grond de vluchtroute zou hinderen. Moet ik hier nog voorzieningen voor treffen. Misschien niet noodzakelijk, wel gewenst, wat zijn dan evt. opties?
    3.) Niet een minder belangrijke vraag, de draairichting van de deur t.p.v. het leslokaal, welke kant moet deze opdraaien? Immers in de richting van de vluchtroute, maar als ik mijn eigen school bekijk, draait er geen een deur naar buiten (de gang) open.

Veel vragen, al reeds veel in het bouwbesluit gezocht (word er gek van!) Veiligheidstrappenhuis is geen optie.

Hopelijk zijn de vragen en toelichtingen duidelijk en hebben jullie een onderbouwd antwoord.
    Alvast bedankt!

Groetjes Koen
    Bgg Vlucht.PDF

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    johan
    Bijdrager
    Post count: 621

-hoeveel meter is het nog lopen vanaf de trap naar buiten ? afhankelijk van de bezettingsgraad zou je mogelijk kunnen volstaan met enkel een brandmeld/ontruiminsalarminstallatie namelijk (BB 2.136-2en 3 en gebruiksbesluit art 2.2.1 lid 4
    -voor draairichting deur: zie BB 2.146-9 maar check ook ff BB 2.148 lid 2 en 3

koen-tjeee
    Bijdrager

22 meter tot trappenhuis. 4,7meter (schuine projectie). 0,7m en dan sta je buiten.
    Totale route is dus 27,4m.

johan
    Bijdrager

Dan kun je volstaan met een bmi/oai

koen-tjeee
    Bijdrager

Beste Johan,

Natuurlijk ga ik ervan uit dat je gelijk hebt. Maar wat kan ik deze info vinden? Ik bedoel, heb nu al 3 dagen dat handige bouwbesluit boekje lopen door bladeren (om het gehele project redelijk te constroleren). Maar dit soort info ben ik niet tegen gekomen.
    Wellicht kun je een nadere toelichting geven, waar dit staat of waarom je dit weet of waar het gebasseert op is? Evt. systeemtoepassing / referentie.

johan
    Bijdrager

Koen, zie mijn 1e mailtje

koen-tjeee
    Bijdrager

Forumleden,

De vluchtafstand die je aflegt voordat je in het trappenhuis bent, mag 30m bedragen. Dit gegeven had ik al onderzocht. Het probleem ligt het hem in de vluchtrichtingen.

De leraar beweert dat er bij rook/brand je altijd twee richtingen op moet kunnen vluchten. Hij gaf het voorbeeld van een appartementsgebouw (2 richtingen vanaf de galerij/balkon).

Voorbeeld:
    1 appertement, trappenhuis, 4 appartementen, trappenhuis, 1 appartement.
    dus vanaf de 4 appertementen kun je beide richting op vluchten en max. 1 appartement naast het trappenhuis bouwen.

Kortom. Ookal voldoe ik met me vluchtroute (22m) dan alsnog moet ik kunnen onderbouwen waarom ik WEL zou voldoen zonder een twee vluchtrichting.

Daarnaast ben ik niet in het bezit van het gebruiksbesluit. Dus als iemand hier nuttige info. m.b.t. het projectje heeft staan?

Plus vraag van de dag. Moet de deur van het leslokaal naar buiten draaien? Op school draait elke deur t.p.v. gang naar binnen (het niet hinderen van vluchtroute). Maar in dit geval zou de deur alleen de wc’s blokkeren.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

moeten er twee vluchtroutes beschikbaar zijn. Maar net zoals op elke regel zijn er daarop ook uitzonderingen waarbij met 1 route mag worden volstaan. Deze uitzonderingen kun je teruglezen in het Bouwbesluit. Kijk eens op http://www.bouwbesluit-online.nl, en dan in de buurt van art. 2.156 en 157.

Iets eerder, bij art. 2.146 en 2.147 in de buurt, staan de eisen voor ruimtes, en daar kun je lezen dat deuren vanaf een bepaalde oppervlakte en bezettingsgraad met de vlucthrichting mee moeten draaien. Wanneer je dat op basis van de bezettingsgraadklassen terug gaat rekenen naar aantal personen, kom je op een maximale capaciteit van ongeveer 37 persoon. Wanneer er meer personen doorheen moeten, moet de deur sowieso meedraaien.

Wat je voor je project dus eerst moet doen, is nagaan of je überhaupt wel met een enkele vluchtroute mag volstaan. Wanneer dit technisch gezien mag, geeft de verordening je nog een eis voor doodlopend-eind-detectie. Maar het is niet andersom, dat je een doodlopend eind zou mogen realiseren omdat het in de bouwverordening zou staan.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Is het trappenhuis overigens open of afgesloten? Deze vraag omdat je bij vluchten het beste even de afzonderlijke rookcompartimenten (RC’s) in kunt tekenen. Er staan in het BB eisen voor vluchtenhet RC en het RC.

Even een volgorde van werken, voor jouw beeld:

– teken eerst met een tekstmarker ofzo de Verblijfsgebieden (VG) en Verblijfruimtes (VR) in.
    – bepaal vervolgens d.m.v. art. 2.136 e.v. waar je RC’s moeten liggen (grenzen en toegangen) om aan de loopafstanden te voldoen
    – bepaal daarna met art. 2.146 e.v. of je loopafstanden vanaf je ruimtes voldoen. (Waarschijnlijk ga je hier nat, omdat je niet meer dan 15 mtr. ‘doodlopend eind’ mag hebben)
    – wanneer je trappenhuis een apart RC is, kun je daarna de loopafstand in je trappenhuis bepalen met art. 2.156 e.v.

zoals gezegd, http://www.bouwbesluit-online.nl is erg handig, omdat je de regels hier per functie kunt bekijken. vink ‘nieuwbouw’ aan en ‘onderwijsfunctie’.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.