Brandpreventieforum Forums Bouw Vluchten in een vierlaagse woning

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2877 |

Wij zijn bezig met een vierlaagse grondgebonden eengezinswoning. De derde verdieping heeft een hoogte van 9 meter boven peil.

De gecorrigeerde loopafstand vanaf de derde verdieping is kleiner dan 30 meter. Hiermee voldoet we aan artikel 2.102.

Echter artikel 2.104 lid 7 stelt dat een trappenhuis van meer dan 8 meter (trappenhuis is 9 meter) dient te worden uitgevoerd als een extra beschermde vluchtroute. Dus dit zou inhouden een scheiding van 30 minuten en voldoen aan brandklasse B.

Klopt het dat het dus eigenlijk niet mogelijk is om een woning te maken met een derde verdieping. Ieder geval niet zonder dat je het trappenhuis moet uitvoeren als een EBV ?

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Strikt genomen heb je denk ik gelijk, maar het lijkt mij onzinnig en onwenselijk om een EBV binnen een woning aan te brengen. Ik kan me niet voorstellen dat dat bedoeld is. Een escape is om het woord ‘trappenhuis’ wat beperkt uit te leggen; moet je perse alle boven elkaar gelegen trappen als één trappenhuis aanmerken? Een andere escape is uiteraard altijd nog artikel 1.3, en te kijken naar de bedoeling van de wetgever…

roy vos
    Bijdrager
    Post count: 2

Bovenstaande vraag had ik ook aan de Helpdesk gesteld. Zie hier het antwoord:

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Ik vond mijn antwoord beter… :D

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Ik ben het helemaal eens met de redenatie hoor, echter ik begrijp iets niet. Volgens artikel 1.1 is een trappenhuis een verkeersruimte waarin een trap ligt.
    Waarom zou dit het deze casus dan geen trappenhuis zijn?

gr

Arno

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

@Arno, strikt gezien zou je dan de ruimte waarin de trap als gebruiksoppervlak of onbenoemde ruimte (dus niet zijnde verkeersruimte) in moeten dienen.

arno lommers
    Bijdrager
    Post count: 86

Ja ok, ik snap het. Dank je

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.