Brandpreventieforum Forums Bouw vluchten via ander compartiment

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #2350 |

VAnuit een brandcompartiment moet men vluchten via een ander compartiment. bij deze deur begint dus de tweede rookvrije vluchtroute. Moet men in dit compartiment eisen stellen aan de hoofddraagconstructie en materialen. Mijn insteek is dat men in een ander compartiment is en dus geen eisen gelden. Echter mijn collega is van mening dat deze rookvrije vluchtroute (dus het gehele compartiment) moet voldoen aan de eisen voor een RV vluchtroute. Heeft iemand dit al eens meegemaakt.

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

Ander brandcompartiment of niet, het is een rookvrije vluchtroute. Dus moet je voldoen aan de eisen (constructief en materiaaleigenschappen) die gesteld worden aan rookvrije vluchtroutes…

geert klomparends
    Bijdrager
    Post count: 22

Of het nu een ander brandcompartiment is of niet dat maakt inderdaad niet uit. De status is rookvrije vluchtroute. Dus de route moet inderdaad voldoen aan de gestelde eisen voor een rookvrije vluchtroute. Er is een escape om niet het gehele brandcompartiment aan te pakken en dat is dat de tweede vluchtroute door een hal of gang voert die als rookvrij wordt uitgevoerd.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Ik heb deze redenatie nooit begrepen. Dat kan aan mij liggen en ik sluit ook niet uit de redenatie juist is.

Men vlucht vanuit een rookcompartiment waar brand (rook) is. Dat rookcompartiment ligt in een brandcompartiment. Zodra men in een ander brandcompartiment is, is men in een ruimte waarin geen brand (rook) is. Je mag er immers vanuit gaan dat er één brandhaard is. Waarom moet de vluchtroute in dat andere brandcompartiment dan aan de eisen van een rookvrije vluchtroute voldoen? Dat heeft toch geen zin? In een andere brandcompartiment is de vluchtroute altijd rookvrij.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

@Peter,
    Je weet niet waar de brand zal ontstaan. Voor hetzelfde geld ontstaat deze in BC nummer 2, en worden personen die uit BC nummer 1 vluchten (en in wezen beide routes moeten kunnen gebruiken hiervoor) geconfronteerd met een onbruikbare route. Wanneer dat direct bij de toegang tussen BC1 en BC2 is, is er niet zo’n probleem, maar een brandcompartiment is groot. Het kan dus zijn dat een niets-vermoedende vluchteling BC2 inloopt, en er dan halverwege achterkomt dat zijn vluchtroute belemmerd is. Door het niet aanwezig zijn van rookafscheidingen of materiaaleisen zou de rook sneller kunnen ontstaan, en de terugtocht naar de tussendeur onmogelijk maken.

Vandaar ook dat die eisen, net als voor elke andere RVVR, moeten gelden. Vindt het ook wat vreemd dat we hier bij een horizontale ontvluchting vragen over stellen, terwijl we het bij verticale ontvluchting bijna als vanzelfsprekend beschouwen dat de hele RVVR voldoet aan deze eisen.

peter
    Bijdrager

De "terugtocht". Dat is een mooie. Ik heb het nooit volledig en goed onderzocht maar mijn intuïtie zegt dat als de brand niet in het rookcompartiment is vanwaar je bent begonnen met vluchten, er altijd een rookvrije terugtocht mogelijk is. Er zijn immers altijd twee onafhankelijke vluchtroutes. Dat hangt denk ik niet van de gebruikte materialen in de vluchtroute af. De terugtocht kent volgens mij ook altijd rookscheidingen die een rookvrije terugtocht garanderen.

Ik moet dat eens even met voorbeelden onderbouwen. Ik realiseer me ook wel dat als je meerdere rookcompartimenten hebt gehad, je de weg begint kwijt te raken. Zeker als de weg onbekend is. Maar er is volgens mij een andere, veiligere situatie, zodra je van een het ene naar het andere brandcompartiment gaat dan dat je van het ene naar het andere rookcompartiment gaat. In de eerste situatie is er een veiligere situatie dan bij de tweede.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Ik sluit me aan bij de gedachtgang van Peter. Jansen schrijft dat dit de 2e vluchtroute is, waarom is dat dan een Rv vluchtroute. Als het Rc gelijk is aan het Bc waaruit gevlucht wordt kun je de de route op grond van art. 2.156, lid 2, als een vluchtroute beschouwen.
    De scheiding dient dan brandwerend/rookwerend met zelfsluitende deuren te zijn, de route naar de voornoemde scheiding hoeft dan niet aan de klassen voor rookvrij te voldoen.

