Brandpreventieforum Forums Bouw Vluchten nevenfunctie bij industriefunctie nieuwbouw

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 9
    #2571 |

Hallo, Ik zit met een vraagje mbt het bouwbesluit 2012.

Het bouwplan waar het over gaat bestaat uit 2 lagen industriegebouw (opslagloods).
    Boven de laaddeuren aan de voorzijde zit op 5m1 een ruimte voor een kantoortje/pantry/etc.; deze ruimte is maar 20m2.
    De loods is totaal 9,5×32,5x2lagen = 620bvo. (GO zal ca. 580m2 zijn).

Eigenlijk (en het meest zuiver) wil ik dit kantoortje als "kantoorfunctie" aanvragen.
    Het is m.i. niet echt zuiver dit aan te vragen als ‘inparuimte’ of gewoon onbenoemd te laten; er komt later toch een bureau/computer/printer in te staan en de gebruiker/eigenaar gaat daar zijn administratie doen.

Voor brandcompartimentering kan dit een nevenfunctie zijn (art 2.83 lid 8).

Volgens art. 2.92 kan het brandcompartiment bestaan uit één sub-bc, wat dus gelijk is aan het bc.

Art. 2.102 stelt in lid 9 dat voor er maximaal over een hoogte van 4m1 binnen een sub-bc gevlucht mag worden. Lid 9 is voor kantoorfuncties wel van toepassing, maar voor (lichte) industriefuncties niet.
    Hanteren van deze eis zou betekenen dat er een brandscheiding tussen loods en kantoor/vluchtroute gemaakt moet worden, etc. Dat kost natuurlijk niet alleen effectieve ruimte, maar ook €/geld; en dat voor een hokje waar "de baas" een paar avonden in de week alleen zit te werken.
    Begrijp me goed; ik wil niet de draak steken met de veiligheid, maar deze consequentie is wel erg stevig.

Mag ik het zo interpreteren dat voor de nevenfunctie de eisen voor industriefunctie gelden, of ben ik dan al op glad ijs?

Alvast bedankt voor jullie mening.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

leuke casus,

het kantoortje kan worden gezien als een nevenfunctie van de industriefunctie en het kantoortje kan als zodanig deel uit maken van het zelfde brand,-en subbrandcompartiment. Een nevenfunctie staat den dienste van een andere gebruiksfunctie wat in dit geval een industriefunctie is maar blijft in jou casus wel een kantoorfunctie. Je zou dus voor mijn gevoel dat kantoortje moeten toetsen op een kantoorfunctie mbt vluchten waardoor je inderdaad niet voldoet aan art 2.102 lid 9.
    Het lijkt me niet handig en ook geen meerwaarde hebben om het kantoortje uit te voeren als een apart subbc.
    Wellicht een oplossing zoeken in een stukje gelijkwaardigheid.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Als je 2.83 leest zie je al dat de aanwezigheid van dit soort nevenfuncties beperkt is tot 100 m2. Er hoeft dan geen afzonderlijk BC te worden gerealiseerd, wat wil zeggen dat het hele BC de functie ‘industrie’ heeft. Dat ga je dan weer indelen in sub-bc, die ook allemaal de industriefunctie hebben.
    De 4-meter eis is niet op functieniveau gegeven, maar op sub-bc niveau. Hoewel er misschien wel meerdere functies in dat sub-bc liggen, is de hoofdfunctie ‘industrie’, en zal het ook daaraan getoetst moeten worden. Wanneer de 4-meter eis voor die sub-BC’s niet is aangestuurd, geldt dat naar mijn mening ook voor de ondergeschikte nevenfuncties.

Het risico is beperkt, dankzij die grenswaarde van 100 m2.

johan
    Bijdrager

Joachim, ik vind het een logische gedachtengang die we in de praktijk zeker zullen gaan volgen !

henk hollander
    Bijdrager
    Post count: 21

Helaas, die 100m2 is alleen van toepassing op brandcompartimenten groter dan 1000m2.
    Blijft volgens mij blijft over dat, gezien de kleinschaligheid, het kantoortje een nevenfunctie van de industriefunctie is en art. 2.102 lid 9 (4m) niet van toepassing is.

w hogendoorn
    Bijdrager
    Post count: 9

Bedankt allemaal voor de reacties.

Waar we met elkaar denk ik te makkelijk aan voorbijgaan is dat -volgens het praktijkboek bouwbesluit 2012, par 1.4.3- voor een nevenfunctie in principe alle eisen gelden die normaal gesproken voor de gebruiksfunctie van de nevenfunctie zelf gelden.
    Er staat in het praktijkboek en de toelichting op het bouwbesluit "Een kantoor aan huis als nevenfunctie moet in beginsel voldoen aan de eisen voor een kantoorfunctie".
    Alleen waar in het bouwbesluit anders aangeven (bv af. 2.10 dus) mag afwijkend worden gelezen.
    Dit uitgangspunt/principe moet je m.i. ook loslaten op een kantoorkamertje bij een industriefunctie.

Afdeling 2.12 zou dan voor beide functies industriefunctie en kanfoorfunctie (of dat voor de bc nu een nevenfunctie is of niet maakt dan voor de beoordeling van de vluchtroutes niet uit) moeten voldoen. En dan kom je wel op de 4m1-eis uit.

Dat wel met elkaar vinden dat dit niet logisch is en mogelijk wat van de realiteit afstaat is wat anders.

johan
    Bijdrager

Bedankt allemaal voor de reacties.

Waar we met elkaar denk ik te makkelijk aan voorbijgaan is dat -volgens het praktijkboek bouwbesluit 2012, par 1.4.3- voor een nevenfunctie in principe alle eisen gelden die normaal gesproken voor de gebruiksfunctie van de nevenfunctie zelf gelden.
    Er staat in het praktijkboek en de toelichting op het bouwbesluit "Een kantoor aan huis als nevenfunctie moet in beginsel voldoen aan de eisen voor een kantoorfunctie".
    Alleen waar in het bouwbesluit anders aangeven (bv af. 2.10 dus) mag afwijkend worden gelezen.
    Dit uitgangspunt/principe moet je m.i. ook loslaten op een kantoorkamertje bij een industriefunctie.

Afdeling 2.12 zou dan voor beide functies industriefunctie en kanfoorfunctie (of dat voor de bc nu een nevenfunctie is of niet maakt dan voor de beoordeling van de vluchtroutes niet uit) moeten voldoen. En dan kom je wel op de 4m1-eis uit.

Dat wel met elkaar vinden dat dit niet logisch is en mogelijk wat van de realiteit afstaat is wat anders.

Henk, hier doelde ik op in mijn eerste reactie, een nevenfunctie of niet, het blijft een kantoorfunctie inderdaad. Echter ik vind dat Joachim hier een duidelijk punt heeft. Hij geeft aan dat we mbt subbc enkel toetsen aan industrie en ik kan me daar wel in vinden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.