Brandpreventieforum Forums Bouw Vluchten woongebouw

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 125
    #2871 |

Kan een woongebouw, met hoogste VG 19.20 mtr, volstaan met 1 enkel vluchttrappenhuis (uitgevoerd als EBV)? Lift is geen brandweerlift.
    Of dient men dit uit te voeren als wokkeltrappenhuis (gescheiden onafhankelijke vluchtroutes)?

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Ivo, het vluchten uit een woongebouw met een verblijfsvloer op 19.20 meter kan enkel als je het trappenhuis uitvoerd als een veiligheidsvluchtroute. Een wokkeltrappenhuis kan ook een oplossing zijn want dit zijn (mits goed uitgevoerd) 2 trappenhuizen. Wel moet je rekening houden met de artikelen 2.104 lid 1 tm 3 van het BB. Hieraan moet je voldoen tot het moment dat je over 2 vluchtroutes beschikt of in een veiligheidsvluchtroute bent.

ivo de hoogen
    Bijdrager

Dank Johan, echter kan ik die veiligheidsvluchtroute nergens koppelen aan de functie wonen. Deze wordt niet aangestuurd voor woonfunctie, en zeker niet onder 20 mtr… Ik kom niet verder als dat dit een EBV moet zijn.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

artikel 2.106 lid 4

ivo de hoogen
    Bijdrager

Dus een enkele vluchtroute door trappenhuis alleen is niet mogelijk ? Vanuit voorportaal (komen 3 woningen op uit) vluchten via trappenhuis (uitgevoerd als EBVr) kan niet zonder gelijkwaardigheid ?
    Artikel 2.106 lid 4 gaat over twee vluchtroutes, wanneer ik een enkele vluchtroute heb, gaat dit toch niet meer op ?

kruislijst
    Bijdrager

je hebt twee vluchtroutes, ze vallen alleen volledig samen (twee voor de prijs van één dus).

Het voorportaal is ook samenvallend, dat mag ook al niet in de basis.

Ondanks dat BB2012 de methodiek heeft omgekeerd is het principe nog steeds dat je in de basis twee kanten op moet vluchten.

ivo de hoogen
    Bijdrager

Het is niet echt een voorportaal (rooksluis), maar eerder een hal (verkeersruimte). Dus als oplossing of twee trappenhuizen of een wokkeltrappenhuis (gescheiden). Ik kan zo snel geen andere gelijkwaardige oplossingen bedenken..

kruislijst
    Bijdrager

Dan vallen de twee vluchtroutes vanuit een woonfunctie toch samen in de verkeersruimte (niet zijnde het trappenhuis)?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.