Is het ontvluchten door een ander Bc ook andersom van toepassing? Zo ja dan komen de mensen je tegemoet en zul je vanzelf in de stroom meegaan.

Selectief ontruimen zou nog wel en meerwaarde kunnen hebben!

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Het is inderdaad zo dat in het naastgelegen BC de RVVR begint. Uiteraard moet dit aangrenzende compartiment voldoen aan de eisen voor een RVVR. Maar dit zegt op zich niet zich niet zo veel. In beginsel begint een RVVR daar waar je vanuit het te beoordelen BC/RC achter een rook of brandwerende zelfsluitende deur bent. Wanneer men vanuit het te beoordelen BC/RC twee mogelijkheden heeft worden er (bij niet slaapgebouwen) geen materiaal eisen gesteld. Verder moet enkel de bouwconstructie van de RVVR 30 minuten stand houden bij brand in het te beoordelen BC/RC. Dit zegt overigens niets over de bescherming van de contructie. Men kan dit ook oplossen door de constructie van de verschillende BC/RC onafhankelijk uit te voeren)
    Overigens is het BB 2012 hierover wat duidelijker / makkelijker

geert klomparends
    Bijdrager
    Post count: 22

Ik ben het met Johan eens dat het bouwbesluit 2012 deze questie makkerlijker/duidelijker wordt verwoord.

peter
    Bijdrager

Ik heb me nog niet verdiept in het nieuwe Bouwbesluit (want de invoerdatum is toch uitgesteld…) maar waar in het Bouwbesluit 2012 staat het duidelijker?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

… er altijd een rookvrije terugtocht mogelijk is. Er zijn immers altijd twee onafhankelijke vluchtroutes. Dat hangt denk ik niet van de gebruikte materialen in de vluchtroute af. De terugtocht kent volgens mij ook altijd rookscheidingen die een rookvrije terugtocht garanderen…

dat zo is, dan heb je gelijk, maar de initieele vraag ging er juist over of je die voorzieningen wel zou moeten toepassen wanneer je RVVR tegelijk ook een ander BC is. Volgens mij (en zo te zien ook volgens jou) moet de vluchtroute aan de eisen voor een RVVR voldoen, en is het ‘liggen in een ander BC’ geen excuus om er vanaf te wijken.

peter
    Bijdrager

… er altijd een rookvrije terugtocht mogelijk is. Er zijn immers altijd twee onafhankelijke vluchtroutes. Dat hangt denk ik niet van de gebruikte materialen in de vluchtroute af. De terugtocht kent volgens mij ook altijd rookscheidingen die een rookvrije terugtocht garanderen…

dat zo is, dan heb je gelijk, maar de initieele vraag ging er juist over of je die voorzieningen wel zou moeten toepassen wanneer je RVVR tegelijk ook een ander BC is. Volgens mij (en zo te zien ook volgens jou) moet de vluchtroute aan de eisen voor een RVVR voldoen, en is het ‘liggen in een ander BC’ geen excuus om er vanaf te wijken.

Haakjes! Vaak staat daar tussen de kern, of onzin.

Het lijkt me zinvol deze kwestie beter te onderzoeken. Voorbeelden kunnen daarbij zeer behulpzaam zijn. Ik ben op dit moment te veel tijd kwijt aan praktische brandveiligheid in concrete plannen om het uit te zoeken. Daarnaast lijkt me bestudering van het nieuwe Bouwbesluit in deze kwestie ook relevant en ook daar ben ik nog niet aan toegekomen. Ik hoop dat diegenen die suggereren dat het nieuwe Bouwbesluit in deze kwestie duidelijker is, alvast een voorzet doen.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Eigenlijk zegt het nieuwe BB dat wanneer je de keuze hebt uit 2 rookvrije vluchtroutes alle eisen vervallen nadat je achter een rookwerende deur staat. Beter gezegd, als je achter een van de twee rookwerende deuren staat gelden in beginsel eigenlijk nog maar 2 basisregels:
    -De constructie van de vluchtroute niet mag bezwijken bij brand in een subbrandcompartiment waarin die vluchtroute niet ligt. (BB 2012 art 2.9 lid 1)
    -Eenmaal in een van beide rookvrije vluchtrouten aangekomen mogen deze vluchtrouten niet meer door hetzelfde brandcompartiment voeren (BB2012 art 2.106 lid 1 en 2)

let wel, in het BB 2012 zijn de begrippen zijn gewijzigd, het begrip rookvrije vluchtroute is vervangen door een beschermde vluchtroute en de rookwerende scheiding is vervangen door een scheiding met een wbdbo van 20 minuten.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.