Brandpreventieforum Forums Bouw vluchten via smalle steeg

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 82
    #2361 |

Vraag:
    Ik ben bezig met een nieuw bouwplan in binnenstedelijk gebied.
    In de bouwplan zit op de beganegrond een winkel en hierboven appartementen.
    de appartementen zijn te ontsluiten via een centraal trappenhuis.

Er is ook een noodtrappenhuis, dit komt uit in een smalle steeg van 1,0 meter breed.
    Vervolgens moet je 30 meter door de steeg rennen en kom je bij een poort die te openen is zonder sleutel en toegang geeft tot de winkelstraat.

maar….in die steeg komen nog 4 andere nooduitgangen uit, voornamelijk van winkels maar ook van een cafe.
    Hoe moet ik hier nu mee om gaan?

Is de steeg al en veilige plaats? of is dat pas de winkelstraat? en hoe veilig is de steeg m.b.t. vluchten. De steeg is natuurlijk vrij smal, maar mag ik er vanuit gaan dat niet uit alle gebouwen (=appart brandcompartiment) tegelijk wordt gevlucht?

joosth
    Bijdrager

Beste forum leden.,

ik ben benieuwd waarom er geen reactie is?
    Is het een domme vraag? of is de situatie zodanig complex dat er niet eenvoudig een antwoord te geven is?

goede groet,

Joost

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Als je een reactie plaatst en na jou komen er nog even snel 5 reacties bij, dan verdwijn je vanzelf van de voorpagina.
    En ja dan zien sommige jouw verzoekje niet.

Maar iets duidelijker omschrijven mag ook wel.

Komt de winkel ook op die steeg uit?
    hoeveel mensen zijn aangewezen op die nooddeur?
    Hoeveel appartementen komen uit op die noodtrappenhuis?
    Denk jij dat alle buren tegelijk van die noodsteeg gebruikt zullen maken?

En is de steeg een veilige plaats? nou nee. vluchten is tot aan de openbare weg.
    of de steeg moet al een openbare weg zijn??
    Hoor graag je reactie, aangezien je nog online bent..

groeten
    Guust

joosth
    Bijdrager

Ok dank!
    – Op de steeg komen 4 nooddeuren uit: 3x een nooddeur van een winkel, 1x van een cafe.
    – elke functie heeft dus een normale uitgang die op straat uitkomt.
    – op de steeg komt dus ook het noodtrappenhuis van de appartementen uit.
    – het zijn 8 appartementen.
    – de steeg is er voor noodsituaties in normale situaties zal deze dus niet gebruikt worden.

de vraag is dus of de steeg al een veilige plaatst is of niet? Aangezien de steeg niet eigendom is van de appartementen….

guust
    Bijdrager

Volgens het VNG het volgende
    Vragen en antwoorden Wegenwet / Openbaarheid van wegen

01. Begrip ‘weg’ Wat moet worden verstaan onder het begrip ‘weg’?
    De Wegenwet geeft geen definitie van begrip ‘weg’. Aangesloten kan worden bij de definitie uit de Wegenverkeerswet 1994: ‘alle voor het openbaar verkeer opstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten’.

Hiertoe behoren ook trottoirs, voetpaden, voetgangersgebieden, rijwielpaden en parkeerplaatsen/-terreinen.

02. Begrip ‘openbare weg’
    Wat moet worden verstaan onder een ‘openbare weg’?
    Onderscheid moet worden gemaakt tussen ‘feitelijke’ en ‘juridische’ openbaarheid van een weg. Van feitelijke openbaarheid van een weg is sprake, wanneer die weg vrij voor een ieder toegankelijk is. In dat geval is de Wegenverkeerswetgeving hierop van toepassing.

Van juridische openbaarheid van een weg is sprake, wanneer die weg openbaar is in de zin van de Wegenwet. Iedereen heeft het recht om van die weg gebruik te maken, niet slechts met toestemming van / bij gedogen door de eigenaar.

03. Openbaarheid
    Wanneer is een weg openbaar in de zin van de Wegenwet?
    Een weg wordt openbaar in de zin van de Wegenwet door:
    a. verjaring: 30 jaar feitelijk voor iedereen toegankelijk geweest óf 10 jaar feitelijk voor iedereen toegankelijk + onderhoud door gemeente of andere overheid;
    b. bestemming door de rechthebbende (zie art. 4 Wegenwet).

Alle wegen die op de wegenlegger staan worden geacht openbaar te zijn, tenzij bewezen wordt dat de weg niet meer openbaar is (art. 49 Wegenwet).

Volgens bovenstaande is de steeg dus waarschijnlijk al de openbare weg.
    en ben je in feite al klaar.

Dat het niet veilig wordt geacht lijkt mij duidelijk. Maar dat is je eigen gevoel.

joosth
    Bijdrager

Beste Guust e.a.

Wat nader onderzoek gedaan. De steeg is GEEN openbare weg. De eigenaar van het perceel moet namelijk overpad verlenen aan die personen die willen vluchten via de steeg. De steeg is eigendom van de persoon die nu de winkel en bovengelegen appartementen gaat bouwen. Nu de steeg geen openbare weg is, wat is dan wel de status van de steeg? en hoe moet deze getoetst worden? Moet ik deze toetsen/beschouwen als een (brand- en rookvrije) vluchtroute vanuit verschillende brandcompartimenten?

Groet

guust
    Bijdrager

Joost,

kan jij een simpel tekeningetje maken van de situatie?
    even in paint….

De steeg, de openbare weg de winkels en uitgangen.
    Zet dan bij elke nooduitgang hoeveel mensen er gebruik van maken.

joosth
    Bijdrager

Goedemorgen,

Dat zou ik wel willen, maar ik kan dat niet toevoegen in dit bericht.

Joost

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.