10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 31
    #1245 |

en weer heb ik er 1 gevonden…..

Vraag:
    is een vluchtroute per definitie een verkeersruimte?
    dus ook vluchtroutes door een "ingedeelde" ruimte

wanneer dit het geval is dan betekend dit dat wanneer er een vluchtroute door een ruimte loopt deze dus onder gedeeltelijke bewaking valt.

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

Toelichting vluchtroute volgens GB

Vluchtroute
    Onder vluchtroute wordt in dit besluit verstaan een voor het vluchten bij brand bestemde route die uitsluitend voert over vloeren, trappen of hellingbanen en eindigt op een veilige plaats, zonder dat gebruik behoeft te worden gemaakt van een lift. Op elke plaats in een gebouw waar zich personen bevinden begint een vluchtroute. Er kan volgens de definitie
    geen sprake zijn van een vluchtroute als deze niet over het gehele traject over vloeren, trappen of hellingbanen voert. Dit betekent dat een route die gebruik maakt van bijvoorbeeld een lift of een touwladder geen vluchtroute in de zin van dit besluit is. Zie in dit verband ook de toelichting op artikel 2.2.2. Het Bouwbesluit 2003 kent de begrippen rookvrije en branden rookvrije vluchtroute. Deze begrippen zijn verbijzonderingen van het begrip vluchtroute zoals in dit besluit is opgenomen.

Vraag waarom gedeeltelijke bewaking, in welk verband? hoe zie je dit?

r_meer
    Bijdrager

bij gedeeltelijke bewaking worden verkeersruimten bewaakt.
    ruimten aan een verkeersruimten behoeven niet te worden bewaakt (uitgaande dat het geen risico volle ruimten zijn en geen onderdeel zijn van een somenvallende vluchtweg)

wanneer er door 1 van deze ruimten nu een vluchtroute loopt naar een noodtrap. moet deze dan worden voorzien van automatische detectie? oftewel geen verkeersweg maar wel een vluchtroute

jano
    Bijdrager

Oke ik begrijp je opmerking / vraag nu beter.

In een aantal situaties dienen bepaalde gebruiken meestal van enige omvang (hoogte) op basis GB voorzien te worden van gedeeltelijke bewaking (dit is mij helder). Indien door één van aanpalende ruimtes van die verkeersruimte een vluchroute door een verblijfsruimte voert, om bij een noodtrap te komen, dan kun je onderbouwen dat een deel van die ruimte (bij voorkeur helemaal) voorzien dient te worden van bewaking (rookmelders).

r_meer
    Bijdrager

maar als ik dat niet wil is dat dan tegen de regels?

oke ik weet dat de veiligste situatie is maar er staat volgens mij nergens omschreven dat deze route moet zijn van bewaking….. of heb ik dat mis (De NEN 2535 omschrijft geen vluchtroutes alleen verkeersruimten)

jano
    Bijdrager

Jij bent de deskundige. Er zullen altijd situaties zijn waarbij een knoop moet worden doorgehakt. Niet alle situaties die kunnen voorkomen zijn in regels te vatten. Je moet mijns inziens ook kunnen inschatten wat met de artikelen uit het BB en GB is beoogd en niet altijd "blind" de regels volgen. Ik heb ook gezegd dat je moet motiveren waarom je extra detectie in die verblijfsruimte wilt, dus ga in overleg met de partijen waarmee je van doen hebt.
    In de door jouw geschetste situatie kan er mogelijk ook sprake zijn van een samenvallende vluchtroute, "gooi" het dan op ruimtebewaking.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Volgens mij was er (van het NCP?) een document over hoe om te gaan met kantoortuinen etc. Ik zal eens kijken of ik deze kan vinden. Staat me bij dat de vluchtroute (soort niet afgescheiden gangzone) als verkeersuimte gezien moet worden. Iemand dit paraat?

jdg112
    Bijdrager
    Post count: 14

Volgens mij kan je gebruik maken van de stippelmethode.
    De vluchtroute maakt gebruik van een kantoorruimte, maar denkbeeldig loopt de verkeersruimte door.
    Je behoudt dan het nivo van brandveiligheid door ook op dit stukje detectie toe te passen.

r_meer
    Bijdrager

bedank voor de vele reacties.

maar even geresumeerd kan ik dus stellen dat: naast alle verkeersruimten ook vluchtroutes moeten worden bewaakt? bij gedeeltelijke bewaking bedoel ik dan…….

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Er worden diverse definities gegeven in BB enz, maar ook in de NEN2535, waar het in dit geval over gaat:

Citaat NEN2535: blz.11

3.27: verkeersruimte: Ruimte van een bouwwerk, bestemd voor het bereiken van een andere, van het bouwwerk deel uitmakende ruimte.
    3.28: vluchtroute: Route, uitsluitend voerend over een of meer vloeren, trappen of hellingbanen, langs welke route het aansluitende terrein kan worden bereikt zonder dat deuren worden gepasseerd die met een sleutel moeten worden geopend.

Mijn afspraak is gearriveerd, kom later hierop terug.

J. Nieuwland

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.