Brandpreventieforum Forums Bouw Vluchten huisartsenpraktijk (geen aan bed gebonden personen)

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #2371 |

Ik zit met 5 algemene vraagjes m.b.t. een nieuwe “normale” huisartsenpost waar max. 5 artsen werken (gezondheidsfunctie 250m2 totaal). Dus geen ziekenhuis, fysio, apotheek of welke aanvullingen dan ook. De spreekkamers hebben wel onderzoekstafels maar geen bedden waar je in verblijft.

In het bouwbesluit vind ik wel regels maar meer omtrent bedgebonden personen, dat is hier n.v.t. Diverse voorschriften lijken me daarom niet nodig, maar heb de betreffende NENs (o.a. wbdbo) niet, vluchtroute van de verst gelegen kamer naar de voordeur bedraagt ca. 25m.

Voordat ik het laat toetsen door de brandweer wil ik dus graag weten hoe het hier inhoudelijk met de voorschriften zit m.b.t. vluchten en rook/brandvrije route indien het NIET gaat om aan bed gebonden personen. Zo te lezen zijn die er dan nauwelijks maar dat kan ik bijna niet geloven.

Schetsje: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KMLKYR4F.jpg

1) Is er een ontruimingsinstallatie (of brandmeldinstallatie) vereist?
    2) Moeten de spreekkamers onderling aan een WBDBO-eis voldoen?
    3) Moet de gang aan een WBDBO-eis voldoen?
    4) Mogen er eventueel deuren in de gang staan (beslag met 1 beweging zonder sleutel)
    5) Moet er een 2e vluchtroute zijn? Zo ja, mag je als extra maatregel via een spreekkamer (=verblijfsruimte?) vluchten?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Van wat voor adviesbureau bent u?
    Al uw vragen zijn prima te beantwoorden met het Bouwbesluit en Gebruiksbesluit.

De leden op dit forum hebben heel veel kennis en kunnen deze vragen makkelijk oplossen, echter zijn ze dan niet (kosteloos) het werk van een adviesbureau aan het doen? Als u een echt probleem hebt of in discussie zit met de brandweer of gemeente zult u hier veel kennis/ondersteuning kunnen krijgen.

Of ben ik nu te streng :?: :W:

1. bmi/oia niet vereist (mits het alleen 1 bouwlaag is)
    2. nee
    3. nee
    4. ja
    5. ja, hier moet nog wel even naar gekeken worden

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.