Brandpreventieforum Forums Bouw vluchten over tapis (vlakke roltrap)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 82
    #2592 |

Hoi,

in een situatie heb ik een vluchtweg uit een gebouw, welke loopt over een tapis. (een vlakke roltrap of bewegende hellingbaan; bekend van schiphol) die een hoogteverschil van bijna 2 meter overbrugt. Er is geen normale trap.

Ik weet dat een normale roltrap als enige trap in een vluchtweg toepassen bij sommige mensen bezwaren oproept. Heeft iemand ervaring met, of gelden dezelfde bezwaren bij een vlakke roltrap?

ik hoor het graag

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Wat is je eigen mening?

joosth
    Bijdrager

Mijn eigen mening? Mijn eigen mening zou zijn dat ik er geen bezwaar in zie. Mits de tapis aan de voorwaarden voor een hellingbaan zoals in het bouwbesluit beschreven zou voldoen.

Maar mijn eigen mening is niet zo relevant. In het BB2003 was in de toelichting nadrukkelijk omschreven dat in vluchtwegen bewegende of mechanische onderdelen niet toegestaan waren. In het BB2012 is deze passage verdwenen. Ik weet echter niet waarom, dat kan ik nergens terugvinden. Maar ik neem aan dat dit ergens op gebaseerd is.

Mijn mening zou ook zijn dat vluchten over roltrappen zou moeten kunnen, redenen dat dit geen probleem in de praktijk zou moeten opleveren zijn er genoeg. Zie ook de rapportage vluchten over rolletjes uit 2007. Toch wordt er in de praktijk moeilijk over gedaan.

Vandaar mijn vraag of anderen hier ervaring mee hebben…

joosth
    Bijdrager

Overigens zegt het praktijkboek bouwbesluit 2012 ook nog steeds dat een vluchtweg waarin een mechanische of bewegende onderdelen zijn opgenomen niet zonder meer als vluchtweg kan worden aangemerkt. Waarop dit gebaseerd wordt is mij echter onduidelijk, omdat zoals ik al zei, in tegenstelling tot BB2003 in het BB2012 hier met geen woord over gerept wordt.

Ik wil kijken of ik op basis van gelijkwaardigheid e.e.a. kan uitvoeren, echter dan is het handig om op de hoogte te zijn van andermans ervaringen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Hellingbaan voldoet doorgaans aan eisen mbt helling.

Nadeel van zo’n baan is dat deze wordt gebruikt voor winkelwagens.

Als de baan stilstaat zullen deze de route deels blokkeren. Dit moet je in ieder geval meenemen.

De raad van state heeft bij de noordzuidlijn geoordeeld dat roltrappen een vluchtroute kunnen vormen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.