Brandpreventieforum Forums Bouw verzameling van meerdere brandcompartimenten

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #521 |

Ik heb een vraag over verzameling van meerdere brandcompartimenten. Een gebouw bestaand uit meerdere kantoren en industriefunctie wordt opgedeeld in meerdere brandcompartimenten. Hierdoor zijn delen verhuurbaar maar ook verkoopbaar op termijn.
    Het gehele gebouw heeft een gbo van boven de 1000 m2(ongeveer 1200m2). Ieder afzonderlijk compartiment is echter kleiner dan 1000 m2.
    Het gebouw staat aan 2 zijden op de perceelgrens.
    Wat is nu mijn wbdbo op de perceelgrens?

groet, Hendrik

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Ik heb een vraag over verzameling van meerdere brandcompartimenten. Een gebouw bestaand uit meerdere kantoren en industriefunctie wordt opgedeeld in meerdere brandcompartimenten. Hierdoor zijn delen verhuurbaar maar ook verkoopbaar op termijn.
    Het gehele gebouw heeft een gbo van boven de 1000 m2(ongeveer 1200m2). Ieder afzonderlijk compartiment is echter kleiner dan 1000 m2.
    Het gebouw staat aan 2 zijden op de perceelgrens.
    Wat is nu mijn weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag op de perceelgrens?

groet, Hendrik

Voor kantoor- en industriefuncties is de wbdbo-eis over de perceelgrens altijd 60 minuten (2.106 lid 1). Afhankelijk van de afstand tot de perceelgrens moet je per brandcompartiment bekijken of er een brandwerendheid van de gevel noodzakelijk is om aan de eis te voldoen. Wanneer die afstand te kort is, moet de gevel (en de draagconstructie van de gevel) 30 minuten brandwerend worden uitgevoerd.

hendrik007
    Bijdrager

Ik snap de 60 minuten eis, maar in de bouwverordening artikel 7a.4 staat dat als brandcompartiment wordt aangemerkt het totale gebouw.
    Het totale gebouw is meer dan 1000 m2 en zou dus misschien een grotere eis krijgen(180 minuten) omdat het hier gaat over grote brandcompartimentering. Is dit juist?

jan hus
    Bijdrager

Ik snap de 60 minuten eis, maar in de bouwverordening artikel 7a.4 staat dat als brandcompartiment wordt aangemerkt het totale gebouw.
    Het totale gebouw is meer dan 1000 m2 en zou dus misschien een grotere eis krijgen(180 minuten) omdat het hier gaat over grote brandcompartimentering. Is dit juist?

Wanneer de brandcompartimenten elk kleiner zijn dan 1.000 m2 kan de eis nooit hoger zijn dan 60 minuten. De omvang van een brandcompartiment wordt niet in de bouwverordening geregeld, maar in het Bouwbesluit.

Een eis van 180 minuten zou eventueel kunnen wanneer er sprake is van een brandcompartiment groter dan 1.000 m2, en er dus sprake is van een oplossing die een gelijkwaardige veiligheid moet hebben aan een brandcompartiment van 1.000 m2. Dat is hier zo te horen niet het geval.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

De bouwverordening mag niets zeggen over de bouwkundige voorzieningen, dit is voorbehouden aan het bouwbesluit. Verder vind ik de "7a.4" wat vreemd overkomen. Over welke gemeente gaat het hier, zodat we het zelf na kunnen zoeken?

Het kan zijn dat er vanuit milieuwetgeving strengere eisen worden gesteld aan de straling bij brand op de perceelsgrens. Op basis hiervan zou een gevel meer of minder brandwerend moeten worden uitgevoerd, maar dit is geen onderdeel van de toetsing bouwaanvraag.

In het (voor jullie) meest ongunstige geval wordt de aanvraag bouwvergunning aangehouden totdat er een milieuvergunning is afgehandeld, en dan moet je natuurlijk de voorzieningen uit die milieuvergunning in je bouwaanvraag meenemen. Wanneer je echter slechts een meldingsplicht hebt kan niemand je verplichten dit tijdens de bouwaanvraag te doen. Je loopt er dan alleen later tegenaan…

hendrik007
    Bijdrager

klinkt helder. Ik ga voorlopig 60 minuten aanhouden.
    Ter informatie. Ik heb het over de bouwverordening in Tilburg.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2258

http://loket.tilburg.nl/srvs/data/tilbu … dening.pdf

Tilburg heeft een hoofdstuk 7a toegevoegd, wat alleen van toepassing is op ‘verblijfsgebouwen’. Wat ze dan precies verstaan onder ‘verblijfsgebouw’ is aan het begin van dat hoofdstuk uitgelegd, en laat ik je vertellen dat industrie en kantoren daar in ieder geval niet onder vallen.

Zoals gezegd is het dubieus dat de gemeente dit in de verordening opneemt. Ze zijn in de mogelijkheid om bij ‘bestaande bouw’ extra eisen op te leggen, maar dat mag (ten eerste) niet middels een dergelijk algemeen beleid, en (ten tweede) is de verordening daar niet de plek voor.

Wanneer ze je dit ongemotiveerd opleggen, heeft de gemeente een probleem. In het geval nieuwbouw mogen ze geen eisen stellen die boven het volgens het Bouwbesluit gestelde uitkomen. Bij bestaande bouw moeten ze per individueel geval motiveren waarom er een hoger niveau wordt gevraagd dan ‘bestaande bouw’. Ze moeten dus MEETBAAR maken dat toepassing van het ‘standaard niveau’ tot een onveilige situatie leidt.

Ik ken weinig gemeentes die daarvoor de kennis in huis hebben.

jan hus
    Bijdrager

http://loket.tilburg.nl/srvs/data/tilburg/templatesets/tilburg/documents/wet-en-regelgeving/verordeningen/bouwverordening.pdf

Tilburg heeft een hoofdstuk 7a toegevoegd, wat alleen van toepassing is op ‘verblijfsgebouwen’. Wat ze dan precies verstaan onder ‘verblijfsgebouw’ is aan het begin van dat hoofdstuk uitgelegd, en laat ik je vertellen dat industrie en kantoren daar in ieder geval niet onder vallen.

Zoals gezegd is het dubieus dat de gemeente dit in de verordening opneemt. Ze zijn in de mogelijkheid om bij ‘bestaande bouw’ extra eisen op te leggen, maar dat mag (ten eerste) niet middels een dergelijk algemeen beleid, en (ten tweede) is de verordening daar niet de plek voor.

Wanneer ze je dit ongemotiveerd opleggen, heeft de gemeente een probleem. In het geval nieuwbouw mogen ze geen eisen stellen die boven het volgens het Bouwbesluit gestelde uitkomen. Bij bestaande bouw moeten ze per individueel geval motiveren waarom er een hoger niveau wordt gevraagd dan ‘bestaande bouw’. Ze moeten dus MEETBAAR maken dat toepassing van het ‘standaard niveau’ tot een onveilige situatie leidt.

Ik ken weinig gemeentes die daarvoor de kennis in huis hebben.

Heel vreemd dat ze dit in de bouwverordening hebben vastgelegd, omdat dit volgens mij in strijd is met artikel 8 Woningwet…

Amsterdam heeft dit in 2003 ook een keer geprobeerd, maar is toen teruggefloten. Wat vreemd dat er niemand bij die gemeente zich afvraagd of dit wel kán…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.