Brandpreventieforum Forums Gebruik vluchten via kleedhokje:-)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #2921 |

Goededag.
    Ik ben op een situatie gestuit die mijns inziens niet wenselijk is, maar die ik nog niet kan staven via gebruiksbesluit of via het boek brandveiligheidsinsatllatie in gebouwen.
    Een vluchtweg in 1 en hetzelfde compartiment loopt via een kleedhokje naar een gang in het zelfde compartiment waavandaan je via de laatste deur buiten komt.
    Dit kleedhokje is 1.30×1.30mtr met twee deuren daarin. Beide deuren voorzien van een groene breukmelder en noodverlichting boven de deur.
    Het lijkt mij niet wenselijk om via zo’n hokje te vluchten, of ben ik wat paranoide:-)
    Iemand een idee.

Gr Ron

jetse florie
    Bijdrager
    Post count: 17

Zo heb je nog eens wat te lachen in de brandveiligheid…
    Direct uit het Bouwbesluit zie ik geen verbod. Afkeuren op basis van het kapstokartikel (7.16) zou ik logisch vinden (bij brand kan iemand in het kleedhokje proberen de deuren dicht te houden) maar dat is subjectief.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Hoe zitten die kleedhokjes op slot als ze in gebruik zijn?

ronr
    Bijdrager

Hallo Joachim,
    De eerste deur zit dicht dmv electronisch slot. Deze wordt automatisch geopend bij brandalarm of dmv het indrukken van de groene breukmelder. De twee deur in het kleedhokje wordt op de zelfde manier uitgevoerd, maar daar zit eenblind knop op. Normaal ga je er namelijk niet aan die zijde uit.
    Hopelijk heb je hiermee iets meer info.
    Gr Ron

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Excusez-moi … als zowel de eerste als de tweede deur elektrisch worden dichtgehouden hoe kom je dan überhaupt in het kleedhokje?

Moderator

En wat voor gebruiksfunctie hebben we het over? Zwembad of sportfunctie ofzo, of heel iets anders? Hoeveel mensen zijn er op die doorgang aangewezen?

ronr
    Bijdrager

Hallo heren,
    Deze vluchtweg wordt gecreerd in een ziekenhuis met daarbij behorend eisen. De deuren worden electrisch ontgrendeld, dat wil zeggen; de eerste deur wordt geopend met een kaartlezer en de andere zit eigenlijk gewoon altijd dicht en is dus te openen met een groenebreukmelder. Bij de eerste deur zit ook een groene breukmelder om het slot spanningsloos te maken in geval van een calamiteit.
    Hoeveel mensen er op deze vluchtweg aangewezen zijn durf ik niet zo te zeggen, maar deze gang zit vlakbij de kleedruimtes waar, op papier, wel ±60 mensen tegelijk zouden kunnen zitten.
    Hopelijk zo iets meer info kunnen geven.

Gr Ron

Moderator

Hoe is die kleedruimte qua bouwbesluit-functie benoemd? Het is niet voor het verblijven van personen, dus zou het op zijn hoogst een functieruimte kunnen zijn. Een toilet- of badruimte is het ook niet echt. De route erdoorheen voert over ‘vloeren, trappen of hellingbanen’…

Zou moeten kunnen lijkt mij. Gezondheidszorg heeft nog wel wat specifieke eisen aan vluchtmogelijkheden (horizontale ontruiming?) maar zo te horen gaat dit niet over een bedgebied.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.