Brandpreventieforum Forums Bouw Vluchten vanaf een daktuin

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 220
    #2461 |

Hallo allemaal,

Ik had mijn vraag al op een ander forum gesteld, maar ik bedacht me in één keer dat er hier ook een heleboel kennis zit. Dus ik spreid even mijn kansen :)

http://www.bouwhelp.nl/vraag/48719_vluchten_vanaf_een_daktuin Dat was dus de beginvraag, inclusief de nodige feedback van een bekende forumbezoeker. Handig om eerst even door te lezen denk ik voor de nodige info.

Algemene vraagstelling: mag ik de trap onder aan de tekening (zie bijlage) verwijderen? Of gaat dit dan mis met de vluchtwegen?

Bij voorbaat dank voor de reacties!
    vraagstelling trap.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Als vanuit de linker eensgezinswoning op voldoende afstand van de 2 linker appartementen kan worden gevlucht, zodat er voor dit (horizontale) deel van de vluchtroute functioneel een tweede vluchtweg bestaat, is er geen sprake meer van samenvallende vluchtwegen.

leon
    Bijdrager

Help me even op weg hier, wat versta je onder ‘voldoende afstand’? Heeft dat te maken met de maximale vlamlengte vanuit een brandend appartement?
    Wellicht handig ter aanvulling: de donkergrijze gebieden zijn de beloopbare delen van het dak. Verder ga ik uit van een aanvraag na 1 april, dus de eisen uit het BB 2012.
    Wat ook meespeelt (in positieve zin) is dat de daktuin vernieuwd gaat worden. Ik ben dus nog vrij om te spelen met de positie van looppaden e.d.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Je voldoet gewoon als je twee vluchtroutes hebt. Omdat de vluchtroutes niet in een besloten ruimte liggen, is er geen eis van een onderlinge wbdbo van 30 minuten en mogen ze in theorie tegen elkaar aanliggen. Je zult echter begrijpen dat daar niemand vrolijk van wordt, zeker niet als je de ruimte hebt zoals je omschrijft. Je moet hier dus praktisch mee omgaan. Neem anders even contact met me op.

leon
    Bijdrager

Dat ik er praktisch mee om moet gaan, dat was me al wel duidelijk :) Qua vluchtwegen is het sowieso een beetje een raar pand, de tekening die je hier ziet is feitelijk de helft van het totale pand. In het andere deel is het nog veel beroerder: een groot deel van de woningen daar kan maar één kant op vluchten. Mocht er een woning op een wat ongelukkige plek flink in de fik staan, dan kun je daar met goed fatsoen niet langs en zit je gewoon vast op dat dak. Blijkbaar is dat destijds gewoon goedgekeurd. Ik zal dus sowieso met de brandweer in overleg moeten hoe zij e.e.a. zien, als ik echt ga mierenneuken met de regeltjes kom ik er toch niet uit volgens mij. Maar ja, we zitten nu nog in een soort van haalbaarheidsstudie, dus het is allemaal nog redelijk vrijblijvend. Conclusie is dus eigenlijk dat het in ieder geval niet pertinent onmogelijk is om die trap te laten vervallen. Da’s voor nu wel even voldoende. Bedankt i.i.g. :)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.