Brandpreventieforum Forums Bouw Vluchten door woning of vluchtraam toegestaan?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 20
    #573 |

Hallo Vaklieden,

ik heb een vraag…

Wij hebben een parenclub/bordeel verdeeld over kelder/bgn/1e/2e verdieping.. geschakeld aan een woning. totaal 1200m2 Op de 2e verdieping is een vluchtweg via een raam die uitkomt op het platdak, via dat dak kom je bij een raam die van buiten te openen is en vlucht je door de woning…

mag je van een bijeekomstfunctie vluchten via een woonfunctie..? en mag een vluchtraam toegepast worden.. want daar verschillen de meningen ook nog over….

alvast bedankt

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Vluchten door een raam mag sinds 2003 niet meer, dat is in het Bouwbesluit opgenomen. Alle vluchtroutes moeten verder voeren over vloeren, trappen of hellingbanen, dus ik vraag me ook af of jullie dak zodanig is ingericht dat je het als ‘vloer’ zou kunnen beschouwen (tegeltjes, afzettingen etc.?).

Het vluchten via de woning zou in principe moeten kunnen, ware het niet dat de vluchtroute altijd ‘beschikbaar’ moet zijn. Ik kan me voorstellen dat je een deur naar je woning aan de buitenzijde niet wilt voorzien van een paniekslot wat iedere jandoedel naar wens open kan maken?

raymond avd
    Bijdrager
    Post count: 2

Volgens mij staat in het bouwbesluit niet, dat je niet door een raam mag vluchten.
    Je moet echter wel voldoen aan de gegeven afmetingen en uitvoeringen die nodig zijn om te vluchten door een draaiend element.
    Tevens moet je ook voldoen aan het overbruggen van het hoogte verschil tussen de vloer en de raam. Je zult dus hierbij een trap moeten creëren om dit hoogte verschil op te kunnen lossen.
    In het onderstaande boekje staat een voorbeeld van vluchten uit een raam.

Ter info:
    Het Ministerie van Economische Zaken heeft voor ondernemers een praktisch en handzaam boekje gemaakt dat heet “recreatiekompas aanpak strijdige regels”. Het geeft oplossingen voor knelpunten en onduidelijkheden in regelgeving en dient als hulpmiddel in gesprekken die ondernemers met gemeenten, inspecties en andere handhavers voert.
    http://assets.kvk.nl/assets/WettenEnReg … kompas.pdf

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

Bouwbesluitartikel 2.176 (= bestaande bouw), lid 1, geeft aan dat wij in staat worden geacht te vluchten door een opening "met een breedte die niet kleiner is dan 0,5 m en een hoogte van ten minste 1,2 m."

Toegegeven, het is niet ideaal, maar volgens de letter der wet mag je het raam als vluchtmogelijkheid beschouwen, indien het aan deze afmetingen voldoet.

Het vluchten door de woning moet inderdaad in principe kunnen, maar ik houd er enigszins een ongemakkelijk gevoel aan over. Volgens mij wordt het nergens uitgesloten, maar er kleven wel een aantal praktische bezwaren aan, zoals Engeltje al aangaf.

Is het niet mogelijk een vluchttrap te plaatsen vanaf het dak?

Moderator

Volgens mij staat in het bouwbesluit niet, dat je niet door een raam mag vluchten.
    Je moet echter wel voldoen aan de gegeven afmetingen en uitvoeringen die nodig zijn om te vluchten door een draaiend element.
    Tevens moet je ook voldoen aan het overbruggen van het hoogte verschil tussen de vloer en de raam. Je zult dus hierbij een trap moeten creëren om dit hoogte verschil op te kunnen lossen.
    In het onderstaande boekje staat een voorbeeld van vluchten uit een raam.

Inderdaad, en daarmee verander je het raam in kwestie effectief in een doorgang… mag je het dan nog wel een raam noemen? :D En wordt het dan automatisch een ‘toegang’?

Er zijn minimale eisen aan doorgang en ‘overstap’, en daarnaast staat in de begripsomschrijvingen in art. 1 dat een vluchtroute uitsluitend over vloeren, trappen en hellingbanen mag lopen. Die begripsbepaling geldt zowel voor bestaande bouw als nieuwbouw, daar kom je niet onderuit.

Verder kunnen en zullen B&W in dit soort gevallen een strengere eis opleggen, omdat dit soort situaties niet van deze tijd is. Dit kunnen ze doen tot niveau nieuwbouw.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Bouwbesluitartikel 2.176 (= bestaande bouw), lid 1, geeft aan dat wij in staat worden geacht te vluchten door een opening "met een breedte die niet kleiner is dan 0,5 m en een hoogte van ten minste 1,2 m."

Toegegeven, het is niet ideaal, maar volgens de letter der wet mag je het raam als vluchtmogelijkheid beschouwen, indien het aan deze afmetingen voldoet.

In dat artikel staat ook: "vrije doorgang"

Is een raam een vrije doorgang? Heeft toch een aardig hoge drempel zou ik zo denken?

cu,
    Loe

Moderator

Is een raam een vrije doorgang? Heeft toch een aardig hoge drempel zou ik zo denken?

cu,
    Loe

Klopt, je wilt het als doorgang gebruiken, dus zo moet je het ook behandelen. Er zou een trap voor geplaatst moeten worden, en wat de creatieve geesten dan even vergeten is dat een trap aan de bovenzijde altijd aan moet sluiten op een vloeroppervlakte (bordesje in de gang?) van 0,7×0,7, en daarboven moet ook nog eens 1,9 mtr. vrije hoogte beschikbaar zijn.

sam
    Bijdrager
    Post count: 118

cu,
    Loe

Klopt, je wilt het als doorgang gebruiken, dus zo moet je het ook behandelen. Er zou een trap voor geplaatst moeten worden, en wat de creatieve geesten dan even vergeten is dat een trap aan de bovenzijde altijd aan moet sluiten op een vloeroppervlakte (bordesje in de gang?) van 0,7×0,7, en daarboven moet ook nog eens 1,9 mtr. vrije hoogte beschikbaar zijn.

Wat is er op tegen om vanaf de bovenste trede van de trap direct door het raam te stappen en buiten direct een trappetje naar beneden te plaatsen, dus in z’n geheel zonder bordes? Met andere woorden: wordt de situatie veiliger door het toevoegen van een bordes?

jdv80
    Bijdrager
    Post count: 20

@ engeltje er is idd nu een raam van de woning die gewoon te openen is van buitenaf…

Verders Blijft he ook wat is de definitie RAAM!! als je een raam hebt van een 0,5m bij 1,2m en een opstapje moet het toch kunnen maar hoe zit het met de doorstroming als er 30 man in je nek zitten te hijgen……

er is dus werk aan de winkel om toch die trap te creeren,,,

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.