Brandpreventieforum Forums Gebruik Vluchtroute bestaande bouw afsluiten

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2635 |

Het appartementen complex waar ik woon heeft een ontsluiting waar 6 woningen op uitkomen. Nu willen een aantal van de bewoners dat ’s avonds de 2 deuren naar buiten, afgesloten worden ter preventie van inbraak.

Nu lijkt mij dit niet verstandig in geval van brand en vluchten. Zijn hier regels/wetten voor? Het is een gebouw uit 1960.
    Zo ja waar kan ik die vinden?

Jan

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

De deuren aan de binnenzijde van een draaiknopcilinder voorzien.
    Buitenzijde blinde plaat zodat de deur alleen met een sleutel geopend kan worden.

jan van de wal
    Bijdrager
    Post count: 2

Het gaat mij er meer om of het mag of niet. De oplossing kan pas komen als ik grond heb om aan te geven dat het tegen de regels is om de vlucht route op slot te draaien. Ik geloof dat ik zonder sleutel moet kunnen vluchten.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

kun je met de oplossing van AB toch?

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Bouwbesluit 2012, art. 7.12, lid1:

Een deur op een vluchtroute is bij aanwezigheid van personen in het bouwwerk uitsluitend gesloten indien die deur tijdens het vluchten, zonder gebruik te moeten maken van een sleutel onmiddelijk over de ten minste vereiste breedte kan worden geopend.

eric schulten
    Bijdrager
    Post count: 1

Mooi dat dit allemaal in een bouwbesluit is opgenomen.
    Maar mijn medebewoners zien ook spoken en draaien de vluchtroutes ’s avonds op slot. :?

Wat kan ik hier tegen doen en wat zouden eventuele sancties zijn als je dit meld bij de gemeente?
    Komt hiermee de woonvergunning in gevaar? :(

Gr
    Eric

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Heb je een woonvergunning dan?

Als je het meldt bij de gemeente zal de gemeente op basis van de Woningwet de veroorzaker aan kunnen/moeten spreken op de gevaarlijke situatie.

Zelf ben ik meer voorstander van de goed overleg aanpak.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.