Brandpreventieforum Forums Bouw Vijfde wijzigin van het bouwbesluit

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #358 |

Ik kreeg weer een mooie brief van SDU op de mat waarin alweer de vijfde versie van het bouwbesluit word aangeboden. Nu heeft een papieren versie nog altijd mijn voorkeur ten opzichte van het online exemplaar. Maar ik kan nergens vinden wat er veranderd is en of er iets in hoofdstuk 2 is veranderd.

Ik heb ook de website van vrom binnenstebuiten gekeerd, hier is het ook niet te vinden.

Weet iemand wat er met de vijfde wijziging is aangepast.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Heeft te maken met verkeersveiligheid. kijk maar eens op wetten.overheid.nl.

Wanneer je daar op bouwbesluit zoekt, krijg je ook alle wijzingingsbesluiten te zien. De laatste is (inderdaad nr. 5) van 10 maart 2006, en geeft aan dat de nieuwe artikelen 2.218 en 2.219 tot 2014 ofzo buiten beschouwing blijven. Deze geven het bestaande niveau voor wegverkeersveiligheid weer. In het bouwbesluit is namelijk bij die artikelen voor ‘overige bouwwerken’ een aparte categorie opgenomen voor tunnels langer en korter dan 250 mtr.

De reden dat het bouwbesluit op dit punt is aangepast, is dat de Europese (hogere) regelgeving regels heeft gesteld voor de veiligheid van tunnels. Deze regeling moeten wij ook volgen, als lid van de EU, en het bouwbesluit moet in een verwijzing voorzien.

Wanneer je hier niet mee te maken denkt te krijgen kun je nog prima met je papieren wijziging 3 of 4 vooruit.

Via wetten.overheid.nl is het bouwbesluit overigens ook als document (RTF-format) te exporteren. Niet mooi om uit te printen maar wel retesnel zoeken met ctrl-F functie…

Wat vraagt SDU overigens nog voor een dergelijk omvangrijke wijziging? :wink:

anonymous
    Bijdrager
    Post count: 181

Wat vraagt SDU overigens nog voor een dergelijk omvangrijke wijziging? :wink:

55 euro :twisted: :evil:

dragonfly
    Bijdrager
    Post count: 62

Heeft te maken met verkeersveiligheid. kijk maar eens op wetten.overheid.nl.

Wanneer je daar op bouwbesluit zoekt, krijg je ook alle wijzingingsbesluiten te zien.

Time flies when your having fun, Engeltje! :wink:

Volg de stappen van Engeltje en klik vervolgens op Bouwbesluit. In BB klik je op het informatie-icoontje linksboven (blauwe bolletje met i). Scroll dan helemaal naar beneden en je ziet precies welke wijzigingen er wanneer in werking getreden zijn en wanneer deze in welk staatsblad gepubliceerd zijn. Sinds de wijziging van 10-3 zijn er alweer 2 nieuwe wijzigingen geweest. De laatste is ingegaan op 1 januari jl. 8)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

OK OK, my bad, het had moeten zijn ‘bij besluit gewijzigd’. Er zijn nog maar 5 wijzigingsbesluiten geweest…

Ik vraag me nu wel even af waarover die laatste wijziging gaat? Hij is niet ‘klickable’, staat in een ander kleur, en wanneer ik het staatsblad erbij zoek vindt ik iets over bekendmaking van topsalarissen…

vreemd. Maar we kijken verder!

dragonfly
    Bijdrager
    Post count: 62

No worries. :wink:

De laatste wijziging komt vanuit een wijziging aan de wet Geluidhinder. In het wijzigingsbesluit daarvan staan ook meteen de wijzigingen in aanverwante regelgeving, zoals het BB. Het betreffende staatsblad is er wel duidelijk in (op zijn eigen staatsbladachtige manier :) )

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.